syirik?!

127 7 4
                                    

Aku dah lama tak update kan?? Henfon aku rosak again haihh. Aku nak beli fon barulah nanti. Senang sikit.

Okeyh,hari ni aku akan cerita kisah keluarga belah bapak aku. Aku harap seronoklah.

Tok aku ni jenis yang suka berlakon depan anak cucu dia. Dia pura-pura sakit supaya kami beri perhatian dekat dia sampaikan kami pun tak tahu yang dia betul-betul sakit ataupun tak. Dia kata sakit lutut sampai mengesot kat lantai apabila depan kami tapi bila nak sampai bilik and orang tak nampak,boleh pulak jalan macam biasa. Kalau ajak pergi shopping or jejalan,terus sihat malah boleh lompat-lompat mengalahkan orang yang sihat. Aku pun pening di buatnya. Almaklumlah anak bongsu. Kenalah faham.Atok aku kalau bab makan,setiap kali waktu makan,mesti dia kata dah kenyang padahal satu hari tak makan. Perut dia mesin ka apa? Suatu hari, tok aku buat macam tu lagi. Family abah aku sepakat nak pergi jumpa bomoh keluarga untuk cari tahu bolehkah nak bantu tok aku ni tambah selera makan. Kurus kering sangat sampai nampak tulang. Nak tak nak kenalah berubat sikit. 

Abah aku tak kasi langsung kanak-kanak ikut sekali maybe takut kena kacau. Itu yang aku fikirkanlah. Walaupun aku ni bukan kanak-kanak,still tak boleh ikut. So pasrahla nak. Aku kena duduk rumah dengan cousins. Main dengan diorang. So,setiap sesi rawatan memang aku tak tahu. Abah aku takkan kasi tahu. 

Bila abah aku balik,abah aku warning jangan  minum air dalam botol ni sebab itu air ubat tok aku. Setiap hari aku tengok tok aku selera makan dia meningkat. Macam bomoh tu buat pun aku tak tahu. Korang rasa bomoh tu buat macam mana? Aku tak berapa kisah sangat tentang tok aku tu. 

Malam tu, abah aku beli cuka. Dia percik cuka menggunakan alat spray di setiap dinding dalam rumah termasuk bilik aku. Ya Allah bau cuka tu busuk sangat. Aku rasa macam nak muntah ja bau benda tu. Aku tutup hidung agar aku tak bau. Kalau korang nak bau macam bau cuka tu. Pergi bukak cuka dekat rumah dan bau. Busuk doh. Itu baru bau dari botol. Cuba bayangkan seluruh bilik dekat rumah bau macam tu. Erghh.. Bila aku tanya kenapa kena bubuh cuka dalam rumah. Abah aku kata untuk pagar rumah kami dari syaitan. Aku tanyalah asal tak guna garam. Setahu aku orang selalu guna garam untuk pagar rumah dari syaitan. Itu yang aku tau lah. Abah aku kata garam digunakan diluar rumah untuk pagar kawasan luar dari syaitan. Aku tak pasti mengenai ketepatan perkara itu. Sebab aku tak ambik tahu sangat pasal benda ni semua. Kalau korang tahu apa-apa bagitahulah aku.

Ini satu lagi masalah, apabila abah aku bagitahu aku suruh pakai rantai dengan pinggang. Korang rasa benda apa yang abah aku cakapkan tu. Aku bagitahu sekali ja, maksudnya tangkal. Nampak tu,bukan kah syirik benda tu. Aku pun tak tahu nak cakap apa. Waktu tu, aku duduk bilik abah aku. Aku bagitahu dia yang badan aku tu tak habis-habis nak bengkak. Disebabkan santau tu. Aku nak sangat santau tu cepat hilang but macam mana nak hilang kalau abah aku bagi aku berubat dengan bomoh keluarga yang menggunakan jin sebagai pembantu. Bila aku nak sembuh? Takkan sembuhlah jawabnya. Aku pernah kata yang aku nak berubat secara tradisional but abah aku tak kasi. Jadinya beginilah aku. So disebabkan santau aku tak hilang,abah aku suruh aku pakai tangkal untuk protect diri aku dari jin. Tapi bukankan itu lebih menarik jin dekat dengan aku. Aku bagitahu abah aku yang aku tak nak pakai tangkal. Abah aku tanya kenapa pulak. Takkan aku nak kata yang tangkal tu syirik. Mahunya bapak aku tu mengamuk kata ini semua urusan orang dewasa kamu kena ikut saja. Adik aku tu pun tak suka dengan perangai family abah yang lebih percaya bomoh itu. Tapi kami boleh buat apa. Tangkal adalah benda yang dipercayai diorang.  Ketika anak mak chik aku masih kecil, mak chik aku kasi dia pakai tangkal sebab dia selalu nangis apabila orang panggil nama belakang dia. Setiap kali dipanggil nama tu dia nangis tak henti. So mak chik aku bawak dia jumpa bomoh and kena pakai tangkal sampai umur yang tertentu. Sekarang,tangkal tu dah kena tanggal sebab umur dia dah sampai seperti apa bomoh tu kata. 

Aku rasa time aku kecik pun kena pakai tangkal juga. Maybe. Korang tau tak sekarang budak tu langsung tak boleh kena marah dengan kasar. Sebab kalau dia kena marah, dia akan demam teruk. Tak ke pelik tu? Aku tak pernah tengok orang yang kena marah terus demam. Suhu badan bukan main tinggi sedangkan sebelum kena marah dia sihat walafiat. Ikut logik akal, memang mistik perkara ni. Aku tak tau nak kata apa. Takkan sampai besar dia tak boleh kena marah? Nanti kalau dia dah sekolah macam mana? Takkan setiap hari demam? 

Lagi satu,adik aku yang aku pernah cerita yang dia hampir kena tangkap bunian tu. Sebelum dia ada game untuk dilawan. Mama aku akan mandikan dia dengan air bunga yang terdiri daripada 7 jenis bunga yang berlainan. Mandi bunga doh..  Mama aku kata untuk bagi adik aku lebih semangat. Setahu aku orang mandi bunga ni untuk buang badi mayat. 

Abah aku juga dulu pernah ada satu cincin yang diberi oleh bomoh. cincin tu setiap kali ada syaitan or hantu yang hampir dengannya. Syaitan tu akan resap masuk dalam cincin tu. Nak tahu mana hantu tu dah ada dalam cincin tu senang ja. Tengok warna cincin tu berubah hitam maksudnya adalah tu. Lepas tu ambik cincin tu dan masukkan dalam air yang diberi bomoh. Perlahan-lahan cincin tu bertukar putih menunjukkan hantu dah hilang. Pelikkan? Adakah cincin macam tu? Punya kuasa ajaib. Tolonglah aku tak faham kenapa abah aku percaya sangat kata bomoh tu. Aku nampak benda ni semua syirik. Korang rasa syirik ke? Ustazah aku kata memang syirik tapi entahlah. Aku tak tahu nak buat macam mana. Nasib baik cincin tu dah hilang lama. Kalau ada aku tak tahulah macam mana. 

Itu jelah untuk hari ni. Aku cuma nak tanya pendapat korang mengenai cara kehidupan keluarga belah bapak aku ni. 

Real Story [HORROR]Where stories live. Discover now