Langzaam werk ik mijn broodje naar binnen. De kaas smaakt anders dan normaal. Voor het eerst in deze Zegetour ben ik echt zenuwachtig. Ik ben bang voor de mensen uit 4. Ik had vandaag een rare droom. Ik stond op het podium en ik wilde mijn toespraak gaan houden. Op de een of andere manier zagen alle mensen er heel raar uit. Ze waren een beetje visachtig. Ook al is district 4 het district van visserij, het was een raar gezicht. De mensen wachtten op een teken en ze begonnen te vechten. Tegen vredebewakers. Het was heel raar. Het is verboden om tegen vredebewakers te vechten. 'Gale!' Verschrikt schrik ik op uit mijn gedachtes. 'Hé hé, ben je weer op aarde,' zucht Effie. 'We zijn er!' Ik kijk uit het raam. Het ziet er tenminste hier nog normaal uit. Niet zo grijs en verwoest als de andere districten. Ik stap uit de trein naar de geblindeerde auto. Het stinkt hier ook echt naar vis. De mensen zitten onder het zweet en wijzen naar ons. Ze smiespelen. Ik stap in de auto. 'Ik neem vandaag het woord,' zeg ik vastberaden tegen Katniss. Katniss knikt afwezig en we zijn al bij het gerechtsgebouw. Er zijn wel veel vredebewakers. Er wordt weer een toespraak gehouden. 'Hier zijn ze, de winnaars uit de 74e Hongerspelen, Gale Hawthorne en Katniss Everdeen!' De deur gaat open. Geklap. Ik knipper met mijn ogen tegen het felle licht en herstel snel. We krijgen bloemen van kleine meisjes. Ik ga weer voor de microfoon staan en begin de toespraak. 'Hallo district 4. Katniss en ik zijn blij dat we hier vandaag mogen staan. Maar moet dat ten koste zijn van deze dode kinderen?' Ik wijs naar het scherm met het meisje en daarna naar de jongen. Ik schrik me wild als de hele menigte keihard 'NEE!' schreeuwt. 'Dat is toch belachelijk? Wij kunnen toch niks aan zo'n opstand doen?' 'NEE!´ schreeuwt de menigte weer. ´Zo ontstaat er toch juist een opstand? Dus help je districtgenoten om niet elk jaar weer twee dode kinderen te hebben! Twee verdrietige families! En het Capitool vind dit leuk? Ik vind het ziek.' Ik stap naar achteren en de menigte steekt zijn vuisten op. Ze schreeuwen. 'Opstand!' klinkt er van links. 'Ben ons symbool!' De vredebewakers duwen ons naar binnen. Een hele groep drijft Katniss, Effie en mij naar het diner. 'Feestelijk is ook anders,' mompelt Effie. Ik grinnik. We komen aan bij de zaal en worden ingehuldigd. Iedereen kijkt ons aan. En dan mogen we beginnen. Er is ontzettend veel vis. Ik schep wat op en ga aan een tafel zitten. Allemaal dames komen aanrennen. 'Hey Gale!' zegt een vrouw. De een zit aan mijn haar. 'Wil je met me dansen?' vraagt een vrouw met blond haar. 'Ik ben andere dingen van plan!' gilt een donkere vrouw. Ze beginnen allemaal heel hard te lachen. 'Ik uuh... Ik... Moet naar het toilet,' mompel ik en ik loop zo snel mogelijk weg. Ik maak de deur van de wc open. 'Hey makker!' roept een man. 'Zin om te kaarten, beste vriend?' roept een ander. Ik ben hier nergens veilig, mompel ik ellendig in mezelf. Ik ren weg. Ik kom Katniss onderweg tegen en zucht heel hard. Katniss glimlacht. 'Dans alsjeblieft met me,' smeek ik. Katniss lacht en ik trek haar naar de dansvloer. Ik moet eigenlijk van mezelf de hele avond dansen, anders ontkom ik niet aan de mensen. Uit ellende dans ik zelfs met Effie. Effie vindt het geweldig en gaat helemaal uit haar dak. Ze danst heel enthousiast en veel bewegenlijker dan ik. Om 1 uur is de avond eindelijk afgelopen en mogen we godzijdank naar de trein.
Auw. O shit, ik heb spierpijn, jezus. Ik kreun en sta moeilijk op. Katniss slaapt nog onrustig door en ik zie dat het pas half 7 is. Wauw, 5 uurtjes geslapen. Ik kan toch niet meer slapen van de spierpijn. Opeens schiet me iets te binnen en ren ik naar de badkamer. Ze hadden daar sinds kort iets nieuws. Een massageapparaat. En ja hoor, het ding staat er nog. Ik trek al mijn kleren uit en ga in het ding liggen. Ik klik op een knop. Hij gaat aan en eerst doet het verschrikkelijke pijn. Ik geef een schreeuw, maar het wordt steeds ontspannender. Ik ga er helemaal bij liggen.
Gelach. Ik schrik wakker en kijk verbaasd naar Katniss die op de grond ligt van het lachen. 'Oh Gale!' gilt ze helemaal lachend. Ja, ik zou er inderdaad niet op mijn best uitzien. Naakt onder een apart apparaat terwijl ik in slaap ben gevallen. De tranen stromen over Katniss wangen en ik kan er ook wel om lachen. Ik trek een handdoek uit het rek en sla hem om me heen. Ik klik het apparaat uit en ik trek Katniss overeind. We trekken onze Zegetour kleren aan en lopen rustig naar het ontbijt. Effie maakt zich op en Haymitch is een beetje nuchter vandaag. Ellendig ga ik zitten en smeer een broodje met jam. Nog 3 dagen Gale, nog 3 dagen... Ik ben kapot, maar gelukkig doet mijn rug niet meer zo'n pijn. Het bordje met district 3 vliegt voorbij. We komen langzaam in een bewoond gebied. Ik kijk een beetje rond. Opeens valt me iets op. Rode, geschilderde letters op een muur. Ik knijp mijn ogen tot spleetjes en ik zie de hele zin staan. "De kansen zijn NOOIT in ons voordeel."
Schreeuwende mensen. Ik sta weer op het podium. Ik word een beetje bang. Gister waren het alleen nog maar schreeuwende mensen, nu hebben de mensen ook nog wapens vast. Hooivorken, messen en bijlen. 'Vechten!' schreeuwt iedereen. 'We pakken ze!' schreeuwen ze allemaal. Katniss begint haar toespraak van het kaartje voor te lezen. 'Onzin!' 'Vertel niet de leugens!' 'Vieze leugens!' Ik kijk het publiek in. Een vredebewaker trekt ons van het podium af. Ze leiden ons naar de route terug naar de trein. Ik hoor schoten. Verschrikt kijk ik terug. Vredebewakers schieten op de mensen. 'Nee!' schreeuw ik zo hard ik kan. 'Laat ze met rust!' gilt Katniss. De mensen vechten terug. Ze gooien met hooivorken en schoppen de bewakers. Meer schoten. Ik probeer me los te wurmen uit de greep. 'Laat ze gaan!' schreeuw ik. Katniss staat te gillen en hysterisch te huilen. 'Doorlopen!' schreeuwt de bewaker en hij sleurt ons nog harder mee. We worden de trein ingegooid. De deuren sluiten. Effie roept dat we het moeten laten gaan. Katniss wordt weggetrokken door Haymitch. Maar ik blijf door slaan op de deur en ik blijf schreeuwen. De trein begint te rijden. Katniss rent helemaal hysterisch naar haar kamer en ik zit als een hoopje ellende op de grond. Ik kán ze niet redden. Ik ben te slap. Ik kan het gewoon niet. Slappeling, slappeling, zegt een stemmetje in mijn hoofd. Ik begin zachtjes te snikken en rol me op tot een bolletje. Haymitch trekt me op en ik loop huilend naar mijn kamer. Ik doe de deur op slot. Dan word ik heel boos. Ik sla de spiegel kapot, breek een tegeltje. Ik trek een scherf glas uit mijn hand. Dan word ik weer heel verdrietig en begin ik heel hard te huilen. Ik ga op mijn bed liggen en laat de tranen lopen. Ik ben een mislukking.
Aaawwwh, arme Gale ;) Ik moet nog even zeggen van dat stukje dat Effie uit haar dak ging ik samen met mijn lieeeeeeve vriendin @MaaikeDouven heb verzonnen. Heb me er echt stuk om gelachen, in onze verbeelding ging Effie helemaal twerken :) Dat moest er gewoon even in. Oké, blijven voten :) && tippies kun je nog altijd melden :D
Xxxxx Marieke
JE LEEST
Gale's Games ~Part 2
FanfictionDeel 2 in de serie "Gale's Games." Als ik samen met Katniss de 74e Hongerspelen heb gewonnen, kom ik erachter dat alles een grote leugen was. Het leven in rijkdom als je wint, klopt. Maar er was me niet bij verteld dat ik na de Arena gevaar loop. Éé...