Patah Seribu

445 29 0
                                    

Lepas meeting Noah bergegas balik hotel. Dia penat. Kepalanya pun berserabut. Xsangka masa2 begini begitu banyak benda terjadi.

Lepas mandi Noah p check hp. Punya banyak missed call dari Megan. Dia scroll watsapp, juga banyak chat dari Megan. Hati Noah start sudah xsenang hati.

Pasti sesuatu jadi masa ketiadaannya. Sebelum Noah membaca satu2 mesej Megan, ada panggilan dari ibunya. Dia jawab dulu..

'Yes mum..'
'How are u son? Doing good there?' Tanya2 khabar dlu sblm kasi tau khabar plg utama.
'Yes. Mum and dad? Everything good there right?' He sensed something fishy.
'Ya. Everything going smooth as planned.' Jawab ibunya yakin. Dengan nada yg eksaited lagi tu. Mcm yg kana lutarai (loteri a.k.a numbur) bilang c inai sana kampung.
'As planned? What kind of plan?' Xtau pula Noah ada event kana buat masa dia x drumah.
'Your engagement.' Selamba ja ibu dia jawab. Langsung xrasa bersalah. For her its a good news. Reason to be happy.
'What?! Wait..mummy? Are you serious about it?' Mo terlompat keluar tu jantung Noah. Dada dia mo terkoyak dingar jawapan tenang ibunya. But he wasnt!
'Yes. Now you r officially enggaged with Mega. Jangan macam2 lagi. Behave urself.' Kata2 datin Maliqha macam petir yg memanah kepala Noah. Jantung dia mcm berhenti berdenyut satu saat.

Terlepas terus tu HP dri tgn Noah. Teda yg sambut mcm tu Descendants of The Sun. Ada Song Joong Ki sambut fon kalau jatuh hahaha Mana tau Megan tiba2 muncul p sambut kan..

'Hello..hello..Nono? Are you there? Sayup2 suara datin Maliqha d hujung telefon.

Noah xpeduli sudah. Dia terus buang badan atas katil. Dia pigang kepala dia. Rasa2nya tekanan darah dia tiba2 naik. Dia rasa mcm Nagasaki yg kana bom atom. Everything ruined. Nothing left..

'Engaged? I am engaged?! What shud I say about it to Megan?' Noah bingung, bengang dan xdpt fikir banyak sudah. Berkulut tu fikiran dia mcm kertas yg kana koroyok.

Kalau buli mau ja dia pulang skg juga. Tapi dia terlalu penat. He need to calm down. Noah p washroom. Langkah dia longlai betul. Dia p cuci muka balik2.

'Calm down Noah!' Dia ckp sdri pujuk hati sambil tepuk2 muka dia yg basah.

Lepas dia rilek sikit, dia baca satu2 mesej Megan. Noah xmood mau bercakap sama Megan. Bukan apa, dia rasa bersalah. Dia xtau apa mau ckp sama Megan. Takkan dia mau bagitau 'Megan, FYI, I am engaged.' Thats b*****t! Terang2 itu cari nahas.

Noah: We will talk about it when i am back. I am sorry im not there when u need me...love..

Noah p reply Megan seja. Sekurang2nya Megan xsusah hati. Dia sdri tersentap dgn khbr baik dari ibunya tp sebaliknya bagi Noah.

Megan: All right. I know u must be tired. Good night..

Begitu ja Megan reply. Sounds weird. Tapi Noah xmau ambil pusing. Kepalanya pun pusing, otak dia berdarah sudah berfikir.

'Meg, i am sorry. I dont know....' Noah raup muka lagi. Dia betul2 menyesal dikuasai ego. Kalau x, pasti dia xbiar pertunangan tu jadi.

Dia xsangka ibu dia benar2 ambil serius bila dia cakap hari tu. Menyesal seribu kali sayang? Memang sayang, he cant turn the time back. Kalaulah dia buli pinjam jam masa Hermione (Harry Potter), he will do anything to call off the engagement.

Kalau dia bagitau on the spot sama datin Maliqha, dia rasa on the spot juga dia kana timbak pakai meriam. Silap haribulan kana bom nuklear terus..

'Who the hell Mega is? I dont even know her. And why she so stupid to get engaged with me?' Habis kau Noah kana gigit2 serigala kalau Mega dingar.

Salah kau juga tu boss. Sepa suruh kau bilang IYA sama mami kau. Jangan kau kasi salah orang. Naluri Noah pun start melawan sdh.

Noah rasa terlampau lama betul masa berjalan. Macam bertahun2 dia dalam kapal terbang. Noah xsenang duduk betul. Dia mau tdr tp mcm mimpi ngeri seja kana gigit serigala hahaha

Sampai ja d rumah Noah berlari pantas. Tergesa2 dia masuk dlm rumah. Sampai tu kasut dia bertebalikan sdh tlampau mau capat. Macamlah tu rumah pandai lari.

'Mummy!! Mummmm!!' Noah dongak d atas bila tingu xorang d ruang tamu. Xsabar dia mau cari pasal sama datin Maliqha.

'Mimi, mana ibu?' Noah p dapur pula. Mimi sedang masak2.
'Datin? Ada d atas.' Mimi jawap pindik smbl terus memasak. Teda masa mau layan Noah.
'Ok Mimi..' Noah p keluar balik p ruang tamu.

'Apa bising2 ni.' Datin Maliqha tergesa2 turun tangga. The lady boss is coming.

Dia nampak Noah berdiri dengan air muka serius. Tadi dia dingar2 sayup2 dia kana panggil dari atas. Takkan Noah rindu betul sama dia.

'Eh Nono..welcome home.' Datin Maliqha senyum tingu Noah yg masih berdiri.
'Mummy! This is not funny!' Tegas tu suara Noah. Dia tau dia xsepatutnya kasi tinggi suara sama ibunya sdri. Tapi Noah betul2 hilang sabar sudah. Lost control.

'Of course. Bila pula mummy buat lawak?' Datin Maliqha duduk. Dia tingu muka Noah yg tegang. Dia tau apa yg sedang bermain dlm fikiran Noah. Konpom pasal tu pertunangan yg xchop atau sign approved by Noah.

'Muummy..' Noah duduk sambil pigang kepala. Dia xsampai hati juga mau marah2 teriak segala. He still want to discuss about it in a good way. Anak yg baik baini c Nono.
'Nono, mummy minta maaf sebab buat majlis tu tanpa pengetahuan Nono. Tapi Nono juga yg bilang ok. Xkn Nono hilang ingatan? Mummy belum paksa Nono tau.' Kana balik c Noah.
'But mum, at least bagitau Nono dulu..Mummy tau kah? I have someone else, I love her so much mummy..' Noah akhirnya akun apa yg ada dlm hati dia. Sekurang2nya mama dia tau. Alasan untuk dia cuba, baru mau cuba2 untuk rundingan hati ke hati.
'Nono, jangan macam2 ah. You are officially engaged with Mega. Jangan kasi malu mummy sama dadi. Your wedding will be after 6 months from now.' Nampaknya datin Maliqha bukan kasi tanang tu hati Noah tp makin kasi serabut.

'Muuumm...pleaseeee.' Noah merayu sudah. Dia betul2 xhati sama tunang yg dia xkanal. Megan, hanya Megan yg ada dlm hatinya. Terpahat kukuh sudah tu nama Megan sana d hati Noah. Bogia...

'I am so sorry Nono. Tp u need to settle down with her. Ingat tu.' Nampaknya teda harapan. Datin Maliqha xmau berkompromi. Rundingan gagal.

Macam mana ni? Macam mana mau kasitau Megan? I cant. God! Help me. Noah mcm mau menangis seja. Xapa2 baitu kalau nangis. Tp xmacho sdhlah..

'Dad, can you do something?' Noah p mengadu pula sama datuk Aiden. Mana tau dpt sokongan. Buli buat rayuan sana mahkamah tertinggi datin.
'I am so sorry Nono. Dadi cant.' Datuk Aiden bukan xkasian sama anak lelakinya. Tapi dia pun terperangkap sama.
'Why dad?' Noah xpuas hati. Nampaknya datin2 yg menguasai semuanya.
'Mummy xluluskan budget yg dadi minta kalau dadi xsetuju. Remember, mummy is one of our board of directors. She is one of the highest share holder. Jangan main2 dengan pengaruh mami.' Datuk Aiden juga tiada pilihan. Terpaksa kasi naik bendera putih.

Macam lucu pun ada. Ternyata kuasa datin yg paling mutlak. Ini kes datuk takut datin ini. Tapi bagi datuk Aiden dia hormat dengan isterinya. Dia mengalah bukan takut tapi tolak ansur.

'Jadi hati dan perasaan Nono ni sepa yg kisah? Dad, I am the only son u both have.' Sakit hati Noah tp dlm masa yg sama dia tersepit d antara ikatan kasih keluarga.

'That is why. You need to understand. Nono, xsemua perkahwinan yg daturkan tu xbahagia. You have plenty of time to get to know Mega. Mega tu baik orgnya..' Nah kana cuci telinga lagi c Noah. Mimang kalau 2 lawan 1 xkn menang.

'Tengoklah..' Noah terus gloomy. Mcm xsemgat dia terus mau hidup. Separuh jiwaku pergi bilang lagu c Anang masa dia patah hati...
'Think about it carefully.' Datuk Aiden tepuk2 bahu Nono sbelum dia masuk dalam.

Noah biar ja angin malam menampar pipi dia. Dia tingu malam yg gelap. Begitula gelapnya harapan dia. Why? Dia baru saja mau berkongsi rasa bahagia dengan Megan.

Terlalu cepatkah takdir memisahkan dorang? Falling in love with Megan wasn't a mistake. The engagement is a disaster. Kalaupun berabis dia mau menafikan, hakikatnya dia sudah bertunang.

With a chameleon girl! Noah marah dalam hati. Hatinya patah seribu.

Runaway LoveWhere stories live. Discover now