Karma - 05

30 2 0
                                    

"Kau kenapa, Na?" tegur Zila sebaik saja Iliana mengambil tempat di sebelahnya.

"Muka kau pucat. Macam ternampak hantu," komennya lagi.

Iliana menjeling Zila sekilas. Tidak mahu menjawab soalan gadis itu, terus dia mencapai gelas kaca berisi air teh lemon untuk diminum.

"Kau dah order?" dia pula bertanya.

Zila mengangguk. "Quater chicken dengan side dish yang kau minta tadi."

Zila memanjangkan leher untuk melihat beg plastik yang Iliana bawa bersama tadi. "Sempat juga menyangkut novel?"

Iliana hanya tersengih. "Sempatlah kaut sebuah je. Tak sempat nak lama sangat tadi."

"Kenapa? Bukannya ada apa nak dikejar pun. Aku pun baru je sampai ni."

"Aku jumpa kenalan lama."

Zila memandang wajah Iliana lama. "Agaknya sebab itulah kelopak mata kau bergerak-gerak hari tu kot!" tekanya.

Iliana sekadar ketawa kecil. Bahunya diangkat tanda tiada komen untuk dia berikan.

"Patutlah tak sempat nak kaut buku lain. Selalunya kalau kau dah masuk Popular tu, tak cukup tiga buah kau beli buku. Ini mesti sebab sakan sangat berbual tadi ni..."

Iliana menggeleng. "Tak pun. Tak berbual langsung."

Berkerut dahi Zila mendengarkan jawapan Iliana. "Takkan jumpa kawan lama tapi tak berbual langsung? Pelik... melainkan..." wajah Iliana dipandang lama. Melihatkan pandangan tajam Zila, degupan jantung Iliana berubah rentak. Janganlah budak ni pandai meneka siapa yang dia jumpa tadi.

"Eh, jap! Kau cakap kenalan lama, kan? Bukan kawan lama, kan?"

Iliana mengangguk.

"Kau jumpa musuh kau ke? Mastura?"

Geleng.

"Selain Mastura, orang yang kau akan jadi macam ni kalau kau jumpa..." Mulut Zila terlopong. "Kau jumpa Hazrul?!"

Iliana mengetap gigi. "Bingo!"

KarmaWhere stories live. Discover now