Datin Camilla sudah bersiap siaga tunggu puteri tunggalnya pulang. Kijap2 dia bangun, kijap2 dia duduk. Datuk Mikhail baca2 buku. Business. Ahli pernigaan kan, dia suka membaca buku yg sewaktu dgn bidangnya.
'Datin, yg kau xsenang duduk tu kenapa? Kau pikir Mega balik cepat kalau kau buat begitu. Cuba kau rilek sikit. P minum kupi ka dlu.' Datuk Mikhail berckp tp xtingu isterinya yg mcm ayam terberak sana dapur.
'Isshh sya risau baini. Kalau2 Mega xsetuju. Macam mana?' Datin Camilla p guyang tangan laki dia.
'Apa susah. Biarlah Mega buat pilihan sdri. Dia suda sumandak pla tu. Kita xpyh tlampau mau suruh dia ikut apa yg kita mau. Mega taulah tu apa yg dia buat.' Datuk Mikhail kurang setuju dgn tindakan isterinya.
'Datuk, itu untuk kebaikan Mega juga. Kau mau tingu dia membujang sampai tua? Sya xmau. Kali ini Mega mesti setuju. Kalau x, sya xpeduli..wajib!' Datin Camilla serius. Datuk Mikhail geleng2 seja. Isterinya tetap dengan keputusannya.Tiada harapan mau membantah.
Bunyi engine kereta dluar mulai kedengaran pelan2 dan semakin kuat. Pasti Mega sampai sudah. Kepulangan Mega kali ni kana sambut oleh ibunya yg sudah xsabar mau buat ceramah atau syarahan? Atau arahan mandatori yg perlu ditunaikan oleh Mega. Cepat2 dia p pintu mau sambut kepulangan Mega. Ada udang dsebalik batu kan..
'Aikk mummy tunggu sya ka?' Mega heran tingu gaya ibu dia yg lain2. Dia p samung Mega sampai sana dpn pintu. Hari2 lain teda pula dia buat begitu. Biasa, normal. Ini kali luarbiasa, xnormal ni kalo begini. Mesti ada apa2 ni.
'Saja. Ala Mega kan anak mummy.Have a seat first, mummy ada mau cakap sama Mega ni.' Tersenyum2 datin Camilla. Banyak btl mksd tersirat yg Mega xtau. Ada mummy di sebalik pintu. Nasib bukan mumia.
'Apa mummy mau ni? Kalau mummy begini mesti ada something ni kan.' Mega duduk bertentangan dengan mummy sama daddy dia.
Masih lg datin Camilla senyum2. Mega makin xsabar mau tahu. Ingin tahu dia melonjak2.
'Dad?' Berkerut tu muka Mega. Dengan gaya mummy dia yg bikin geli perut sama daddy dia yg diam membatu.
'Your mum will tell u about it.' Acuh xacuh seja datuk Mikhail jawab. Nmpk betul dia kurang suka dengan apa yg sdg dirancang oleh isterinya.
'Mummy..?' Mega angkat kening. For some reason she is nervous. Takkanlah..
'Mega...mummy sudah buat keputusan.' Datin Camilla stop kijap.
'Keputusan apa mummy?' Mega makin ingin tahu. Kali ini apalagi bilang hati dia. Mummy dia tu ada2 saja. Jangan2..
'You have to get married to aunty Maliqha's son. Mummy sudah setuju. Masa Mega pg bercuti dia ada datang bincang pasal hal ini. Mega ok kan?' Datin Camilla kasitau sudah tu main point.
Kan..Mega tepuk dahi. Sudah dia agak. Again! Ibu Mega nampknya belum putus asa. Mega pula yg rasa bersalah. Selama ini banyk kali sdh dia tolak semua cadangan dan calon2 yg ibu dia kasi. Kali ni mampukah dia terlepas lg mcm dlu. Kalau ni marathon 100km pun dia sanggup lari. Fuh! Mega mengeluh dlm hati.
'Mummy..I..'
'No say NO. Mummy sudah banyk kali bagi peluang sama Mega. Meg, tolonglah! Mummy buat semua ni untk kebaikan Mega. Kali ni saja ikut cakap mummy ah..' Suara datin Camilla lembut tp tegas. Dia xkasi pun Mega peluang mau bercakap. Terkunci terus tu bibir mungil Mega. Begitu sekali ibunya mendesak perasaannya.Kebaikan? Zaman moden alaf 21 pun masih lagi mummy dia buat bgtu. Thats nonsense. Lain betul tu aura mummy dia. Mcm Black Magic bilang tu lagu the Little Mix. Mau berhati2 ni cakap supaya xmengundang letupan bom atom.
'Mum, if I said I have someone, I mean I love someone else?' Lambat2 Mega cakap. Dia tingu mummy dia dengan pandangan minta kasian.
'Who? Tell me now!' Tegas tu suara datin Camilla. Sorius btl tu muka dia. Datuk Mikhail tingu ja tu ibu dan anak berbincang dengan sorius. Wifey day, daughter day.
YOU ARE READING
Runaway Love
عاطفيةMegan yang patah hatinya ditinggalkan lelaki yg dicintai, Lucas. Kemudian dia bertemu Noah semasa marathon. Pelbagai insiden berlaku di antara mereka. Mulanya Megan angkuh lama2 perasaan mula berputik. Kedua2 keluarga Megan dan Noah mau menyatukan m...