Skandální láska
A Village Affair
(1989)
od: Joanna TrollopeAlice má úspěšného a hodného manžela, dobré finanční zajištění, tři zdravé děti a vysněný dům na venkově, přesto trpí depresemi a pocitem nenaplněnosti. Tento pocit zmizí ve chvíli, kdy pozná vitální lesbičku Clodagh a uvědomí si, že jejich láska je vzájemná. Alice nabývá sebejistoty a nalézá sama sebe, v náročném rozhodování se ale nemůže řídit jen svými pocity a potřebami, ale celkovou situací, v níž se nalézá. Autorka citlivě a taktně popisuje vztah dvou žen, který je založen především na toleranci, pochopení a duševním souznění. Kromě tohoto vztahu se dotýká rovnováhy mezi mateřstvím a vlastní osobnosti a různého přístupu k mezilidským vztahům vůbec. Kniha asi nepatří k nejnáročnější literatuře, ale velmi zdařile popisuje mezilidské vztahy, není na ní nic kýčovitého a nasládlého. Je dostupná v omezeném počtu knihoven.
°
Zlodějka
Fingersmith
(2002)
od: Sarah WatersSarah Watersová, rodem z Walesu (1966), usazená v Londýně, je pokračovatelkou nejlepší tradice anglického románu rozvinuté do výsostně moderní podoby. V románu Zlodějka, odehrávajícím se roku 1862, nás zavádí do Londýna a okolí, do nejrůznějších prostředí a vrstev tehdejší společnosti. Spolu s hlavní hrdinkou, Sue Trinderovou, se ocitáme mezi spodinou živořící v nejubožejších částech Londýna a živící se pochybnými způsoby. Sue se snaží vymanit z prostředí podvodníků, ve kterém vyrostla, a její nelehká cesta je plná nečekaných zákrutů a zvratů. Autorka prokazuje svrchované mistrovství v budování rafinované zápletky i v barvitém líčení postav a prostředí. V jejím románu není nikdy nic tak, jak se čtenáři, ani nedýchajícímu napětím, zdá, a všechno přitom do sebe bezvadně zapadá. Román, psaný vybroušeným stylem, dokonale vystihuje dobu děje, nádherně plyne a unáší čtenáře jako řeka.
°
Špičkou jazyka
Tipping the Velvet
(1998)
od: Sarah WatersRomán od autorky, jež bývá označována za novodobého Charlese Dickense, nás zavádí do viktoriánské Anglie a Londýna. V 80. letech 19. století se mladinká Nancy Astleyová, dcera venkovského obchodníčka s ústřicemi, zamiluje do hvězdy londýnského kabaretu Kitty Butlerové, jež se na svá vystoupení převléká za muže a zpívá mužské písně. Nancy nevynechá jediné představení, až si jí Kitty všimne, a Nan se stane její garderobiérkou. To jsou počátky jejich společného milostného života i společné kabaretní kariéry, ale jejich osudy propletené s mnoha sociálními prostředími, dobovými hnutími a dalšími postavami představují v podání Sarah Watersové, stejně jako v případě její Zlodějky (vyšlo v r. 2008), jízdu na horské dráze s ekvilibristickými výkony.
°
Třetí svět
(2013)
od: Suzana TratnikPsychologicky laděný román Třetí svět zevrubně zkoumá niterný zápas lesbicky orientované hrdinky – nacházení identity, bludiště vztahů, syrový dobový kontext. Píší se osmdesátá léta minulého století, jedenadvacetiletá punkerka z Jugoslávie poodhrne cíp železné opony a vycestuje do Ženevy. Jako účastnice genderové konference zde poprvé, fascinována, na vlastní kůži zažívá svobodný svět. O to složitější je po návratu do Lublaně konfrontace s reáliemi socialistické nesvobody. Lublaňský příběh je spojený s osobní krizí vypravěčky, jejím rozchodem s dosavadními životními hodnotami, nakonec nejednoznačným poznáním. Mystický prvek v samém závěru románu děj posouvá na pozadí neblahého tušení blížící se bratrovražedné války. Suzana Tratniková v podtextu jednoduchého, poutavého vyprávění čtenáře neodbytně směruje k úvahám o vybočení z účelové všednosti, k prožitkům ztišení, celistvosti a skutečné tolerance.
°
The Gymnast
(2006)Jane (Dreya Weber) kdysi patřila mezi nejlepší americké gymnastky, ale kvůli zranění si nedokázala splnit svůj olympijský sen. Teď je jí čtyřicet, pracuje jako masážní terapeutka a žije v manželství bez vášně a bez života. Pokouší se dát svému životu smysl, a tak se potají snaží otěhotnět, i když ví, že si to manžel nepřeje. Navštíví posilovnu, kde ji rozpozná jedna z trenérek. Ta Jane naverbuje do úplně jiného druhu zábavy stane se součástí akrobatického vystoupení ve stylu Cirque Du Soleil. Druhou účinkující v tomto čísle je také nově naverbovaná tajemná tanečnice Serena (Addie Yungmee). Postupně se do sebe s Jane zamilují.
°
ČTEŠ
L - Filmy, seriály, písničky
AcakRůzné filmy, seriály, písničky a knihy...hlavně s L tématikou.