Ice Skating

836 39 1
                                    

Hujung minggu tiba.

7 Boboiboy dh bersiap untuk keluar seperti yg dijanjikan.

"Betul atok dgn Ochobot tak nk ikut?" Soal Gempa lagi.

Tok Aba hanya senyum dan menggeleng.

"Takpe la... Korang pergi la. Lagipun atok banyak pelanggan hari ni. Hujung minggu, kan..." Jawab Tok Aba sambil usap kepala Gempa.

Gempa mengangguk-angguk.

"Kitorang gerak dulu ye, tok?" Taufan menyalam tangan Tok Aba.

"Ha, ye lah... Jalan elok². Assalamualaikum." Ucap Tok Aba sesudah kesemua Boboiboy menyalam atoknya.

"Wa'alaikumussalam." Jwb ketujuh-tujuh serentak dan berlalu keluar.

Di luar rumah, Fang, Gopal dan Ying dh menanti.

"Haiyaa! Korang ni siap lambat betul! Mcm orang perempuan bersiap!" Leter Ying.

"Entah... Aku pun dh lapar dh tunggu korang. Huhh..." Perut Gopal tiba² 'berdendang sayang'.

Semua hanya sweatdrop.

"Dh la. Jom panggil Yaya." Ujar Fang menukar topik.

"Eiikk? Korang tak panggil dia lagi?" Blaze menyengetkan kepala.

"Tak." Balas Gopal singkat.

"Laa... Sebelah rumah je pun... Apasal  tak panggil dia masa tengah tunggu kitorang tdi? Haduhh..." Solar mengeluh.

Tiga sahabat mereka hanya sengih.

"Hmm. Jom la." Hali dh mara ke arah rumah Yaya.

Diikuti yg lain.

_____________⚡⚡⚡_____________

"Uhh... Sori²... Aku terlambat siap. Sori..." Yaya berkali meminta maaf sambil mengunci pintu rumah.

"Aa... T-takpe... Kitorang pun baru lepas siap." Jawab Thorn.

Ada nada gugup.

Mana taknya... Yaya nampak manis mengenakan blouse muslimah yg labuh hingga paras lutut dan seluar slack serta selendang yg terlilit rapi menutupi kepala hingga paras bawah dada.

Sebuah beg sederhana besar disandang di bahu melengkapkan penampilan gadis itu.

"Ok. So... Kita nk ice skating kat mana?" Yaya dh berdiri di dekat mereka.

"Ikut je la. Aku pun tak tau. Hehehe..." Ying tersengih.

"Jom gerak." Hali beri arahan singkat namun padat buat semua memahami.

Lalu langkah diatur bersama-sama.

___________⚡⚡⚡___________

Yaya yg rancak berborak dgn Ying tiba² terpandang Hali yg berjalan di depannya. Dia kelihatan bad mood.

Ying perasan tumpuan Yaya beralih pd Hali lalu menyiku perlahan sahabatnya itu.

Yaya memandang Ying semula dan Ying mengisyaratkan matanya ke arah Hali.

Yaya menggeleng. Ying jegil matanya membuat Yaya kecut perut.

Akhirnya Yaya melangkah ke depan dan berada betul² di sebelah Hali.

"Hali, kau pernah main ice skating?" Soal Yaya. Cuba menghilangkan kejengkelan.

Hali hanya menggeleng.

"Hmm? Tak pernah langsung?" Soal Yaya lagi.

Hali geleng lagi.

Dia bkn tak nk buka mulut, tapi... Ehem! Paham² la... Jantung dia dh berdebar sangat bila Yaya yg berbicara dengannya.

Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)Where stories live. Discover now