"Jangan risau. Alhamdulillah, Yaya hanya mengalami luka biasa pd bahagian belakang kepalanya. Saya dh periksa, tiada gegaran pd otak yg berlaku yg boleh menimbulkan penyakit yg lebih serius."
Doktor Tiha menerangkan keadaan Yaya secara detail.
"Hmm. Terima kasih, doktor." Ujar Halilintar.
Doktor Tiha hanya mengangguk dan tersenyum lalu berjalan meninggalkan mereka.
Keenam-enam Boboiboy itu masuk ke dalam wad manakala Halilintar hanya duduk di luar.
_________________⚡⚡⚡______________
"Apa yg jadi sebenarnya?" Ice menyoal.
Yaya memandang setiap Boboiboy di situ dan akhirnya pd Ice lalu menceritakan apa yg terjadi.
"Nasib baik aku tak terkena mata Tombak Halilintar. Tapi korang jangan la marah Halilintar... Dia tak salah pun..." Sambung Yaya lepas menceritakan peristiwa yg telah berlaku.
Ice hanya mengangguk perlahan tanda faham.
_________________⚡⚡⚡______________
Solar, Blaze, Ice, Thorn dan Taufan pulang apabila Fang, Gopal dan Ying tiba di hospital.
Ketika mereka melawat Yaya, Gempa dan Halilintar duduk di kerusi luar wad.
"Macam mana boleh jadi macam ni, Halilintar?" Gempa bersuara.
"Aku mimpi aku diserang satu makhluk berkepala kotak. Masa tu korang semua ada kecuali budak rambut cacak tu dan empat lagi orang yg sama muka dengan aku tu. Makhluk tu warna merah. Geng dia pulak warna hijau." Jelas Halilintar.
"Jap. Kepala kotak? Warna merah? Dengan geng?" Gempa menyoal kembali.
Halilintar mengangguk.
'Tu bukan mimpi semata-mata. Itu memori Halilintar tentang serangan Tengkotak di kedai Tok Aba dulu. Tapi aku tak boleh cerita terus. Silap², Halilintar boleh pengsan lagi.' Gempa berbicara dalam hati.
"Sebab tu ke kau terpukul Yaya dengan Tombak Halilintar?" Gempa menyoal untuk kepastian.
"Hmm." Halilintar mengangguk lagi.
Dia baru tersedar Gempa telah menyebut nama gadis yg dia telah libas tadi.
'Yaya...'
_________________⚡⚡⚡______________
Yaya merenung siling wad itu. Tiba² tombol pintu wadnya dipulas dari luar. Terlihat wajah Fang, Gopal dan Ying.
"Hai, Yaya." Ucap semua.
"Hai." Yaya menjawab perlahan.
"Kau ok tak?" Soal Fang.
"Kan aku dh ada kat hospital. Mestilah aku ok." Ujar Yaya dengan senyuman.
Yg lain hanya tersenyum.
Setelah berbual dalam 20 minit, Yaya meminta mereka untuk pulang.
"Hmm... Korang balik la dulu. Rehat. Aku boleh duduk kat hospital ni sorang²."
"Mana boleh maa... Kita kan kawan lu. Kena la temankan lu..." Ying membantah.
"Kalau macam tu, Ying je teman aku. Gopal dan Fang balik la dulu. Lagipun, aku bukan sakit teruk sangat. Esok mungkin aku dh boleh balik." Ujar Yaya lagi.
Senyuman tak pernah mati di bibirnya.
"Ok. Kitorang balik dulu. Bye." Kata Gopal sebelum keluar drpd wad itu bersama Fang.
_________________⚡⚡⚡______________
Malam itu...
"Yaya, wa pergi beli makanan dulu. Lu mesti dh lapar, kan?" Kata Ying.
"Ok." Pendek jawapan Yaya namun disertakan senyuman.
Ying membalas senyuman itu lalu keluar drpd wad.
2 minit berlalu dan Yaya mengambil keputusan untuk tidur sebentar.
_________________⚡⚡⚡______________
Halilintar menyorok di sebalik dinding apabila terlihat Ying.
Setelah Ying hilang dari pandangan, Halilintar menuju ke wad Yaya.
Dia memulas tombol pintu dengan perlahan. Dia menjengukkan kepala ke dalam wad tersebut.
Kelihatan Yaya sedang tidur nyenyak.
Halilintar melangkah masuk dan pergi ke sisi katil Yaya.
Dia tidak duduk di kerusi malah hanya melihat Yaya yg sedang tidur.
'Yaya ni mesti orang yg baik. Tadi, dia tetap pertahankan aku walaupun aku dh libas dia dgn Tombak Halilintar.'
Halilintar masih menatap wajah lembut milik Yaya itu.
'Dh la baik hati, lawa pulak orangnya. Patut la Gempa dan kembar aku yg lain nampak macam suka dengan dia.'
Tiba² Halilintar tersedar sesuatu.
'Habis aku?'
Halilintar menggeleng untuk mengusir perasaan yg tak diundang.
Dia terus melangkah keluar drpd wad.
* To be continued...*
________________⚡⚡⚡_______________
YOU ARE READING
Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)
Fanfiction#64 in fanfiction- 21/7/2018 Memori... Perkara yg penting untuk seseorang menyimpan kenangan. Tak terkecuali Bbb... *Watak milik terpelihara Monsta.*