BAB 21

7.5K 241 0
                                    

Sah!

Daniel mengekorinya dari dia membeli belah tadi. Patutlah selama ni dia rasa macam ada orang ekori dia. Rupa- rupanya Daniel. Senyuman terukir di bibir Farisha tiba- tiba.

Sekurang- kurangnya dia tahu yang Daniel masih lagi ambil berat dengan dia.

 
Kring- kring-

Telefonnya berdering. Farisha membaca nama yang tertera di skrin telefon sebelum mengangkat panggilan tersebut.

"Yes mama?"

×××

Farisha parkingkan kereta di bawah garaj. Enjin dimatikan lalu dia menapak keluar dari keretanya. Barang- barang yang dibelinya tadi diambil dan dibawa masuk ke dalam rumah.

"Sampai pun." Mama membukakan pintu untuknya. Barang yang berada di sebelah kanan tangan Farisha diambil.

"Mana Medina nya?" Soal Farisha.

Mama menelefonnya tadi memberitahu yang Dania menghantar Medina kerumahnya. Haritu tak silap, dia suruh Medina stay rumah keluarga sana dulu. Ni tak sampai beberapa hari dah hantar sini pula.

"Ada dekat atas tu. Tadi meraung taknak kena tinggal dengan si Nia. Habis ditarik tudung si Nia tu." Ujar mama. Farisha mengerutkan dahinya. Manjanya anaknya.

"Nia tak ada cakap apa- apa lagi ke?" Tanya Farisha lagi.

"Hah ni Nia kata dia hantar sini sebab dekat sana tak ada siapa nak jaga. Lagipun malam ni Niel dah ke luar negara." Tutur mama.

Mereka berdua melangkah ke ruang tamu. Farisha mengambil tempat dihadapan mama.

"Luar negara? Habistu Niel tak pergi lah majlis resepsi Nia?"

"Itu mama tak tahu. Mungkin lah kot." Ujar mama ragu- ragu.

Farisha mengangguk.

"Tak apalah. Nia pergi tengok Medina dulu." Mama mengangguk. Beg tangannya dicapai dan dia mendaki tangga ke tingkat atas.

×××

"Abang ni nak buat pastu tak bagitahu orang." Diana mengomel. Muka protesnya ditayang.

"Kan Nia dah cakap waktu Nia bersanding nanti semua kena ada. Dah lah haritu masa lepas nikah abang tak ada. Lepastu nak bersanding ni pula abang sengaja tak ada pula."

Lengan sasa abangnya dipukul. Mana tak protes. Masa nilah mereka semua nak berkumpul satu keluarga, tapi seoarang buat hal. Dania mendengus kegeraman.

"Nia tak kira juga. Abang cancelkan kerja abang tu." Arah Dania.

Daniel dari tadi hanya mendiamkan diri. Dipandang wajah adiknya yang tidak puas hati itu.

"Hish abang ni kan. Geram lah Nia. Lepasni malas lah Nia nak cakap apa- apa dengan abang." Terus Dania beredar dari situ. Tak sanggup lagi nak tengok muka abangnya. Kan tak pasal- pasal kaki melayang.

×××

"Kenapa Nia tu Niel?" Soal mama menghampiri Daniel di ruang tamu. Terkejut juga Datin Fatiyah apabila pintu bilik atas dihempas kuat oleh Dania.

"Dia marah Niel tak ada waktu dia bersanding nanti." Jelas Daniel tentang ketidakpuashatian Dania.

Mama menggeleng.

"Lah kenapa kamu tak bagitahu hal yang sebenar dekat dia?"

"Alahh taknak lah mama. Nanti tak pasal- pasal rahsia bocor bila sampai dekat dia. Tak sangka protes betul dia sampai macam tu sekali."

Daniel menggeleng melihat perangai Dania.

"Yelah kamu tu. Dah lah tadi dia tengah busy dengan Harris. Lepastu pula kamu suruh dia hantar Medina dekat rumah mertua kamu. Mana dia tak marah." Daniel tersengih. Tengkuknya yang tidak gatal digaru.

"Tak apalah. Okay lah tu Nia nanti. Dah kemas barang? Malam ni dah nak pergi kan." Tanya mama.

Daniel mengangguk.

"Niel dah prepare awal dah."

"Ouh baguslah. Kalau macam tu mama pergi dapur sekejap. Nak tolong Mak Yam." Datin Fatiyah berlalu pergi apabila mendapat anggukan dari anaknya.

×××

Farisha mencapai telefonnya yang berdering sejak tadi lagi.

"Hah hello. Nak apa?" Tanpa salam Farisha bertanya kepada si pemanggil.

"Hish kau ni. Kalau ya pun bagilah salam dulu."

"Yelah yelah. Assalamualaikum Riana. Apa khabar? Sihat?"

Riana tersengih.

"Waalaikumsalam makcik Farisha." Salam Farisha dibalas.

Farisha mencebik. Ada dia panggil aku makcik.

"Ni ada apa kau call aku pagi- pagi ni." Soal Farisha.

Tangan sebelah kiri memegang telefonnya manakala sebelah kanan pula dipegang sikat lalu disikat rambutnya.

"Emm macam ni..." Kedengaran Riana menarik nafas dalam.

"...aku nak minta bantuan kau ni."

"Bantuan? Apa dia?"

"Pasal kerja. Actually boss minta aku ke satu resort ni sebab ada projek and aku nak minta kau teman aku boleh?" Riana mengetap giginya setelah berkata. Harapnya Farisha akan bersetuju untuk menemaninya.

"Wey aku minta maaf sangat- sangat. Aku tak boleh nak teman kau. Kau tahu kan weekend ni adik ipar aku bersanding." Ujar Farisha. Berharap sangat Riana faham.

"Alah Risha. Please. Lepas habis je projek tu kita balik sini semula. Aku rasa sempat lagi." Tutur Riana. Farisha kelu. Dia nak tolong, tapi dia sendiri tak tahu macam mana nak buat.

"Kau sure projek tu boleh habis sebelum sabtu ni?" Tanya Farisha.

"Aku usahakan." Jawapan Riana buatkan Farisha berasa ragu- ragu. Farisha mula menghampiri anaknya diatas katil lalu dia melabuhkan punggungnya di sebelah Medina.

"Alah Ana. Please betul- betul."

"Okay okay. Aku usahakan sebelum hari sabtu kita dah balik sini semula."

"Okay lah kalau macam tu. Aku temankan kau pergi sana."

Riana tersenyum mendengar jawapan Farisha.

"Thank you wey. Kau prepare barang- barang kau. Esok pagi aku ambil. Bawa Medina sekali." Ujar Riana sebelum mematikan talian.

Hish perempuan ni. Dia belum habis cakap lagi tau.

Bersambung

[COMPLETED] DANIEL FARISHA (2017)Where stories live. Discover now