11

759 18 12
                                    

"Nah, Troll."

KJ bersuara sambil menghulurkan Troll 50 sen. Tak silap aku lah sebab saiz syiling tu besar. Aku macam dapat mengagak kenapa KJ bagi Troll 50 sen.

"Lima puluh sen je, badut? Kau kata kau nak belanja aku kan?"

Kan aku dah agak. KJ belanja Troll sebab tolong dia takutkan budak perempuan yang kena histeria kat kem haritu.

Aku dengan Gibbs gelak. KJ ni memang takkan tepati janji. Dia memang suka pandang remeh pasal janji-janji ni. Tapi kalau bab share-share awek, dia boleh.

"Aku kata nak belanja kau je. Aku tak cakap nak belanja kau full, seringgit lapan puluh sen air teh ais," sambung KJ sambil menjelir lidah.

"Kurang asam boi kan kau! Aku tak nak tolong kau dah lepas ni," balas Troll pulak. Tangan dia menuding ke arah KJ.

"Yang kau berkira sangat dengan aku ni kenapa? Seringgit lapan puluh sen je kot. Takkan tu pun tak mampu. Bapak kau kerja engineer kot."

"Kau agak lah sikit. Kau kejut aku pagi-pagi buta semata-mata nak takutkan budak. Aku paling pantang orang kacau aku time tidur."

Memang lah si Troll tu bengang. Orang kacau dia tidur. Siapa je yang suka kalau kena kacau time tidur?

"Ala, amik lah dulu. Nanti balik bilik aku bagi baki. Kau bayar dulu air kau."

Bising betul lah budak dua orang ni. Aku rasa nak sumbat je roti canai depan aku ni. Gibbs pulak tak berhenti-henti gelak. Terhibur barangkali.

Why are you so attractive even when you're just laughing, Gibbs?

Mata aku cepat-cepat beralih pandang tempat lain bila Gibbs bergerak dari tempat duduk dia sebab dia pandang aku.

"Korang, aku pergi jumpa Cikgu Munirah jap tau."

Gibbs bangun dari kerusi dan mencapai kunci motor atas meja. Langkah dia terus bergerak ke motorbike besar dia. Aku masih memerhati.

Sampai Gibbs betul-betul hilang daripada pandangan aku.

"Woi!"

Leher aku hampir tercabut bila menoleh ke arah suara yang menyergah aku tadi.

Sial punya KJ. Terkejut aku.

"Kau angau eh?" soal KJ.

Aku mengerutkan dahi tanda tak faham. Tapi memang aku tak faham pun. Kenapa tiba-tiba KJ tanya aku soalan bodoh macam tu?

Aku pandang Troll. Dia tengah sedut air teh ais dia pakai straw. Mata dia seolah-olah bermain-main dengan mata aku.

Riak muka KJ dan Troll sama je. Dua-dua tengah pandang aku macam aku ada buat salah.

"What?"

Aku bersuara. Mata aku membulat.

"What? Aku tanya kau, kau tanya aku balik?" balas KJ.

Aku menggeleng sambil melemparkan senyuman tawar.

Bukan senyum simpul eh!

"Ray, kau dengar ke tak tadi KJ tanya, kau tengah angau ke?" sambung Troll.

Aku cepat-cepat geleng. Menafikan.

"Takyah tipu kitorang lah. Aku tahu kau syok kat Gibbs kan?"

Alamak!

Mana KJ tahu ni? Obvious sangat ke? Aku buat apa je tadi?

Eh, kejap.

Yang aku nak nervous tak tentu pasal ni kenapa? Aku pun tak sure sama ada aku betul-betul suka Gibbs ataupun tidak. Takde maknanya aku suka dia. Dia kan kawan aku. Tak. Tak. Tak. Aku tak suka dia.

The Ultimate Tale of Unrequited Love • gibbsrayWhere stories live. Discover now