Marissa and Catherine

518 30 0
                                    

Pakkkk! Marissa kasi rata lipstick red velvet yg sdh dlukis pda bibirnya. Bitch kaler bilang c Lonad (Sini pun Lonada mau muncul kah?). Dia memandang wajahnya berulang kali d dpn cermin. Pecahlah tu cermin. Kalau tu cermin pandai cakap konpom dia sudah teriak si Marissa. Berjuta kali mo tingu cermin. Begitu laitu kalau perempuan kan. Pantang nmpk cermin mo juga menyempat biarpun sikijap. Women being, born like that! Tp bukan mcm tu lagu Lady Gaga-Born Like This.

'Wait for me Nono. I'll make u mine.' Marissa sampat posing menggoda dpn cermin. Banyak juga peminat c Nono ni ah. Lepas ni siapa lg? Rambang mata mo pilih terus. Yg mana satu pilihan hati bilang tu lagu P.Ramlee...

Marissa merupakan sepupu jauh Nono. Long distance family. Dari kecil dia sudah gatal simpan angan2 mo kahwin sama Nono. Gete juga c Marissa ni kan. Kici2 pn sdh pandai fkr bgtu. Its not wrong to dream. Who knows it will come true. But be sure the dream was logically accepted.

'Mum, I am going out.' Marissa teriak smbl menuruni tangga.
'Where to?' Muka puan Kartlina tersembul dri pintu dapur.
'I am going to aunty Maliqha house. Well, I am her future doter in law.' Marissa cekak pinggang dgn tgn kanannya. Kaki kanannnya juga dtintin. Mau juga malar posing model. Phuiii! Hahaha Tp xjuga laku2..

'Hey! Excuse me..Xlaku? I have a lot of ex-es u know...' Atukk dia dingar pula kan. Ex bukan present..
'Huh! Whatever.' Marissa tetap dgn keangkuhannya. She wasnt born like that but it was her choice to do so.

'Berapa kali lg mama mau ckp, sudah2lah tu . How many times already you want to cause trouble to other? Mama ni, hah mana mau letak muka? Mama malu. Faham ka x, Rissa?' Puan Kartlina juga suatu masa dlu punya niat mau menjodohkan Marissa dengan Nono.

Tp bila Nono xmenunjukkan minat dia berputus-asa. Cinta itu xbole dipaksa. Cuma Marissa yg masih lg xpandai malu mau menjual diri pda keluarga itu. Cinta saja xcukup. Kalau bertepuk sblh tgn mana berbunyi. Lainlah klau dia tepuk tu dinding. But for sure it will be a different things.

'Kalau mama malu, duduk diam ja drumah. Malaslah mau ckp dgn mama. Ini xboleh, itu xboleh. Papa ok ja pun.' Marissa berlalu meninggalkan ibunya yg hanya mampu memandangnya dgn hampa. Hambar.

'Bertuah pnya anak. What shud I do with her?' Puan Kartlina hilang akal mau menasihati anak perempuannya. Dia hanya mampu mengeluh buat masa ini. Xtau mana yg kurang masa dia membesarkn Marissa. Seingatnya, xpernah dia ajar Marissa menggedik sama kurang ajar bgtu. Aduh mama sayang eh...hahaha

Suaminya pula sangat setuju dgn tindakan Marissa. Dia tahu suaminya ada rancangan dsebalik semua itu. Personal advantage. Pasal bisnes laitu. No other reason. Dia faham benar tujuan suaminya. Namun, dia juga sdh xtahu apa mau buat. Her husband also never listen or nvr care about what she is trying to say.

'Inna, kalau Rissa kawin dgn Nono bisnes kita pasti makin berkembang maju. Bapa Nono tu datuk, berpengaruh orangnya. Opportunity not always come in easy way. Kita doakan saja Rissa dpt kawin dgn Nono.' Suaminya malah menyokong Marissa. Dia lagi suka dpt menjadi besan Datuk Aiden.
'Abang..tp bukan begitu caranya...' Kartlina masih cuba membantah.
'Sudah. Kalau Inna xsuka, Inna duduk diam saja. We just wait and see. Xpayah banyak bicara.' Terdiam terus puan Kartlina bila suaminya enggan berkompromi.

'Bapa borek, anak rintik.' Puan Kartlina memegang dahi. Sakit kepalanya bila memikirkan Marissa. Lakinya juga sama. Rumah ini xlagi home sweet home. Its gonna be a hell soonest.

Marissa terkocoh2 dengan heels 5incinya. Ngam2 masa tu Mimi d luar tengah bercucuk-tanam bunga. Dia terjenguk2 d antara pagar besi itu.

'Aunty, r u there? I am here..' Marissa menjerit kecil dgn gedik. Mak aii angin pun xsudi mau bertiup. Hampir2 awan mau gelap. Tapi panas. Marissa kipas2 muka dgn tapak tanganya. Bida sudah tu reaksi muka dia. Habislah luntur mikap dia.

'Esshhh! Lambat juga aunty ni. Sdhla panas begini.' Hati Marissa panas dlm diam. Peluh yg mula membasahi wajahnya dlap lembut. Marissa xpernah bljr mau bsabar. Mcm anjing xbertuan, mkn dgn lahapnya. Berdoa pun x..tp haiwan mana pandai baca doa juga. Itu contoh...

'Apa maunya mbak Marissa? Datinnya lagi nggak ada d rumah.' Mimi berhenti menggembur tanah. Dia berdiri dan memerhati Marissa. Pintu pagar sengaja xdbuka. Jelik matanya tingu Marissa yg minta puji saja.

'Kalau aku tempek tanah ini pda wajahnya, bru dia tau.' Mimi menempelak dlm hati.

'Buka pagar ni Mimi. Sya mau jumpa aunty. Ada hal penting.' Marissa mengoncang2 sdh tu pagar. Tajam dia tingu Mimi yg berdri tingu dia smbl pigang penyedok tanah kecil yg penuh dgn sisa2 tanah.

'Maaf mbak. Datin nggak ada d rumah. Dia bilang sma sya, jangan dbukain kalau siapa2 yg datang kecuali keluarga mereka. Maaf sekali lg.' Mimi malah meminta maaf. Pandai2 seja Mimi jd tuan baru, buat rules baru gara2 xmau Marissa masuk dlm rumah itu bila datin Maliqha tiada.

Dia sudah lali dengan gaya Marissa. Sengaja di jual nama Datin Maliqha kalau dia xdrumah. Nanti majikannya balik bru dia minta maaf. Lagipun Datin Maliqha juga xsuka bila Marissa kerap kali dtg tanpa tujuan penting. Menyemak seja. Bgs dia p tulung Mimi cabut rumput d blkg rumah. Ada juga kerja amal yg dia buat. Beauty with brain bru begini (thumbs up).

'What?!! Hey Mimi! Open this gate now!' Marissa mula naik angin. Gate itu d tepuk2 kuat. Geram dia sma Mimi yg xmau berganjak pn mau buka tu pagar. Kalau buli mahu saja dtarik kuat2 pagar tu, tp mau nanti hilang ayunya.

'Sorry mbak. What so eber eh silap, whateber!' Mimi p smbg balik buat kerja. Terkekeh2 dia ketawa nmpk reaksi Marissa.
'Hey! Kurang ajar punya orang gaji. Wait and see after I get married with Nono! Kau tunggu!!' Marissa p tandang2 sdh tu pagar sblm dia beredar pergi. Berdeting sdh tu pagar besi kana hantam oleh Marissa. Full blast sampai melimpah lg tu marah dia. Hurmmm patutlah kana reject..

'Dasar perempuan nggak malu. Aku ini org gaji pun masi kaya budi bahasanya. Goblok!' Mimi memaki Marissa sndrian. Malas dia mau melayan keangkuhan Marissa. Belum jd billionaire sdh tembirang mcm dia seja yg lawa.

'Aku juga bisa lawa kalau dimakeupin cantik2. Huh!' Mimi mencedok tanah dgn kasar. Geramnya pda Marissa dlepaskan pda tanah yg xfaham apa2.

'Siapa tadi tu Mimi?' Seorang wanita keluar. Dia pakai jeans yg dpadankan dgn top putih. Rambutnya yg panjang dsibak ke blkg.

'Marissa. Tp dia sdh pergi.' Mimi menjawab pendek.

'Oh perempuan itu lagi.' Wanita itu seakan-akan juga xsenang dgn kehadiran Marissa. Dia peluk tubuh smbl gigit bibir. Air mukanya nmpk runsing.

'Mummy!' Seorang budak kecil berlari menuju ke arah wanita itu.
'Ya syg. What is that?' Wanita itu terus mendukung budak perempuan itu. Rambutnya yg dtocang dua beralun.
'When daddy Nono will be back? I miss him.' Tanyanya pada ibunya.
'Hurmmm maybe tomorrow. He will be here soon.' Jawabnya smbl cuit hidung comel anak perempuannya.
'Can I call him?' Petah sungguh budak itu berkata-kata.
'Of course. Anjel can call dady Nono anytime.' Dia tersenyum smbl belai2 kpla anaknya.
'Yeah!' Anak kecil itu bersorak riang dlam dukungan ibunya.
'Lets go inside give daddy Nono a call. Jom!' Wanita itu beredar masuk semula ke dalam banglo mewah itu. Nampak gaya seperti dia sdh biasa keluar masuk dlm kediaman datin Maliqha.

'Hurmmm kasian mbak Catherine terpaksa membesarkan Anjeli seorang diri. Nasib2 Nono baik sungguh hatinya.' Mimi sempat memerhati wanita itu yg bernama Catherine dan anak perempuannya Anjeli dari blkg.

Catherine? Feeling curious kan. Who is she and what kind of relationship she has with Nono and his family? Who are them..

Runaway LoveWhere stories live. Discover now