"Kau buat apa semalam hah?"Bisikan Pauline budak perempuan Cina sebelah aku, menyedarkan aku daripada tersengguk.
Aku tak pandang dia. Kertas peperiksaan Bahasa Melayu masih lagi terbuka. Soalan tatabahasa masih lagi tak terjawab.
Padan muka kau, Ray! Siapa suruh join diorang malam tadi.
"Aku study lah."
Gelabah aku mencapai pen sebab nak sambung jawab soalan. Masa tinggal beberapa minit je lagi! Aku tak suka kalau jawapan dibiarkan kosong sebab ada sorang cikgu ni kata buat je, tak kisah betul ke tidak, mana tahu ada rezeki jawapan betul.
Lepas waktu persekolahan tamat, geng aku dah get ready nak ambil makanan kat kafeteria.
Kalau bab-bab makan, diorang lah manusia terawal untuk masuk kafeteria. Kebulur punya pasal. Yang best part tu, time nak ambil makanan, kitorang tak perlu beratur sebab satu sekolah takut dengan kitorang.
Padahal diri kitorang yang sebenar lembut macam pad softy.
Pang!
Shit.
Makanan aku terjatuh atas lantai. Tak perasan rupanya Sofil orang yang tepis dulang aku.
Cilaka!
"Woi! Kau pehal?!"
Aku menoleh ke arah Gibbs. Dia yang menjerit. Tangan dia masih memegang dulang makanan. Aku terkebil-kebil sebab tak tahu nak react macam mana. KJ dan Troll dah duduk dekat meja yang kitorang selalu makan. Tapi muka diorang alert dengan apa yang baru jadi.
"What?"
Sofil mengerling aku dengan Gibbs.
Gibbs letak dulang makanan dia atas meja makan berdekatan.
Meja makan budak-budak perempuan. Diorang pun clueless.
"Apa masalah kau hah? Makanan tu rezeki. Berdosa tahu tak?!"
Muka Gibbs dengan Sofil sikit lagi nak tertempel. Aku rasa boleh tercium kalau aku tolak kepala Gibbs.
Gibbs cium Sofil?
Ew.
Aku tak nak Gibbs panjangkan masalah ni just because of me. Nanti aku kembang bontot pulak sebab dia defend aku. Walaupun dah selalu sebab aku sentiasa jadi bahan ejekan geng Sofil tapi benda ni can cause a ripple.
To be honest, aku okay je. Gibbs yang overreact. Don't know why.
"Si sotong tu yang jalan tak tengok orang."
"Hish! Kau ni en—"
Aku halang Gibbs daripada bertumbuk dengan Sofil. Perang dunia ketiga beb kalau aku tak hentikan.
Troll dan KJ berlari ke arah kitorang sebab diorang tahu aku tak boleh handle benda ni sorang-sorang.
"Dahlah Gibbs. Buang masa kau layan mamat ni..."
Troll bersuara. Sofil melangkah keluar daripada kafeteria.
—
None of us talked about what happened earlier. Lepas makan semua gerak pergi dorm masing-masing.
Gibbs dengan KJ.
Aku dengan Troll.
Tengah aku sibuk menggantung baju kat almari, Troll tiba-tiba mulakan perbualan.
"Sofil tu besar do."
Aku tak bagi respond apa-apa. Tak perlu.
"Ray, kau dengar tak ni aku cakap?"
YOU ARE READING
The Ultimate Tale of Unrequited Love • gibbsray
FanficTo read this story, you first have to read Fixi's Gantung and Gantung 2 by Nadia Khan so you can understand how the storyline works. This story however, revolves around Ray and Gibbs past relationship before Gibbs' death in Gantung. Happy reading!