Asalkan Hali Bahagia💕

970 42 0
                                    

"Ni semua salah kau! Kalau kau tak kacau aku tdi, mesti Yaya tak tau semua ni!" Taufan geram dgn Thorn.

"Kau la! Kita semua dh setuju kan nk bg satu je hadiah. Yg kau tergedik-gedik nk bg hadiah lain tu kenapa?" Bls Thorn.

"Hishh! Ni salah Ice la! Pergi bagitau Yaya psl semua tu!" Blaze mencelah.

"Eeh?! Apasal aku pulak?!" Ice terkejut kerana dipersalahkan.

"Takde! Taufan! Kau punca!" Ujar Solar.

"Dh la!" Teriak Gempa membuatkan semua yg kecoh terdiam serta-merta.

"Sudah... Aku penat tau tak, nk layan korang semua ni... Korang dh besar, tapi kenapa perangai mcm budak²? Aku penat tau tak? Aku penat! Hiskk..." Gempa terduduk di lantai.

Semua memandang sayu ke arah Gempa.

"Gempa... Kitorang takde niat nk menyusahkan kau-"

"Aku minta korang dengar ckp aku... Tu je... Susah sangat ke?" Ayat Solar dipintas Gempa.

Semua berbalas pandangan apabila melihat air mata Gempa berderai.

Taufan yg selalunya dikira sebagai abang yg kedua dlm pecahan itu, mula rasa bersalah.

Gempa yg masih menangis tanpa suara mula bangun dan menuju ke pintu utama.

"Gempa, kau nk ke mana?" Soal Taufan.

Namun Gempa sikit pun tak menjawab mahupun menoleh.

Dia terus melangkah keluar rumah meninggalkan 5 Boboiboy yg terdiam di situ.

_________⚡⚡⚡__________

Hali masih membelek-belek kotak berwarna pink lembut dan berikat reben merah di tangannya itu.

"Dh² la kau tenung hadiah tu. Pergi je la bg kat dia. Gerenti dia suka punya..." Ujar Tok Aba yg melihat cucunya yg tak habis² memerhati hadiah tersebut.

Hali tersenyum nipis dan memandang Tok Aba sekilas sebelum memandang semula kotak itu.

"Hiskk... Hiskk..."

Lamunan Hali terhenti bila dia terdengar suara esakan seseorang.

Bila ditoleh, Gempa rupanya yg sedang menangis.

Gempa sedang berjalan ke arah gerai Tok Aba sambil menyapu air matanya.

"Kenapa, Gempa?" Soal Hali bila Gempa duduk di kerusi sebelahnya.

"Eh? Hali. Aku tak perasan kau ada kat sini." Gempa berusaha mengawal suaranya.

Hali jdi hairan. Teruk betul Gempa nangis sampai Hali yg jelas² duduk si situ pun Gempa tak perasan.

"Kenapa kau nangis ni, Gempa?" Ochobot menyoal dgn nada khawatir.

"Takde pape la..." Gempa menyapu sisa air matanya.

"Hmm... Kalau betul takde pape, takpe la. Kalau ada apa², ckp ngan atok. Kau tak boleh pendam sorang². Tak pun, cerita la pd Ochobot atau Hali. Ya?" Suara Tok Aba tiba² menasihatkan.

Gempa memandang Tok Aba lalu senyum dan mengangguk.

(Rin: Tabahnya kau, Gempa. Masih tersenyum walaupun telah disakiti. Akak bangga dgn kau😿
Gempa: err... *bisik kat Hali* sejak bila dia jdi kakak aku?)

Hali memandang Gempa yg diam menunduk.

Dia bkn tak nk pujuk, cuma... Ehem. Tau² je la kan sifat Hali ni cam mana...

(Hali: Rin!
Rin: What?)

Gempa ternampak kotak yg berada di tangan Hali.

(Hali: Ha, mula la tu nk buat kecoh.
Rin: mana ade. Tak baik buruk sangka. Kan Gempa, kan?
Gempa: boleh x teruskan je? Readers xde masa la nk layan korang bergaduh)

Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)Where stories live. Discover now