Setelah sebulan tinggal kat hostel, akhirnya pelajar-pelajar SMCGT dibenarkan balik. Troll dah siap-siap packing dari semalam. Semata-mata nak balik, sanggup tidur lambat. Aku pulak buat lek je sebab barang aku sikit.
Banyak kereta kat perkarangan SMCGT dan mata aku pulak tengah sibuk melilau sekeliling sebab takut mak aku dah sampai.
Yes!
Betul, kereta honda Civic warna hitam ada kat tepi bangunan sekolah. Aku kena cepat-cepat panggil Gibbs sebab nanti mak aku marah kenapa lambat sangat.
Mana pulak Gibbs ni...
Kenapa lah time-time ni jugak dia nak menghilang. Kang tak pasal-pasal mak aku mengamuk.
Eh, tu kan Gibbs? Dia tengah intai siapa tu?
"Woi!"
Aku sengaja tepuk bahu Gibbs supaya dia terkejut.
"Ish kau ni, tak payah lah terkejut kan aku!"
Gibbs tepuk lengan aku. Sebagai balasan.
"Apa kau buat kat sini? Mak aku dah sampai lah."
"Lah ye ke? Ha okay, jom."
Aku dan Gibbs berjalan ke arah kereta mak aku.
"Kau intai siapa tadi?" Aku sengaja nak tanya sebab aku nak tengok sama ada Gibbs jujur ataupun tidak dengan aku.
Maklumlah, aku kan member paling rapat dia. Semua rahsia Gibbs aku tahu.
"Aku tadi usyar Fara."
Dah agak dah. Aku tak perlu intai pun siapa. Otak aku pandai meneka sendiri.
"Takde kerja lain ke?"
Gibbs menggeleng. Dia memang macam ni. Acah-acah bendul.
"Dia tak akan nak punya kat kau. Kau sendiri bagitahu kat aku yang dia tak layan budak-budak macam kita ni. Don't hope too much."
Gibbs berkerut dahi. Tak puas hati lah tu dengan statement seniman aku.
Sebelum Gibbs sempat menjawab, aku sambung lagi,
"Don't even try!"
"Apa salahnya... lagipun aku bukannya serious bab-bab ni. Bagilah aku chance," ujar Gibbs sambil letak barang-barang dia dalam bonet kereta.
Aku tengah berdiri tepi dia.
"Dah, jom masuk. Nanti mak aku membebel."
—
Sesampainya kat rumah, aku terjun atas katil empuk aku. Lama gak tak merasa.
Damn, so freaking soft!
"Yeehaaaaaaa!"
Cis, kacau daun betul lah Gibran ni.
Belum sempat aku nak menikmati katil aku, dia dah baring sebelah aku. Sempitlah jadi.
"Woi, kawal la bro. Katil aku kot."
Gibbs menoleh sebelah kiri untuk pandang aku.
"Eleh, lek lah. Katil kau katil aku jugak."
What?
Repeat, Gibbs.
"Hah?" Aku bagi reaksi tak paham. Bukan aku tak paham, tapi maksud ayat dia tu lain.
"Kita kan member. Sharing is caring, lu pahe dok?"
Ala Gibbs ni.
Aku pikir dia nak bagi ayat pun ke. Cuba cakap tu betul-betul. Takdelah aku excited dengar dari mula.
YOU ARE READING
The Ultimate Tale of Unrequited Love • gibbsray
FanfictionTo read this story, you first have to read Fixi's Gantung and Gantung 2 by Nadia Khan so you can understand how the storyline works. This story however, revolves around Ray and Gibbs past relationship before Gibbs' death in Gantung. Happy reading!