Confessions

846 48 2
                                    

Hali sedikit terkejut bila ada orang tiba² membuka pintu bilik. Namun dia cuba control tenang.

Hali ketika ini, sedang baring di atas katil sambil membaca buku.

Buku apa? Buku motivasi cerdas minda... Pffft... Hali sendiri nk tergelak kerana tersalah capai buku.

Namun ditahan gelaknya dan wajah yg dipamerkan adalah wajah dingin membeku.

Sesekali dijeling ke arah pintu. Kelihatan Blaze bersandar di pintu dan berpeluk tubuh sambil memerhati Hali.

"Apa pandang²? Nk kena ceramah ke apa?" Pffft... Bertambah rasa nk gelak Hali.

Mentang² tengah 'baca' buku motivasi, nk motivate kan orang pulak...

"Kesah pulak aku..." Ujar Blaze selamba.

'Apakah?! Oi! Seumur hidup aku, tak pernah ada orang berani ckp mcm tu kat aku, tau tak?! Eh, kejap. Mana aku tau takde orang ckp camtu kat aku? Aku bkn ingat masa silam aku pun. Hmm...'

Sempat Hali membebel dlm hati.

"Aku tengok, bukan main marah lagi kau tdi." Kata Blaze tanpa memandang Hali lalu berjalan dan berhenti di kaki katil.

"Bila? Oh, tdi tu? Heheh." Hali tersenyum senget.

Kemudian, Hali meletakkan buku ke tepi dan bangkit dari katil.

"Kau nk apa ni? Kacau betul la... Aku nk rehat pun tak senang..." Hali menuju ke cermin yg tergantung di dinding.

Dia membuka topi sebentar lalu menyisir rambutnya ke kanan menggunakan tangan saja. Tak pakai sikat.

"Kau suka Yaya, kan?"

Dan soalan itu membuat Hali berhenti melakukan apa yg sedang dilakukannya.

Hali memakai topinya semula dan memusingkan badan menghadap Blaze.

"Kalau aku suka dia pun, ada kena mengena dengan kau ke?" Hali berpeluk tubuh.

"Ohoo... Aku? Ada kena mengena ke tak? Jap aku pikir. Ya. Memang ada. So, you better stay away from her." Blaze memberi amaran.

"Apasal? Takut Yaya lagi suka kat aku berbanding kau?" Hali mula cari pasal.

"Takut? Heheh! Siapa kata aku takut, ha?" Ujar Blaze tenang namun dlm hati sudah terbakar berapi-api.

Hali juga rasa perasaannya sedang mendidih tatkala melihat wajah tenang Blaze.

Tanpa mereka sedari, emosi mereka mendorong diri masing² untuk mengeluarkan kuasa.

Aliran² elektrik berwarna merah sudah pun kelihatan di lengan Hali.

Di tangan Blaze pula sudah muncul asap nipis menandakan tangannya kini berhaba suhu tinggi.

"Wowowo... Rilek². Jangan gaduh². Nnti rumah ni runtuh, kesian Tok Aba kena repair satu rumah." Tiba² Gempa menerpa untuk hentikan pergaduhan.

Kedua-dua Boboiboy itu memandang Gempa sekilas sebelum membalas pandangan kembali.

"Kau akan menyesal sbab main dengan api." Blaze sempat berkata perlahan ketika lalu di sebelah Hali.

"Kau pun akan menyesal sbab pandang rendah pd halilintar." Hali senyum sinis.

Blaze terus lalu melepasi Gempa untuk keluar.

Gempa yg masih di pintu bilik mengalihkan pandangan dari Blaze ke Hali.

Hali mengeluh. Dia dh agak dh. Itu penerimaan Blaze bila tahu Hali suka Yaya.

Hali menghempaskan diri ke atas katil. Ditenungnya siling bilik itu.

Gempa tersenyum nipis sebelum melangkah ke katil.

Dia duduk di sebelah Hali yg sedang baring itu.

"Kau tak payah risau..." Gempa bersuara.

"Ha? Risau? Pasal apa?" Hali buat muka blur.

"Pasal Blaze la..." Jawab Gempa selamba.

"Oh... Psl tu... Hmm... No komen..." Hali mencapai semula buku motivasi cerdas mindanya tdi.

Gempa memandang pelik.

"Eh? Minat pulak kau baca buku tu?" Gempa menahan gelak.

"Well..." Hali menjawab dengan muka selamba badak.

"Err... Hali." Gempa memanggil setelah beberapa saat mendiamkan diri.

"Hmm." Hali memberi respon tapi mata tetap pd bukunya.

"Be...betul ke kau ada feeling pd Yaya?" Gempa menyoal takut².

"Nande (kenapa)?" Hali membalas dengan soalan.

"Takde apa... Aku cuma nk ckp yg, tak salah kalau kau ada perasaan pd dia. Kalau Blaze tu suka Yaya pun aku tak pelik sbab aku pun suka la jugak ngan dia." Gempa tak sedar yg dia dh mengelirukan Hali.

"Hah?" Hali menutup buku yg dibacanya lalu memandang Gempa.

"Err... Maksud aku... Kita semua kan Boboiboy. Jadi tak pelik la kalau kita ada perasaan yg sama. Sbab hati kita berasal dari satu iaitu hati Boboiboy. Dan bila kita berpecah, hati kita tetap sama sbab kita semua Boboiboy."

Hali semakin confuse.

"Hati Boboiboy? Berpecah? Apa benda kau merepek ni, ha?" Hali terus duduk bersila.

"Aahhh... Takpe la. Nnti kau akan faham. Hehe... Ok, aku turun dulu. Bye!" Gempa terus bangun dari katil dan keluar drpd bilik.

"Hoi²! Haduh... Aku tak suka betul bila orang ckp separuh jln ni..." Hali merungut bila Gempa dh hilang di sebalik pintu.

Sementara Gempa pula belum turun dan masih berdiri di sebalik dinding yg memisahkan  bilik Boboiboy dengan tangga.

Dia masih berfikir.

Betul ke apa yg dibuatnya tdi? Confess pd Hali pasal feeling² ni semua? Perkara ni akan membantu Hali atau makin mengelirukan Hali?

Gempa tak mampu menjumpai jawapan pd soalan² itu sekarang. Mungkin satu hari nnti, dia akan lihat sendiri kesan drpd pengakuannya tdi.

* To be continued...*

________________⚡⚡⚡_______________

Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)Where stories live. Discover now