Pukul 9:30 pagi...
Yaya datang ke kedai Tok Aba seperti yg dijanjikan tadi.
Kelihatan empat orang Boboiboy ada di situ bersama Tok Aba, Ochobot, Fang, Gopal dan Ying.
"Hai, semua!" Yaya menyapa.
"Hai!" Jawab semua yg ada di situ.
"Eh? Mana Blaze dan Ice?" Yaya memandang kiri dan kanan.
"Diorang wakil jagakan Hali kat rumah." Ujar Gempa.
"Hmmh... Wakil ke, kena paksa dengan kau??" Solar menjeling Gempa.
"Aaa... Eheheheh..." Gempa menggaru kepalanya yg tak gatal.
"Ohh... Ha! Ni, aku ada bawak biskut untuk korang." Yaya menghulur bakul yg berisi biskut² yg dh dipekkan.
"Ha?! Err.... Umm... Erkk... Erkk...(sendawa) Kitorang dh kenyang la, Yaya... Hehe..." Ujar semua serentak.
"Tapi biskut ni.... Aku dh-"
"Err... Takpe maa... Lu bawak lain kali saje... Ok?" Ying memintas ayat Yaya.
Yaya memandang setiap wajah di hadapannya.
"O-ok..." Ujar Yaya, sedikit berkecil hati.
Namun tetap tersenyum nipis dan terbang untuk pulang ke rumahnya.
Hilang saja Yaya dari pandangan, Gempa mengeluh.
"Kesian pulak aku tengok Yaya tu..." Kata Gempa sambil menyambung tugasnya mengelap meja.
(Tu je keje Bbb. Mengelap meja...😆)
"Alahh... Kau tak yah risau Gempa. Yaya tu kan tak mudah kecik hati." Gopal berkata.
"Tapi... Kesian la kat dia... Penat dia buat biskut tu. Tapi kita tak mkn pun." Taufan pula memberi pendapat.
"Kalau kita bagitau yg biskut dia tak sedap, mesti dia sedih. Tapi kalau kita terus-terusan mengelak mcm ni, lagi la dia kecik hati sbb ingat kita tak sudi nk jamah biskut dia." Ujar Solar.
Semua hanya diam. Mencerna kata² Solar.
________________⚡⚡⚡_______________
"Eeiish! Tak pasal² aku kena duduk rumah je jaga Hali. Hah... Bosannya!" Blaze merungut.
"Hish! Kau ni! Bising la! Aku nk tidur pun tak senang." Ice naik rimas.
Ice kembali ke posisi tidurnya tadi di atas sofa yg ada dlm bilik Boboiboy.
"Kau memang... Tak habis² dengan tidur kau tu..." Blaze menjeling Ice.
Tiba² muncul idea jahat di benak Blaze.
"Ice! Ada lipas!" Blaze tiba² menjerit.
"Hah?! Mana?! Eeee... Ketuk la dia guna penyapu!!" Ice sudah berdiri di atas sofa sambil mencari-cari lipas yg dikata Blaze tadi.
"Ahahahaha... Ahaha.. Ohohoho..." Terbahak-bahak Blaze mentertawakan Ice.
"Iish! Kau kenakan aku, Blaze?!! Amik ni!" Ice membuat snowball dan membaling pada Blaze.
Tepat pada muka Blaze. Headshot!
"Woi! Apasal kau baling kat muka?! Sejuk kau tau tak?! Amik ni! Bebola Api!" Blaze bersedia membaling.
"Eh? Opopopopop. Kau nk satu bilik ni terbakar ke, ha?" Ice menghalang tindakan Blaze.
"Eh, ha'ah jugak kan. Hehehe..." Blaze baru terpikir.
"Dh. Lebih baik kau pergi kedai beli ais krim vanila yg Tok Aba suruh beli untuk Hali. Aku tengok, badan Hali dh kurang sikit panasnya." Ice berkata.
"Eh? Apasal beli ais krim pulak?" Blaze menyoal.
"Haih, kau ni... Kan doktor cakap ais krim vanila dapat menyejukkan badan. Elok la untuk Hali. Dh², pergi beli." Ice menyuruh.
"Apasal aku?" Blaze masih menyoal.
"Tadi kau sendiri cakap bosan duduk rumah. Sekarang aku bg peluang kau keluar, kau banyak tanya pulak." Ice sudah berleter.
"Hmm. Yela²..." Blaze terus berjalan keluar untuk membeli ais krim.
* To be continued...*
_________________⚡⚡⚡______________
Hey, it's Rin again!
Rin buat tajuk chapter ni 'Chapter 11' sbb dh takde idea nk letak tajuk apa... Hehe... Rin ni kalau bab bg tajuk citer, memang fail. Kk, bye!
YOU ARE READING
Just Memory, Halilintar... (Boboiboy Fanfic)
Fanfiction#64 in fanfiction- 21/7/2018 Memori... Perkara yg penting untuk seseorang menyimpan kenangan. Tak terkecuali Bbb... *Watak milik terpelihara Monsta.*