Blaze Sees His Memory

843 43 0
                                    

Sesekali Hali mendengus. Bila difikir balik, apa sebenarnya motif Blaze? Kenapa dia pulangkan balik biskut Yaya?

Hali mengeluh buat sekian kalinya.

Dia kini berdiri di depan pintu rumah Yaya. Pintu diketuk dan ada yg membuka dari dlm.

"Ohh... Hali. Sob... Ada apa 'eh?" Yaya cuba tersenyum.

Namun jelas di mata Hali, Yaya baru lepas nangis.

"Kenapa nangis?" Soal Hali.

"Na-nangis? Mana ada... A-aku tak nangis la..." Yaya mengesat matanya.

"Jangan nk tipu. Ni, apa?" Hali mengesat kesan air mata pd pipi Yaya.

Yaya menepis lembut.

"Cuba ckp dengan aku. Apasal kau nangis?" Hali menyoal lagi.

"Takde apa... Aku ok je ni. Kau... Kau tak payah la risau." Yaya mengawal suaranya.

Entah mcm mana, Hali terlihat longgokan bungkusan biskut Yaya di atas meja di ruang tamu melalui pintu yg terbuka itu.

"Kau nangis pasal Blaze kan? Apa dia dh buat kat kau?" Hati Hali mula mendidih.

"Tak. Tak. Dia tak buat apa² pun." Yaya menipu.

"Kalau dia tak buat apa², takkan kau boleh nangis mcm ni sekali?" Hali berpeluk tubuh.

Yaya mengeluh sebelum memberitahu cerita yg sebenar.

Hali terkejut mendengar kata² Yaya.

"Tapi Hali, tolonglah... Jangan marah Blaze. Aku yakin ada sbab kenapa Blaze jadi mcm tu." Mohon Yaya.

Hali mengeluh.

Hali memalingkan badan untuk berlalu pulang.

"Hali." Baru selangkah Hali berjalan, Yaya memanggil.

Hali berhenti.

"Jangan marah Blaze. Ya?"

Hali tak membalas malah meneruskan langkahnya.

_______________⚡⚡⚡________________

"Blaze!"

Hali membuka pintu utama dengan kasar lalu meneriak nama itu.

Blaze yg sedang duduk berlunjur di sofa memandang Hali dengan wajah selamba.

"Hali, kenapa ni?" Gempa yg baru keluar dari dapur menyoal.

"Kau tanya la kembar kau ni, apa yg dia dh buat." Marah Hali meluap-luap.

Gempa memandang Blaze yg rilek² saja.

"Blaze, apa kau dh buat?" Gempa menyoal secara lembut.

"Apa benda yg aku dh buat?" Blaze buat² tak tahu.

"Kau tak payah nk pura² kat sini la. Kau ingat aku tak tau apa yg kau dh buat? Hey, Yaya dh citer semunya kat aku la." Hali semakin panas hati.

"Well, kalau kau dh tahu pun, what's the big deal?" Blaze masih berlagak tenang.

"What's the big deal? Yg kau lempar biskut Yaya dekat lantai tu, is that not a big deal?" Hali menyoal kembali.

Gempa yg mendengar terkejut.

"Blaze! Betul ke apa yg Hali ckp ni?" Gempa minta kepastian.

"Yeah! Then what? Kau nk aku buat apa? Hah?!" Blaze sudah bangun menghadap Hali.

Ketika itu juga, Taufan, Thorn, Ice dan Solar pulang drpd berjalan-jalan sekitar taman.

"Apasal ni? Apa yg kecoh² ni?" Solar menyoal kerana terdengar Blaze bersuara lantang.

Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)Where stories live. Discover now