Banglo dua tingkat yg tersergam indah itu sunyi sepi. Kadang2 hanya kedengaran Kak Mah memasak d dapur. Seorang wanita dlm lingkungan 40-an duduk menongkat dagu sambl memandang langit tinggi yg biru. Xtau apa yg sdg dfkrkannya. Teh d atas meja xdsentuh pn. Sdh hampir sejuk.
'Datin Camilla, yg kau termenung pnjg tu kenapa?' Seorang lelaki menyapa wanita itu.
'Eh Datuk. Sya teringatkn Mega. Rindu pla.' Datin Camilla menoleh ke arah suaminya.
'Kau ni, bru beberapa hari anak manja kau tu xdrumah sdh mcm bertahun2 dia xbalik.' Datuk Mikhail memegang bahu isterinya.
'Anak manja sya tu anak kau juga.' Datin Camilla tepis tgn suaminya.
'Ai sdh tua2 bgni pn masi bertabiat ka?' Datuk Mikhail faham benar perangai isterinya. Terlalu sensitif bila ckp pasal anak perempuan mereka.Sejak anak sulung dorang menetap di Jepun tinggalah dorang bertiga d rumah besar itu. Beginilah kalau anak pun dua seja. Sepasang. Satu lelaki satu perempuan. Rindu juga dorang dingar hiruk-pikuk budak2. Apakan daya anak lelaki dorang balik Malaysia pun jarang. Anak perempuan dorang pula jangankan bf, anak patung pn teda. Hasrat mau menimang cucu dsimpan dlu.
'Menyesal sya kasi benar dia pg marathon.' Datin Camilla mengeluh.
'Aik kau ni. Biarlah. Mega tu sudah besar. Xpyhla sgt mau kontrol apa yg dia mau buat. Kau ingat dia masi budak? Jgn bgtu datin, xbgs..' Datuk Mikhail nmpknya seorg dadi yg spoting habis. Nmpk gaya, si mami ada susah sikit ini kalau begini.
'Nah kan, kaulah tu kasi biasa Mega begitu. Nanti lama2 tggllah kita dua org sini d rumah.' Datin Camilla menyalahkan suaminya.Dia kepingin menimpang cucu tp dia xmahu Mega berjauhan dengannya. Tiada lagi pas kebenaran berhijrah ke Negara jiran selepas ini. Permohonan akan dtg semuanya akan dtolak dgn serta-merta tanpa notis. Cukuplah anak lelakinya. Dia xmahu rasa jauh dengan satu2nya anak perempuannya. Begitu sekali kan kasih ibu walaupun anak2 sdh besar panjang kita bilang.
'Dua org lg bgs. Buli kita romance2, bukankah bgtu?' Datuk Mikhail p urut2 bahu Datin Camilla. Senyumannya meleret.
'Jangan mcm2 sana.' Datin Camilla p tampar lembut tgn suaminya. Datuk Mikhail ketawa ja. Kesiukan kasi kana isterinya yg cpt melatah.
'Jadi yg kau blawa2 ni kau mau p mana ni?' Mata Datuk Mikhail berkerut tingu isterinya berlawa2 dlm rumah.
'Oh..sya mo jumpa bff sya. Ada hal mo bincang dgn dia. Buli kan?' Datin Camilla senyum2. Mo minta lesen keluar. Terus senyuman pn manis mcm tu gula merah.
'Hurmmm..pgi ja. Jangan pla balik tlampau lmbt. Jan kau eksen bujang sana.' Sempat si laki kasi ingat isteri yg tercinta.
'Ya bah my datuk. Sya mo jalan laini.' Datin Camilla teguk teh dlm cawan satu kali. Melekat tu lipstick dia d hujung cawan. Datuk Mikhail geleng2 ja tingu gelagat isterinya.
'Bah, ingat tu. Jangan mcm2 mo atur pasal hidup Mega tu.' Satu lg pesanan yg seringkali kana lupa oleh Datin Camilla. Dia buat2 lupa. Lepas tu terus hilang ingatan.
Dia suka kasi jodoh2 Mega sama anak2 lelaki kwn2 dia. Datin Association. Oh no! Persatuan isteri2 datuk.
'I will datuk.' Datin Camilla senyum sumbang. She is saying opposite from what she just said, actually.
'Hurmmm...' Datuk Mikhail panat sudah mo bazir air liur. Datin is datin. She will never listen to him in that case.Bukan juga dia marah dengan tindakan isterinya tetapi dia mahu memberi kebebasan pada Mega untuk memilih cara hidupnya sendiri. Dia juga mahu Mega membuat keputusan sendiri dengan siapa dia mahu hidup. Perkahwinan itu sesuatu yg baik. Tp yg xbaiknya bila terpaksa. Tidak dnafikan, kahwin yg diatur/paksa ada juga yg berakhir dengan bahagia, ada juga yg berakhir dengan derita. Tp baginya Mega sudah cukup matang untuk memilih haluan hidupnya. Bukan xsayang, pasal sayanglah dia xmau mengongkong Mega dengan mcm2 permintaan.
Datin Maliqha tersenyum lebar sambil mengemas bantal kusyen sementara menunggu kedatangan kawan baiknya. Kali ini, dia mau rancangan yg sudah sekian lama dpendam berjaya. Dia sanggup untuk meluangkan masa dengan Datin Camilla gara2 hal itu. Mcm dorang komplot mo rumpak bank seja kan pdahal mo rumpak jodoh anak orang.
YOU ARE READING
Runaway Love
Roman d'amourMegan yang patah hatinya ditinggalkan lelaki yg dicintai, Lucas. Kemudian dia bertemu Noah semasa marathon. Pelbagai insiden berlaku di antara mereka. Mulanya Megan angkuh lama2 perasaan mula berputik. Kedua2 keluarga Megan dan Noah mau menyatukan m...