Bab 3-

545 15 0
                                    

Bab 3-
"Ibu...hai awak" tegur Adam yg pelik melihat ibunya termenung jauh."Ha yaaaya"tersentak ibunya."Erm ceq nak habaq sumting ni"ujar Adam dalam loghat Kedah.Adam sering dikecam hebat oleh kawan2nya kerana muka tidak seiring dengan loghat."Muka cam artis tapi cakap kedah ..wey buruk dohh hg cakap kedah"antara ayat2 kawannya yg dilemparkan kepadanya.Walaupun begitu,Adam suka tempat lahirnya,Kedah Darul Aman kerana negerinya cantik dengan kehijauan padi2 yg menari ditiup angin.Belakang rumahnya memang luas dengan padi yg menghijau.Tidak sama sekali dia memasang niat ingin tinggal di Kuala Lumpur ataupun bandar.Matanya lebih suka dihidangkan dgn pemandangan yg mencerahkan mata.Di bumi Kedah inilah,ayah dan ibunya bertemu atas dasar kerja .Sudah tertulis,mereka disatukan walaupun berlainan negara."Awat,Am nak nikah ka?"tanya ibunya."Haip ke situ pulak dia menyimpang,ha elok2 menyimpang tu,terus kona masuk parit la senang.Mana ada lah"tepis Adam.Datin Nafisah ketawa melihat muka cemberut anaknya."Macam ni,minggu depan kawan Am ajak mandi ayaq teghejun.Am nak join depa boleh?"ujar Adam sambil mengelipkan mata cantiknya."Nope"jawab ibunya pendek.Adam sedikit terkejut.Selalunya ibu selalu membenarkannya pergi ke mana sahaja."Aik awat?"tanya Adam dalam mood sedih."Selalu tinggai ibu kat rumah sorg2,tak sayang ibu ka?Asyik duduk terpeghap dengan Mak Mah ja,bosan ibu"rajuk ibunya lagi."Alah ibu ni,Mak Mah best apa,ajak lah dia lawan bersyair ka bersajak ka,dia kan terror sampai pernah menang hadiah saguhati peringkat tadika KEMAS"jawab Adam sambil ketawa .Datin Nafisah turut ketawa seraya menampar paha anaknya itu.Kesedihan tadi serta-merta bertukar kerana Adam."Minggu depan ada plan dgn kawan2 lagi ka?"tanya ibunya."Tak dak rasanya.Kenapa ibu?"Adam bertanya kembali."Jom teman ibu nanti pergi kelas buat roti!"ujar Datin Nafisah penuh gembira.Sampai terlompat ibunya."Hahhh?"ternganga Adam sebentar .'Laa ingatkan nak ajak aku beli komik or beli controller PSp sebab baru ja rosak haritu'gumam Adam dalam hati.
Tidak sampai hati pula dia menolak kemahuan ibunya."Okay baik,tapi dengan satu syarat".Adam menunjukkan jari telunjuknya."Apa dia?"tanya ibunya."Belanja Am Starbucks okay?"senyum Adam."Boleh aih,Starbucks ka Honeystar ka Twinkle2 Little Star ka ,anything for my beloved son,janji teman ibu.And pasai yg keluaq dengan kawan tu,ibu izinkan but make sure jangan seronok sgt"pesan Datin Nafisah.Adam terus bangun daripada katil dan menunjukkan tabik hormat dan menghentakkan kaki kanannya "Ay yayai Kapten".Adam tersenyum melihat ibunya kembaku ceria .'Semoga kebahagiaan milik ibu selepas ini,selagi anak ibu ada,Am janji akan go through dengan ibu'janji Adam dalam hati.

JODOHKU JUAL MAHALWhere stories live. Discover now