Ik lig al een tijdje wakker. Ik staar een beetje naar het plafond en naar Katniss. Ik ben gewoon zo rusteloos. Ik bedacht me opeens dat we over 3 dagen misschien wel dood zijn. Misschien? Eigenlijn kan ik er wel vanuit gaan. Waarom zouden ze mij sparen? Anders zou ik toch nooit de arena in gaan? De andere winnaars hebben niks gedaan. Eigenlijk ben ik gemeen. Al deze onschuldige (nou ja, onschuldige, zij hebben ook gemoord en zijn niet allemaal even lief) winnaars gaan allemaal de arena in door mij. Gisteravond heb ik gekibbeld met Katniss. Ik wil perse met Finnick in de arena, maar niet met Mags. Geloof me, ze is een ontzettend lieve vrouw en ik wou dat ze gespaard bleef, maar ze houdt ons alleen maar op. Ze kan niet praten, dus ons niks duidelijk maken en ze kan niet lopen. Ze kan ook niet jagen, dus eigenlijk eet ze alleen maar ons eten op. Katniss wil juist wel met Mags. Waarom zou ze dat nou willen? Nou ja, ik was dus boos en Katniss ook. En dat loopt meestal niet zo soepel af. ‘Dan gaan we toch niet met hun allebei!’ had Katniss boos naar me geroepen. ‘Dan gaan wel met z’n tweeën! Geen Finnick en geen Mags!’ Ik had heel diep gezucht en boos naar haar gekeken, maar ik kan gewoon niet boos op haar worden. Dat lieve gezichtje is gewoon zo schattig, dus ik had haar meteen vergeven en “we zouden het er nog wel eens over hebben.” ‘PRIM!’ begint Katniss opeens te schreeuwen. ‘PRIM!’ Oh nee, nachtmerrie. Ik kijk bezorgd naar Katniss die de longen uit haar lijf schreeuwt en helemaal in het rond spartelt. Het zweet loopt over haar rug en uit haar ogen rollen dikke krokodillentranen. ‘Rustig Katniss, rustig,’ sus ik zachtjes terwijl ik over haar rug wrijf. ‘Prim is veilig, ze doen haar niks.’ Katniss schrikt wakker en begint helemaal te huilen. Ik pak haar stevig vast en leg haar on mijn armen. Ze huilt met hele lange uithalen en snikt mijn hele pyjama nat. Ik wrijf door haar haren en langzaam wordt ze weer een beetje rustig. Met tranen in haar ogen kijkt ze me aan. Bezorgd kijk ik terug. Ik aai over haar wang en ze nestelt zich nog eens goed in mijn armen. Het is pas 3 uur, dus we moeten nog wel even slapen. ‘Ga maar liggen,’ fluister ik. ‘Ik houd je wel vast. Er kan je niks gebeuren. En Prim ook niet.’ Ze knikt dankbaar en valt dan weer in slaap. Ik zie dat ze in haar slaap ook nog kleine schokjes van het snikken maakt. Dan val ik eindelijk in slaap.
‘Opstaan, opstaan!’ gilt Effie als een dolle. ‘Weer een prachtige dag vandaag!’ Ze schuift de gordijnen open en de zon brandt fel in mijn gezicht. Auw. Zo, ik ben ook meteen wakker. ‘Komen jullie zo ontbijten?’ vraagt ze nog met een mega glimlach. Ik knik en ze rent alweer weg. Ik heb ontzettende spierpijn in mijn arm. Katniss heeft er de halve nacht op gelegen. Ik trek hem zachtjes weg en maak Katniss wakker. Dan ga ik nog even snel douchen en trek mijn traingingspak aan. Vandaag zijn de privésessies. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ben benieuwd wat de andere tributen gaan doen. Ik strompel door de gang naar het ontbijt waar Katniss al aanzit. Haymitch is er ook al. ‘Zijn jullie er al uit wie jullie bondgenoten gaan worden?’ vraagt hij. Ja, tuurlijk. Fijn om de dag mee te beginnen. Maar ik had al een plannetje in mijn hoofd. ‘Nou nee,’ begin ik. Katniss en Haymitch zuchten, maar ik ga ongestoord verder. ‘Ik dacht misschien aan Johanna, Wiress en Beetee. Katniss wilde graag Wiress en Beetee en ik graag Johanna. Ik vind het geen probleem als Wiress en Beetee bij ons zijn. Hun breinen kunnen wel eens van pas komen. Als Katniss het goed vind, vragen we het vandaag aan ze.’ Zo, dat heb ik gezegd. Tot mijn verbazing vindt Katniss het goed. Zij en Johanna zijn echt water en vuur, dus dat verbaasd me wel. Maar ze knikt en Haymitch knikt ook goedkeurend. Mooi. Dat hebben we ook weer opgelost.
Onderweg komen we Johanna in de lift nog tegen. Ik stel het idee aan haar voor. ‘Pff,’ lacht Johanna. ‘Wil je echt zo graag Knetter en Gek? Nou, we doen het maar. Dan heb ik tenminste jullie twee.’ Katniss kijkt boos naar de deur en negeert Johanna volkomen. Ze vond duidelijk de opmerking Knetter en Gek niet leuk. Daar kan ik me nu even niet druk om maken. Als we benden komen, moeten we met alle districten in een wachtruimte gaan zitten. We zitten echt opgepropt en volgens mij zitten we allemaal te zweten. Als eerste Gloss, uit district 1 geroepen. Het duurt de hele tijd echt een eeuwigheid eerdat iedereen wordt geroepen. Eerdat Chaff uit district 11 wordt geroepen zijn we ook alweer 3 uur verder. Ik heb doorgekregen dat ze niet de spullen van de vorigen opruimden. Dat is op zich best irritant, maar dan kun je wel naar de specialiteiten kijken. Na een kwartier word ik eindelijk geroepen. ‘Gale Hawthorne, district 12.’ Ik sta op en loop naar de soort van poort. Het lijkt hier net wel een middeleeuws kasteel. Bovenaan, op de troon, zitten de spelmakers. Beneden bij poort, de hangbrug, sta ik. Naast de poort staan nog bewakers, de Vredebewakers. Ik loop op mijn dooie akkefietje naar de spelmakers en ze zeggen dat ik mag beginnen. Ik kijk om me heen. Er zijn mensen die serieus hebben gewerkt. Je ziet nog messen en speren. Maar het grootste deel heeft er niks van gebakken. Op de muren staan met wat besjes letters geschreven. Dreigementen. Ik zie die van Johanna meteen. “Stop de Spelen maar in je reet.” Stiekem moet ik in mezelf wel een beetje lachen. Er staan ook andere teksten. “Snow is een vuile huichelaar.” “De kansen zijn nooit in ons voordeel.” “De Spelmakers zijn vieze bedriegers.” Ook hangen er poppen. Die zijn echt geweldig grappig. Heel veel tributen hebben mensen nagemaakt. Er hangt een Snow pop en er hangt een Plutarch pop. Dan schiet me opeens een idee binnen. Ik heb een goed idee. Ik pak wat besjes en verf en begin op de muur te schilderen. Snel, maar toch herkenbaar. Met namen en districten erbij. Zo moet het toch wel opvallen. 24 poppetjes. Ik heb de tributen uit de 74e Hongerspelen geschilderd.
Effie is natuurlijk helemaal in paniek als ik vertel wat ik heb gedaan. Haymitch begint weer te bulderen van het lachen en als Katniss binnenkomt is het helemaal feest. Effie valt zowat flauw. Katniss heeft een dode Seneca Crane pop opgehangen. Ik lach me dood. We hebben echt goede sessies gehad zeg. We gaan even wat drinken en de scores komen echt al heel snel. Ja, ik denk dat het deze keer inderdaad niet zo moeilijk was. Hup, gewoon iedereen een 0. De beroeps zullen wel echt hun best hebben gedaan met de sessies. De messen die er lagen zeiden wel genoeg. Caeser verschijnt op de tv met zijn knal paarse haar. Effie gilt iedereen bij elkaar dat het begint en Gloss uit 1 verschijnt in beeld. Hij heeft een 6. Dat is echt laag voor de beroeps. Raar. Kasmere uit 1. Een 5. Wat is dit?! Als hun al zoiets hebben, hoe is dat van ons dan. District 2 scoort ook erg laag. Maar dan komt district 3. ‘Wiress met een score van… 10!’ Nee! Dat liegt hij! Hoe kan dit?! Ik kijk Katniss vragend aan. Dan komt Beetee. Ongelofelijk, hij heeft een 9. Alle districten na 3 scoren ook heel erg hoog. Ik ben echt bang als mijn foto verschijnt. ‘Gale Hawthorne,’ begint Caeser. ‘Uit district 12. Met een score van… 10!’ Effie begint helemaal te gillen. Wow! Een 10! Ik ben heel blij. En als Katniss dan ook nog eens een 11 haalt, viert iedereen feest. Maar ik ben er niet zo blij mee. Hier zit toch iets achter? Ze geven toch niet expres zo’n hoge punten? Wat is hun plan?
Halluwww!
Ik wil nog even zeggen hoe blij ik ben met de 100 votes op Gale’s Games! Ik weet het, het is nog steeds nog niet zo geweldig hoog, maar ik heb nog nooit zoveel lezers en votes gehad, dus ik ben er super blij mee! Ik hoop dat we ze ook snel krijgen op Gale’s Games part 2! Dus nogmaals bedankt.
Ten tweede, tips kun je nog altijd melden. Ik wil mijn boek graag voor iedereen leuk houden, dus als je iets weet te verbeteren, gewoon zeggen.
En als laatste natuurlijk weer een smeekgebed om te blijven voten!
Xxxxx Marieke
JE LEEST
Gale's Games ~Part 2
FanfictieDeel 2 in de serie "Gale's Games." Als ik samen met Katniss de 74e Hongerspelen heb gewonnen, kom ik erachter dat alles een grote leugen was. Het leven in rijkdom als je wint, klopt. Maar er was me niet bij verteld dat ik na de Arena gevaar loop. Éé...