20. De klok

409 35 7
                                    

Zuchtend zit ik voor me uit te staren op het strand. Het is nog steeds verschrikkelijk warm en de zon komt langzaam op. Finnick is vissen aan het vangen en Johanna zit alleen maar te vloeken. Katniss ligt languit met haar hoofd op mijn borst en Beetee is weer met zijn draad bezig. Ik word langzaam ook een beetje geïrriteerd door Wiress. Ze blijft maar de hele tijd “tik tok, tik tok” roepen. Vreselijk. Ook is het eigenlijk ook wel een beetje zielig. Ze kan er ook niks aan doen. Tenminste, dat denk ik. Finnick komt terug met wat vissen en ik haal wat water uit de boom.

Ik had heel wat gedacht van de arena, maar dat ik als ontbijt vis zat te eten had ik me eigenlijk nog niet bedacht. Ik zweet me rot. Chagrijnig veeg ik wat zweet van me af en gooi een hele slok water naar binnen. Ik houd eigenlijk niet zo van vis. Het is zo vies en rauw. Maar ja, beter dan niets. Ik vreet zo snel mogelijk de vis op en drink mijn schelp met water op. Zo, dat zit er ook weer in. Ik moet eigenlijk even mijn behoefte doen, maar ik durf het oerwoud niet meer in. Ik ben hartstikke bang dat het dadelijk opeens begint te regenen of zo. Dus uit ellende loop ik de zee in en doe het maar in het water. Ja, leuk hoor. Gaat iedereen me ook nog eens lachend aankijkt. Boos strompel ik weer uit het water. ‘Wat een hel jongens, dat we ook nog eens in onze eigen pis gaan zwemmen,’ lacht Johanna hartstikke hard. ‘Ja, waar moet ik het anders doen,’ sis ik boos terug. Johanna lacht en wenkt iedereen, behalve ik, naar het water. Katniss en Finnick lopen met haar mee en lachend gaan ze op een rijtje zitten en doen hún behoefte in het water. Lachend wuif ik ze weg.

We zitten op het strand als er opeens een mega gloedgolf aan de overkant alle bomen meesleurt en daarna in het water valt. Iedereen springt geschrokken op en houden zich gereed voor een aanval. Maar er gebeurt niks meer. Behalve dat er water over het strand klotst en iemand met een hovercraft uit het oerwoud wordt getrokken. Weer een nieuw slachtoffer. We gaan weer opgelucht zitten en overleggen wat met elkaar. Daarna vallen we weer neer in het zand en blijven we zitten.

Wiress blijft maar door tiktokken en Katniss probeert haar gerust te stellen door op hetzelfde deuntje mee te tiktokken. Het wordt net een koor. Opeens slaat er weer een bliksem in de grote boom. Wiress houdt opeens haar mond en fluistert dan zachtjes: ‘tik.. tok..’ Katniss kijkt opeens verrast op. ‘Tik tok!’ gilt ze opeens. Johanna, Finnick en ik kijken haar raar aan. Wat heeft ze opeens? ‘Het is een klok!’ roept ze opeens heel hard. ‘Het is een klok!’ Even denk ik logisch na. Ze hebben gelijk! Het is echt een klok!

Katniss begint alweer met uitleg. ‘Het is waarschijnlijk zo dat deze arena een klok is,’ begint ze haar uitleg. ‘Met elk uur een andere ramp. Bijvoorbeeld om 12 uur de bliksem, om 1 uur de mist, 2 uur de apen en 3 uur de bloedregen. Er zullen nog wel zat andere rampen zijn. Het is op zich ook best wel logisch. Kijk maar naar het water.’ Ze wijst even op het water. ‘De stenen die een lijn leiden vanaf je voetstuk zijn de wijzers, in het midden van een klok is de Hoorn des Overvloed en de voetstukken zijn uren.’ Iedereen lijkt even de informatie te verwerken, maar begrijpt het daarna. ‘Misschien wijst de Hoorn wel naar een uur?’ oppert Beetee. God, wat zijn die mensen toch slim. Iedereen knikt instemmend en we zijn het er al snel mee eens dat we even naar de Hoorn gaan.

Eenmaal bij de Hoorn wijst de punt van de Hoorn inderdaad naar de grote “bliksem boom.” Iedereen gaat in een kringetje zitten. We beginnen ons even te oriënteren als we opeens een hele harde brul horen. Verschrikt draaien we ons allemaal om en zien daar de Beroeps staan. Katniss en Johanna twijfelen geen moment en gooien en schieten hun pijl en bijl in het lichaam van de broer en zus uit district 1. Dan zijn ze in ieder geval samen gegaan, denk ik in mezelf. Enobaria en Brutes springen achter de achterwand van de Hoorn vandaan. Finnick en ik rennen achter de twee aan als opeens de Hoorn begint te draaien. Verdomme! Ze hebben serieus ook overal iets voor verzonnen! Ik probeer me zo snel mogelijk vast te grijpen aan de grijze stenen en houdt me zo stevig mogelijk vast.

De Hoorn draait verdraaid snel en ik heb moeite om me vast te houden. Mijn handen scheuren langzaam een beetje open en het bloed gutst zowat in mijn gezicht door de wind van het draaien. Ik houd me zo goed mogelijk vast, maar het is echt heel moeilijk. De wapens die nog in de Hoorn stonden waaien nu gevaarlijk snel langs mijn ogen. Ik zie dat Enobaria van de Hoorn afvalt, en na een tijdje ook Wiress en Katniss. Verschrikt houd ik me nog steviger vast. Maar dan stopt de Hoorn met draaien. Geschrokken klim ik er weer snel op en hijs een proestende Katniss uit het water. Ik klop Katniss even geschrokken op haar rug en ze blijft hoestend liggen. Maar dan zie ik nog iets veel ergers in het water liggen. Wiress lichaam. Maar niet levend. Dood.

Het duurt dan ook niet lang eerdat er een kanon afgaat. Verdrietig hijs ik Katniss overeind. Ik zie dat Beetee snel een traan wegveegt. Ik klop hem op zijn rug. ‘Het spijt me, Beetee,’ zeg ik vol medelijden. Wiress was dan misschien een beetje gek, maar ze heeft ons meer kunnen helpen dan ik had gedacht.

Verdrietig zitten we weer met z’n alle aan het strand. Katniss ligt naast me en ze is in slaap gevallen. Finnick staat wat spirituele oefeningen met zijn drietand in het water te doen en Johanna hakt wat met haar bijl in het zand. Katniss slaapt heel vredig, maar dat gaat snel over. Opeens klinkt er gegil uit het oerwoud en Katniss schrikt wakker. ‘Aaaaah!’ gilt een klein stemmetje. ‘Katniss! Help! Aaaah!’ ‘Prim!’ gilt Katniss als een idioot en ze is al weg. Ze rent het oerwoud in. ‘Prim!’ ‘Katniss! Help!’ Finnick rent haar al achterna. Ik wil Katniss dolgraag helpen, maar Johanna houdt me tegen. ‘Anders zit je dadelijk ook vast in het uur,’ zegt ze bezorgd. Ik weet dat ze gelijk heeft, maar ik krijg het niet over mijn hard en ren het oerwoud in. In paniek rent Johanna ook achter me aan. We zijn aan de rand van het uur en komen er niet meer in. Wat ik wel zie, is dat Katniss gillend in paniek aan het rennen is, met een half huilend Finnick op haar hielen. Vele vogels fladderen boven hun hoofden. In paniek begin ik op de rand van het “uur” te slaan en allemaal dingen te schreeuwen. Dat het maar vogels zijn. Dat er niks aan de hand is met Prim. Dat alles goed komt. Niks aan de hand met Prim. Maar ik weet dat het tevergeefs is. Katniss hoort mij niet en ik vind het vreselijk om te zien hoe ze langzaam aftakelt. Ze blijft haar schreeuwen en uiteindelijk valt ze hyperventilerend op de grond.

Gelukkig is het uur dan net afgelopen. De vogels verdwijnen en ik ren als een gek naar Katniss. Ze ligt te hyperventileren en ik druk haar hoofd zachtjes op de grond. Ze moet weer normaal gaan ademen. Ik fluister zo veel mogelijk kalmerende woorden in haar oor en uiteindelijk schiet ze met volle paniek in haar ogen naar boven.

A/N

Helluw,

Mwah, ik ben zelf niet zo tevreden over het stuk, maar ik hoop jullie wel. :)

Dan heb ik nog wat vragen en te vertellen. Dit boek loopt bijna ten einde, ik denk dat hierna nog 1 of 2 hoofstuk (ken) kom (t) (en). Dan heb ik nu wat vragen:

1.    Zouden jullie een vervolg hierop willen?

2.    Wat wil je nog in de/het volgende hoofdstuk (ken) lezen?

3.    Wat moet ik gaan verbeteren, snel ik maak een vervolg?

4.    Heb je nog ideeën die ik moet gaan gebruiken, in dit boek of in het volgende boek?

5.    Blijven stemmen!

Ik sta nog steeds open voor tips, dus reageer als je iets te melden hebt!

XXXX

Gale's Games ~Part 2Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu