Keesokan hari ...
Awal pagi lagi David sudah bangun bersiap untuk berlayar . Diaa menyiapkan barang-barangnyaa . Sebelum dia keluar dari rumah , dia sempat mengerling melihat bapanya yang sedang tidur berdengkur itu .
' Ayah , saya pinjam kapal yaa . Jumpa malam ini .' Ujar hati David .
David segera menutup pintu rumah lalu berlari anak menuju ke kapalnya yang tersadai di tepi bagan itu . Kapal itu terumbang-ambing akibat dari deruan ombak yang mengganas pada waktu itu .
"Selamat pagi , David ." Ujar pakcik semalam itu . Dibelakangnya , terdapat dua orang lelaki iaitu pembantunya .
"Yaa selamat pagi ."
Seorang pembantunyaa yang berbadan gempal menghampiri David . Diaa mengeluarkan sesuatu dari kocek seluarnya . Sampul coklat tebal itu dihulurkan pada David .
"Ini separuh bayaran awak." Ujar lelaki itu . David tergamam . Tebalnyaa isi .
David menyambut sampul tersebut lalu melihat isi dalam . Fuhh tebal !!
"Wahhh !!!" David terujaa melihat 100 dolar berkeping-keping di dalam sampulnyaa .
David segera menyimpan sampul itu ke dalam begnyaa .
"Kita takkan tertangkap kalau keluar waktu begini . Saya tolong ini secara rahsia ." David menunjukkan tangannya ke arah kapalnya .
"Terima kasih banyak-banyak David ." Ujar pakcik tua itu lagi .
"Mari naik ." David melangkah masuk ke dalam kapal . Baru sajaa diaa mahu berangann tentangg duit yang baru diterima tadi , tiba-tiba adiknya menegur .
"Abangg !" David terkejut beruk melihat adiknya , Owen berada di atas kapal .
"Saya sudah agak abang nak buat sesuatu !!" Owen mencekak pinggangnya sambil mataa mencerlung tajam ke arah abangnya .
"Owenn !!" David terkejut . Mana mangkok ni tahu ???
"Abang , jangan lahh macam ni . Nanti ayah marah kalau kapal rosak ."
"Abang nak ke laut bukannya nak rosakkan ." Balas David acuh tak acuh .
"Nak ke laut itu lah yang bahayaaa !!" Jerit Owen .
"Kenapaa nak halang abang cari duit lebihh ?!" Marah David .
"Sayaa risaukan abangg..." Owen merendahkan suaranyaa . Malas mahu meneruskan sengketa .
Kemudiann , dua-duaa terdiam . Melayani perasaan masing-masing .
David mengeluh kecil lalu menepuk bahu Owen lembut .
"Abang tak apa-apa . Mereka ini saintis bukannya orang jahat . " David cuba untuj menyakinkan adiknya .
"Abang janji kalau nampak tanda bahaya abang akan patah balik , okey ?"
"Relakslahh ." David mengeluh kecil .
"Abang janji yaa !! Kalau jadi apa-apa jangan cakap saya tak beri amaran ." Owen menunjuk jari telunjuk ke arah abangnya .
"Yalahh !!" Malas David mahu melayan kerenah adiknya .
"Cepat naik , nanti ayah nampak pula . " Kata Owen .
"Sediaa !" David bersuara .
"Davidd !!! Apaa awak buat tu ??!?!?" Jerit ayahnya .
"Alamak !! Ayahhh ?!!" David menjerit akibat terkejut .
"Curi kapal ayah ?!!! Turun sekarangg jugaaa !!!!" Mukaa ayahnyaa merah padam .
"Cepat naik !! Tak boleh kena tangkap !! " Jerit David . Terkocoh-kocoh merekaa bertiga naik kapal .
"David , itu ayah awak ke ?" Ujar pakcik tuaa itu .
Swooshhhhh !!!!! Kipas kapal berpusingg dengann ligatnyaa .
"Angkatt sauhhhh !!!" Jeritt David gembiraa .
Woooooooshhhhhhhh !!!!!! Kapal itu mulai bergerak meninggalkan bagan tersebut .
"Budakk iniii !!!!" Marah ayah David sambil berlari ke hujung jeti untuk menahan David dari pergi namun , kapal tersebut sudah jauj meninggalkannya .
YOU ARE READING
Segi Tiga Bermuda X Atlantis
AdventureDunia menjadi semakin aneh dengan fenomena tidak dapat dijelaskan , fakta terbatas dan fiksyen yang menyimpang dari norma ! Apabila tiada siapa mempercayai... apa dan bagaimana untuk membawa kita ke landasan yang betul apabila diselubungi spekulasi...