Buku

317 13 2
                                    

Pintu kelas tersebut diketuk oleh seseorang. Semua mata memandang ke arah lelaki yang tinggi lampai dan mempunyai rupa paras sangat kacak. Namun, disebalik tangannya terdapat sebuah buku berwarna coklat.

Guru mata pelajaran mengatur langkah. Hatinya sedikit geram kerana sudah berapa kali pelajar kelasnya telah dipanggil.

"Ya. Ada apa, Encik? Mahu jumpa adik ke?"

Satu kelas mula bising menanyakan siapakah adik kepada lelaki yang sangat tampan itu. Tidak pada seorang pelajar lelaki. Seperti sangat kenal siapakah lelaki tersebut.

"Tidak lah, cikgu. Saya mahu jumpa...

*****

Lambaian pada mereka merasakan mereka akan pergi selamanya. Lelaki itu geli hati melihat adik kesayangannya menjeling. Nampak buruk pula tu.

"Kau ingat aku nak pergi dari dunia ke?"

"Dah dah. Pergi sana. Byeee!"

Akhirnya mereka pergi.

Halaaaa bercuti je.

'Bosannya duduk sini.'

Perempuan remaja itu tidak berasa gembira. Sedih kerana hanya dia sahaja salah seorang daripada adik-beradiknya lain yang mengikuti percutian ini bersama Mama Ayah.

Telefon pintarnya dikeluarkan. Terdapat satu mesej bahawa bekas teman lelakinya meng'follow' kawan baiknya. Dia terpempan.

'Sejak bila dia ni follow kawan aku. Selama ni kawan-kawan baik aku yang lain follow dia tapi dia tak followback. Asal dengan dia ni?"

Perempuan remaja itu mula berfikiran negatif. Bukannya jarang dia berfikiran sebegitu. Sudah banyak kali sehingga terputus hubungannya hanya kerana dia salah faham. Tapi apakan daya, dia kena menerima takdir.

Siapa kata seorang perempuan bila sudah mula menyukai seseorang akan mudah hilang perasaannya walaupun tiada sebarang hubungan? Lelaki pun sama. Itu yang dirasakan oleh perempuan remaja itu.

Ini merupakan kali pertama dia menyukai seseorang dengan ikhlas. Dan merupakan lelaki pertama yang dia lakukan sesuatu yang dia tidak pernah lakukan.

Tapi, hati perempuan remaja itu kuat mengatakan kami saling mencintai satu sama lain. Tidak mengaku hanya kerana ego. Itu sahajalah masalahnya.

Akhirnya dia membuat keputusan untuk menelefon satu lagi kawan baiknya.

"Hello."

"Hello. Asal kau call aku ni?"

"Aku syak dia suka Zira."

"Dah kenapa pula?

"Sebab dia cuma follow Zira je daripada korang yang siap follow dia dulu."

"Tak ada apalah. Perasaan kau je."

"Move on jelah."

"Betul."

"Takkan dia ada agenda lain."

Cerpen ke?Where stories live. Discover now