Part 31

11.8K 537 33
                                    

Zia's pov

Aku berlari masuk ke bilik sebelah bersama novel yang dibaca tadi. Gila seram, si Fareez tu tengking aku. Menggigil! Sebijik macam Syed Adam Aizril! Kejam! Sampainya hati.

Sebenarnya dia tak adalah kejam sangat macam Syed Aizril dalam novel Andai Itu Takdirnya. Sampai tahap tolak Aleya depan rumah macam tu. Gila tak gugur air mata aku, weh!

Menangis sebab novel, normal bagi hati tisu macam aku. Dah lama tak melayan perasaan. Aku balik awal pun sebab novel juga. Risau posmen hantar tapi tak ada orang.

Dulu aku suka sangat baca novel. Sekarang dah jarang. Eh, bukan jarang tapi lama sangat tak sentuh. Ni pun beli online. Teringat pula novel yang aku dah baca sebelum ni. Bermula dari novel Sudi Jadi Isteri Saya, Sayangku Cik Tiramitsu kemudian Aku Bukan Mistress. Oh, tak lupa juga Takdir Itu Milik Aku. Paling aku rasa sweet adalah Cinta Dia? Tak Naklah! Oh Khalif! Si killer smile yang mempunyai sepasang mata yang tajam, eagle eye yang sungguh menggoyahkan!

Well, Fareez pun ada eagle eye. Killer smile? Ah, senyuman dia tak adanya killer-killer. Menawan! Manis!

Tok! Tok! Tok!

Kedengaran pintu bilik diketuk. Aku bingkas bangun untuk membuka pintu. Bukan apa, takut juga dia mengamuk nanti. Bila pintu dibuka...

"Zia!"

Terasa tubuh dibawa erat ke pelukan. Hm, wangi. Dah mandi ya, cik abang? Aku membalas pelukannya.

"Aku ada buat salah, ke? Kenapa kau nangis sampai bengkak mata?" Soalan dia aku tak ambil peduli.

"Zia." Akhirnya pelukan dileraikan. Riaknya nampak risau.

"Kalau kau marah sebab aku balik lambat, aku minta maaf. Memang salah aku," pinta Fareez dengan bersungguh-sungguh.

"Kau cakap aje nak makan apa, aku belikan."

Aku kerut kening. Aik?

"Fareez?"

"Ya, sayang."

Tersenyum aku dengar perkataan sayang keluar dari mulut dia. Sejak kebelakangan ni, dia sering panggil aku sayang. Aih, bahaginya hidup!

"Saya bukan menangis sebab awak." Aku berkata jujur.

"Habis tu? Ada orang lain marah kau? Bagitau aku. Biar aku hentak kepala diorang! Syiah!"

Melopong mulut aku tengok Fareez buat gaya Ultraman. Childish!

"Ish, awak ni! Mengada betul! Em, macam mana nak cakap, eh?" Aku garu kepala. Susah juga ni.

"Cakap aje. Bukan aku tak faham."

"Saya menangis sebab novel tu sedih sangat." Aku tersengih macam kerang busuk. Ahaks! Ha, tudia kalau tadi aku yang melopong, sekarang Fareez pula.

"Masuk lalat kang," usik aku. Terus ditutup rapat-rapat mulutnya. Tergelak besar aku.

"Kau ni buat aku risau aje. Haih..." Fareez labuhkan punggung di birai katil. Novel tadi diambil dan dibaca sinopsisnya. Kemudian diletakkan di dalam laci. Aku hanya biarkan sebab mood nak membaca dah pun tergantung.

"Zia.." Suara Fareez mula serius.

Dan.. dan aku rasa aku lemas dengan kekacakan dia, uhuks! Tangan aku digenggam.

"Kau nak baca novel, aku tak halang. Tapi jangan menangis, please? Lain kali baca novel yang happy-happy aje. Aku tak nak kau menangis." Lembut kedengaran suara Fareez. Tiba-tiba aku teringat sesuatu tapi aku kena lepaskan tangan dulu.

"Okay, lepaslah. Saya nak cakap ni."

"Cakap ajelah." Fareez julingkan mata. Heh, fikir lawa?

"Ala, lepaslah dulu," rengek aku. Akhirnya Fareez mengalah. Tangan dilepaskan.

"Fareez. Kalau saya nak minta satu benda, boleh tak?" Aku tersenyum manja cuba mengumpan.

"Boleh, sayang." Kepala rambut diusap.

"Kalau awak tukar panggilan, boleh? Ganas sangatlah."

Fareez kerutkan kening. Alahai, bukan pelik sangat pun benda aku minta.

"Maksud kau?"

"Ha, macam tadi tu. Awak guna aku-kau. Apa kata guna awak-saya. Kan elok. Ni tak, setiap kali cakap macam nak ajak gusti," bidasku.

Terletus tawa Fareez.

"Aku dah lama tunggu kau tanya. So, jom kita guna panggilan lagi sweet?" ajaknya.

Aku berfikir sejenak.

"Hm... apa, ya?"

"How about mummy-daddy?" cadang Fareez.

Tak mampu menahan gelak, akhirnya terhambur juga dari mulut aku. Cemberut habis muka Fareez.

"Kelakarlah, awak ni. What the hell?" Sedar keterlanjuran aku, mulut ditekup. Alamak, terlepas cakap!

"Ish, mulut tu!" Terus bibir aku dijentik. Hey, you!

"Sorry, awak. Terlepas cakap."

Fareez mengangguk.

"Tak apalah. Guna aje saya-awak. Nanti baby dah keluar, kita up jadi abang-sayang, okay?" Keningnya diangkat-angkat.

"Okay," jawabku mudah.

"Eh, tadi awak nak bawa saya pergi makan kan? Hehe, jom?" Aku paut lengannya.

"Aku- Eh, saya ajak tadi aje! Sekarang tak sebab bukan saya punca awak menangis, sayanggg..."

Berbunga-bunga hati aku mendengar panggilan baru yang digunakan. Kan lembut aje bunyinya. Ditambah pula dengan sayang. Aih, cair!

"Ala, merajuklah gini." Aku kembungkan pipi kemudian terasa pipi dicubit lembut.

"Pipi daah macam pau, buat lagi kembung-kembung macam tu. Geram." Mata Fareez dikenyit nakal.

"Eleh, tukar topiklah tu. Tak nak bawak, sudah." Kaki dilangkah keluar dari bilik dan diikuti Fareez.

"Jom makan tomyam!" Habis saja ayat itu meluncur dari mulut Fareez, terasa badan diangkat bridal style dari tangga sampai ke kereta.

Yeay, makan!












***

Hey, readers? Vote and comment sikit? 😗

Forgotten Love ✔Where stories live. Discover now