At The Cocoa Shop

766 43 0
                                    

Selalunya, pecahan² Boboiboy akan stay di rumah ketika Tok Aba dan Ochobot bekerja di kokotiam Tok Aba.

Tapi hari ni, Gempa teringin nak tolong atoknya itu.

"Apasal kau bersemangat betul nak tolong atok hari ni? Ada apa² ke?" Tok Aba menyoal ketika Gempa sedang bersiap.

"Saja je, tok. Gempa bosan la duduk rumah takde buat apa². Lebih baik tolong atok kat kedai. Takde la rasa bosan sangat." Jwb Gempa jujur.

"Ha'ah.  Elok la kalau kau tolong sekali. Takde la aku kena dera dengan atok hari². " Ujar Ochobot.

"Sedap je kau kata atok dera kau, ye?" Tok Aba bercekak pinggang.

"Ehehehe..." Ochobot tersengih.

"Dh, cepat. Kita gerak sekarang." Tok Aba melangkah keluar rumah.

"Eh, kejap²!" Tiba² ada suara 'Boboiboy' berkata.

"Kenapa Gempa?" Ochobot dan Tok Aba memandang Gempa.

"Bukan aku la." Kata Gempa.

"Habis siapa?" Ochobot menggaru kepala.

"Aku la. Aku nak ikut boleh?" Blaze muncul entah dari mana.

"Laa... Kau rupanya... Ingatkan Gempa tdi." Kata Tok Aba.

"Nasib la, tok. Ramai sangat 'Boboiboy' dlm rumah ni.  Semua suara sama pulak tu." Ujar Ochobot.

"Ehehehe..." Blaze dan Gempa tersengih.

"Hmm... Dh, jom². Kang lambat buka kedai nnti." Ajak Tok Aba.

"Yayy!  Boleh ikut!" Jerit Blaze riang.

Gempa menggeleng-gelengkan kepala saja.

________________⚡⚡⚡_______________

"Gempa, tolong ambik order. Blaze pulak tolong hantar order. Ok?" Arah Tok Aba.

"Baik, tok." Jwb kedua-dua Boboiboy itu.

"Saya, tok?" Soal Ochobot.

"Kau mcm biasa la. Tolong atok bancuh air dengan kemas meja. Haih... Mcm tak biasa pulak." Balas Tok Aba.

Ochobot tersengih saja.

Masing² pun memulakan kerja.

Masa pun berlalu drpd seawal 6:30 a.m. mereka membuka kedai, sehingga kini, sudah pukul 8:30 a.m.

Ketika itu, Blaze sedang menghantar pesanan di sebuah meja dan ketika itu jugalah Yaya tiba di kedai Tok Aba.

"Tok Aba, serbuk koko 2 tin." Pinta Yaya.

"Kejap ye, Yaya. Atok siapkan order ni dulu. Ramai pelanggan ni." Ujar Tok Aba.

"Ok." Yaya mengambil tempat di kerusi yg biasa didudukinya.

Blaze yg dengar suara Yaya, cepat² datang ke meja kaunter, tempat Yaya berada sekarang.

"Hai, Yaya!" Sapa Blaze ceria.

"Err... Hai...?" Yaya nmpk mcm nk tak nk je jwb 'hai' Blaze.

"Err... Kau buat apa kat sini?" Soal Blaze. Kononnya nk beramah mesra.

"Aku nk beli serbuk koko Tok Aba. Kau tak payah risau. Lepas beli serbuk koko, aku terus balik. Aku tak borak dengan Gempa pun nnti. Ye la... Tak nk la nnti kau ckp aku guna alasan beli serbuk koko semata-mata nk jumpa dengan Gempa. Kan?" Kata Yaya tanpa memandang Blaze.

Wajah Blaze drpd ceria perlahan-lahan berubah menjadi wajah sedih.

"Ha, nah. 2 tin serbuk koko." Tok Aba menghulur pd Yaya.

"Terima kasih, tok." Yaya menyambut huluran Tok Aba dan membayar sebelum berlalu pergi.

Blaze memandang kesal. Nmpknya, Yaya betul² kecil hati dengan tindakan Blaze tempoh hari.

Gempa yg memandang dari jauh, juga turut simpati pd Blaze.

Beberapa jam kemudian, pelanggan mula surut.

Akhirnya, mereka dpt berehat juga.

Gempa yg duduk di sebelah Blaze memandang wajah pecahannya itu.

"Kau ok?" Soal Gempa.

"Yaya betul² marah kat aku. Mcm mana kalau dia benci kat aku? Mcm mana kalau dia bermusuh dengan aku? Aduh... Habis la aku..." Blaze mula berfikiran negatif.

"Blaze, jangan la fikir mcm tu. Takkan la Yaya nk buat mcm tu sekali. Mungkin Yaya perlukan sikit masa tapi aku yakin dia akan maafkan kau." Ucap Gempa.

Blaze mengeluh.

"Tapi kau nmpk cara Yaya ckp dengan aku tadi kan?" Blaze mengeluh lagi.

"Hmm... Senang citer, kau minta maaf je la kat dia. Kau jelaskan perkara yg sebenar. Mesti dia faham." Gempa memberi cadangan.

"Kau temankan aku boleh tak?" Blaze buat muka simpati.

"Laa... Kau yg nk minta maaf, aku pulak kena ikut?"

"Hehehe... Bolehlah, Gempa..." Blaze mengelipkan mata beberapa kali (cute blinking eyes).

"Hmmphh... Yela²..." Gempa setuju.

"Hoorayy!! Aku sayang kau! Kau la abang yg paling TERBAIK!!" Blaze memeluk Gempa.

"Eh, eh, dh²! Jangan lebih²! Geli la... Nnti readers ingat author nk ship kita pulak. Tak nk aku kena ship dengan diri sendiri..." Gempa mengeliat geli.

"Hehehe... Ok, jom!" Tiba² Blaze berdiri dan mengangkat tangan dlm keadaan menggenggam.

"Jom?"

"Jom!"

"Yela... Jom pergi mana?"

"Pergi rumah Yaya la." Blaze buat muka innocent.

"Haih... Takkan nk pergi sekarang... Tunggu la petang² sikit nnti ke... Hish... Tak menyabar betul..." Gempa sempat membebel.

Blaze nmpk mcm berfikir kejap lalu menjawab dengan wajah yg blur + innocent (mcm Thorn).

"Ok."

*To be continued...*

________________⚡⚡⚡_______________

Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)Where stories live. Discover now