Nitton

833 49 6
                                    

O S C A R

Gång på gång tog jag ur och in saker från diskmaskinen för att försöka hitta plats så att allting kunde få plats. En suck lämnade mina läppar när jag satte ner en djup skål på köksbänken. Jag drog handen genom mitt blonda hår och gäspade försiktigt.

"Godmorgon Oscar", hörde jag plötsligt en röst säga.

Förvånat vände jag mig om och fick syn på fru Sandman. Ett försiktigt leende spreds i mina läppar. Jag stod lutad mot köksbänken. Korsade mina armar - men kom fram till att det kanske såg oartigt ut, så istället satte jag händerna i sidorna.

"Godmorgon, frun", svarade jag. "Hur är det med er idag?"

"Jodå, med mig är det bra", yttrade hon. "Dock har jag problem med få Felix ur sängen... Kan jag be dig att fixa lite frukost åt honom och försöka få igång honom?"

"Självklart, fru Sandman!" utbrast jag. "Jag ska bara fixa klart disken, men sedan ser jag till att Felix kommer igång."

"Tack så mycket", svarade hon. "Jag måste skynda mig iväg till jobbet nu."

Jag nickade lätt och log mot henne. Att fru Sandman åkte iväg för att arbeta på en söndag förvånad mig inte. Att ha ett stort företag betydde att man var tvungen att lägga mycket tid på det. Så fort hon hade försvunnit från köket så gjorde jag klart allting som hade med diskmaskinen att göra. Efter det fixade jag frukost åt Felix. Jag satte upp allting på bricka innan jag gick mot den stora trappan. Trappsteg för trappsteg tog jag; var försiktig så att jag inte skulle råka tappa allting som jag höll i händerna. Tillslut stod jag utanför Felix sovrum och knackade på dörren.

"Kom in", hörde jag honom lågt mumla från insidan.

Klumpigt öppnade jag dörren med brickan i andra handen. Jag stack in huvudet igenom springan och log lätt. Men mitt leende försvann när jag inte fick syn på Felix. Förvirrat rynkade jag på ögonbrynen och klev in i rummet. Jag ställde ifrån mig brickan och gick fram till hans säng. Snabbt tog jag tag i täcket och drog bort det. Felix ansikte trädde fram och han såg överraskat på mig. Ett lätt skratt lämnade mina läppar.

"Vad gör du?" frågade han och rynkade på ögonbrynen.

"Jag ger dig frukost på sängen. Vad ser det ut som att jag gör?" ställde jag som motfråga. "Upp och hoppa nu, Felix!"

Felix skakade lätt på huvudet, suckade, men satte sig ändå upp. Jag satte fram brickan framför honom och log brett. Försiktigt drog jag med ena handen över hans kind medan Felix tog upp ett glas med apelsinjuice.

"Jag tycker om dig", mumlade jag. "Väldigt mycket."

Felix tog en tugga av en smörgås och mumlade någonting med munnen full. Jag hörde inte ett skvatt av vad han sa någonting. Jag lade huvudet på sned och tittade bara på honom.

"Gulligaste lilla Felix, jag hörde inte ett dugg av vad du precis sa", skrattade jag.

Felix flinade lätt, satte ifrån frukostbrickan på nattduksbordet. Han satte händerna på mina kinder innan han gav mig en lätt kyss.

"Jag tycker om dig med", svarade han. "Väldigt mycket."

Våra läppar träffade varandra igen, innan jag visste ordet av så låg vi båda två i sängen. Felix såg på mig med en busig blick där han låg under mig. Jag flinade tillbaka mot honom. Han satte upp handen och drog den lätt genom mitt blonda hår. Han såg bedårande ut där han tittade på mig och log. Jag hade gärna legat kvar där resten av dagen, men det skulle inte gå. Aktsamt reste jag mig från sängen. Precis när jag hade rest mig tog Felix tag i min ena hand.

"Stanna", försökte han. "Snälla."

"Jag har saker att göra, Felix", svarade jag med ett skratt. "Men, om du vill kan du sitta och titta på när jag städar resten av dagen."

"Det går jag med på", svarade han glatt.

-

Hallå på er!

Det är torsdag. Imorgon har vi en så kallad "resursdag" i skolan, vilket betyder att man endast behöver komma dit om man har ett prov som man tidigare har missat att göra. Jag har inga prov att göra, vilket betyder att min helg har börjat! Har ni något liknande på era skolor?

I helgen så har jag faktiskt en del att göra. Imorgon ska jag handla julklappar, på lördag ska jag tydligen vara med i ett luciatåg. Och självklart, så ska jag ju plugga lite. Det blir man aldrig av med.
Men, men, snart slutar skolan för den termin.
När har ni julavslutning?
Själv har jag den 21:a!

Nu ska jag fortsätta med mitt och inte uppta mer av er tid.

Jag hoppas att ni tycker om kapitlet, i vilket fall som helst!

Ta hand om er! Ha en fortsatt fin torsdag.
Kramar till er alla!! ❤️❤️

Vett och Etikett » foscarWhere stories live. Discover now