"Awak gila ya? Kenapa mak ayah awak datang ke rumah saya untuk merisik saya?" rendah saja nada Iliana menyoal Hazrul yang berada di hujung talian.
Lama lelaki itu diam. Yang kedengaran hanyalah nafas dia saja. Hish! Sudahlah nak angkat telefon sikit punya susah. Dah angkat malas nak bercakap pula!
"Mereka yang buat keputusan. Saya tak terlibat."
"Tak terlibat awak cakap? Oh... jadi mak ayah awak datang tu, merisik saya untuk hantulah ya?" sindir Iliana.
"Diorang cuma cakap nak merisik anak kawan diorang. Saya tak tahu pula orang yang dimaksudkan tu awak."
"Jadi, sekarang dah tahu kan mak ayah awak merisik saya?"
"Hrm..."
"Masih nak teruskan juga ke?"
"Why not?
"Kalau awak nak rasa hidup awak macam neraka kalau kita jadi kahwin nanti, awak cubalah," ugut Iliana.
"Saya yakin dengan pilihan orang tua saya. Lagipun, mak saya cakap mak dengan ayah awak kata awak masih single dan minta pihak kami hantar rombongan meminang. Apa lagi yang saya nak selain daripada restu orang tua kita." Hazrul terhenti seketika.
"Atau sebenarnya awak yang takut hidup awak macam neraka lepas kita kahwin, Iliana? Iyalah... dengan apa yang awak dah buat pada saya sepuluh tahun dulu. Awak nak dump saya lagi kali ni?"
Iliana menelan air liur yang terasa pahit. Soalan Hazrul bagai menampar pipinya.
"Ini tak ada kena mengena dengan kisah kita dulu, ok?"
"Dah tu? Kenapa masih teragak-agak lagi?"
"Awak tak faham, Hazrul. Kita tak serasi!"
"Jadi... lelaki yang serasi dengan awak adalah lelaki macam bekas tunang awak? Tak adalah serasi mana kalau lagi beberapa hari nak majlis dia boleh putuskan pertunangan korang, kan?"
Panas rasa seluruh tubuhnya apabila Hazrul mengungkit satu demi satu peristiwa dalam hidupnya.
"Kenapa mesti benda itu juga awak nak ungkit?" marah Iliana.
Hazrul tidak menjawab.
"Awak nak balas dendam ya, Hazrul?" soal Iliana akhirnya. Itu saja yang terlintas di fikirannya. Hazrul ingin membalas dendam!
"Awak masih marahkan tindakan saya sepuluh tahun dulu? Apa niat awak sebenarnya? Awak nak tinggalkan saya macam Zul tinggalkan saya beberapa hari sebelum majlis? Macam tu?" soal Iliana lagi.
Iliana mengetap bibir. Entah kenapa hatinya rasa sedih secara tiba-tiba. Bila agaknya dia akan mendapat kebahagiaan yang sebenar? Sampai bila dia akan bertemu dengan orang yang salah? Dia sudah penat. Sebab itu dia menyibukkan dirinya dengan kerja saja.
"Tolonglah, Hazrul. Saya dah dapat balasan apa yang saya buat pada awak dulu. Lepas apa yang terjadi antara saya dengan Zul, tidur malam saya mimpi apa yang saya dah buat pada awak. Karma. Kifarah. Whatever it is... saya dah dapat. Awak masih berdendam lagi, Hazrul?" luah Iliana sedikit kecewa.
"Jangan buat sangkaan yang bukan-bukan Iliana. Saya dah jelaskan awal-awal tadi, saya terima sebab awak pilihan orang tua saya. Kalau ditakdirkan bukan awak sekalipun yang mereka pilih, saya tetap akan terima."
Iliana tidak membalas.
"Sudahlah. Tak guna kita bercakap panjang-panjang. Suka hati awaklah Iliana. Sekalipun awak nak tinggalkan saya seorang diri masa majlis pernikahan kita nanti, saya tak kisah. Buatlah apa yang awak nak buat. Apalah sangat kena tinggal, kan? Saya dah biasa. Pengalaman sepuluh tahun dulu dah mengajar saya," ujar Hazrul sebelum menamatkan talian.
Iliana terkelu. Kata-kata Hazrul menusuk ke dalam hatinya. Apa yang patut dia lakukan sekarang? Argh! Kenapa tiba-tiba saja hidupnya jadi serabut begini?