Akhirnya tamatlah sudah kem havoc (lah sangat) yang berlangsung selama dua hari satu malam. Tak payah bangun pagi-pagi buta lagi. Lepas ni, balik SMCGT boleh tidur sesuka hati kitorang. Penat tahu tak bila kena bangun pagi pastu dengar ceramah lah bagai. Aku yang takde kena mengena dengan ceramah tu pun tak pasal-pasal kena join sekali. Pak Lan kata ambik ilmu extra.
Pelajar-pelajar lain sekarang tengah sibuk beratur untuk masuk ke dalam bas. Geng aku macam biasa, memotong barisan budak-budak. Ala, empat orang je pun. Tak jauh. Jalan-jalan nanti sampai lah. Tapi disebabkan Cikgu Roslan panggil budak-budak untuk dengar taklimat terakhir, geng aku memutuskan untuk masuk dalam bas dulu. Aku pun semestinya ikut sebab nak berdarah telinga asyik dengar Cikgu Roslan tu cakap.
Aku pilih duduk sebelah tingkap. Troll duduk sebelah aku. KJ pulak partner dengan Gibbs. Aku sebenarnya masih tak boleh nak move on pasal semalam. Gibbs pegang tangan aku waktu naik jambatan. Mana taknya, aku dahlah tengah gayat lepastu tiba-tiba ada orang cuba untuk menenangkan aku atas jambatan tu. Gibbs ni memang caring. Tak kisah lah pasal aku ke, pasal awek ke, sifat natural dia memang macam tu.
Gentleman.
"Nak tak?"
Troll menghulurkan cebisan coklat Cadbury yang dia dapat tadi sebab kumpulan dia menang. Kitorang tak dapat buat kumpulan sama-sama sebab Cikgu Roslan yang lead tadi. Ada lah beberapa awek yang mintak untuk dijadikan stok. Boleh cover dalam seminggu dua kot sebab yang lain pun ada kenal-kenal jugak.
Aku geleng kepala tanda tak nak. Aku suka coklat tapi aku kena jaga gigi aku. Seorang seniman mesti menjaga kesihatan supaya boleh berkarya dan menghasilkan filem yang banyak. Lepastu—
"Ray!"
Haish, KJ ni selalu nak kacau aku.
"Ha, apa dia?"
Aku memandang KJ yang tengah duduk kat seat sebelah. Gibbs tengah belek-belek betulkan earphone. Phone pelajar Cikgu Faridah baru bagi sebab waktu kem tak dibenarkan untuk bawak phone. Happy lah tu Gibbs dapat phone. Adalah benda dia nak tengok tu.
"Kau satu group dengan Nora eh?" sambung KJ.
"Nora mana ni?"
"Ala, Nora Danisha tu lah."
Oh, dia.
Aku mengangguk. KJ ternganga. Tak tahu apa yang menarik sangat dengan perempuan tu. Bagi aku dia biasa je. Kulit tan, rambut pendek mata sepet sikit. Bukan taste aku.
Aik?
Sejak bila aku ada taste-taste ni?
"Untung ah boleh usyar," usik Troll.
Aku mengerutkan dahi.
"Aku tak usyar langsung dia. What's so special about her?" tanya aku nak cari tahu.
"She was a prostitute, bro. No kidding. Ganas," balas KJ menjawab pertanyaan aku.
Aku pura-pura tak impress padahal aku ya. Terkejut lah jugak sebab Nora tu form 5 dan dah lama sekolah sini. Tak expect pulak dia boleh jadi prostitute.
Aku musykil lagi.
"How do you guys know? Korang pernah try ke?"
Troll gelak.
"Ala Ray, kau ni jangan jadi straight sangat boleh tak?"
Straight ke aku? Kalau tengok rambut Gibbs basah pun dah tak tentu arah.
"Kalau dia dah experience, mestilah dia tahu," kata Troll.
KJ menyambut dengan gelak ketawa yang nakal.
YOU ARE READING
The Ultimate Tale of Unrequited Love • gibbsray
FanfictionTo read this story, you first have to read Fixi's Gantung and Gantung 2 by Nadia Khan so you can understand how the storyline works. This story however, revolves around Ray and Gibbs past relationship before Gibbs' death in Gantung. Happy reading!