Bab 1-

820 15 0
                                    

Cuti sekolah pon bermula.Hari paling bahagia bagi Shafa' kerana SPM nya sudah habis.Dia tidak perlu lagi menghadap kerja sekolah yang macam Gunung Kinabalu,pengetua aka Miss Bibir Tebal,pak cik guard yg miang keladi kacukan daun pandan and lagi2 mak cik kantin yg garang cam babun sesat.Shafa' menghembuskan nafas lega.Dalam otaknya,sudah ligat merancang byk benda yg boleh dibuat dengan cutinya.
Perkara pertama muncul di fikirannya ialah memasak.Hobi paling Shafa' suka sejak kecik lagi.Pada umur 4 tahun,abahnya,Encik Hafiz sering membelikannya mainan masak2.Shafa' ingat lagi zaman kanak2 nya dahulu,semasa kawan2 nya main kahwin2,Shafa' la ketua kateringnya.Kalau ada kawannya dari taman sebelah main kahwin2 dan mahu tempah katering,rojer sahaja Shafa'.Satu beg Hello Kitty penuh dengan alatan memasak selalu bersama Shafa'.Sejak daripada itu,minat Shafa' terhadap memasak bertambah2 sehingga sekarang.
Shafa' memasukkan adunan yg sudah dikacau sebati dalam loyang berbentuk bulat itu."Yeahh siap!!"jerit Shafa' girang.Lagu 'Perfect' nyanyian Ed Sheeran menemani dirinya sepanjang dia membuat kek.Dia menuju ke ovennya sambil menari bersama loyang di tgn mengikut rentak lagu romantik itu.Selepas sudah dimasukkan ke dalam oven,Shafa' mencium hujung jarinya ."Perfecto,sedaps menjilats jariss sampaiss ke kakiss".kata Shafa' lagi.Di rumahnya,hnya dia tinggal berseorangan memandangkan sudah tamat cuti sekolah buat para pendidik dan pelajar.Biarpun comot kerana adunan kek,biarpun peluh2 sudah acap kali masuk ke dalam mulutnya,Shafa' tidak kepenatan.Malah dia tidak sabar menunggu keknya masak dan mahu menghidangkannya kepada adiknya yg digelar 'anak piranha' otu.Jujur dia katakan,sejak dirinya tgh 'single available' ni,jurang Shafa' dgn keluarganya bertambah rapat.Sampaikan dia boleh mengira berapa kali setiap ahli keluarganya masuk ulang alik ke tandas.Shafa' duduk di kerusi meja makan sambil scroll di laman YouTube. Kalau hendak dilihat di Historynya,semuanya senarai berkenaan kartun ataupun lawak jenaka sahaja.Berbanding dahulu ada sahaja digooglenya tentang ' Bagaimana mahu memikat hati pasgn' ,'Ayat Pikupline Cair' dan 'Ayat Merecik Hawau'.Shafa' akhirnya melihat 'Parodi Meletop'.Berdekah dia ketawa melihat keletah Jihan itu.Berulang2 kali dia merepeat video yg berdurasi 2 minit.Dalam pada itu,Shafa' mendengar enjin kereta memasuki laman rumah.Riuh suara adik2nya menembus gegendang telinga Shafa'.
"Oii!Hampa nak satu taman dengaq ke apa?" marah Shafa' berasap .Shafa' sudah terkenal dengan sifat garang nak mamposnya.Al maklumlah sulung terulung.Adiknya sengih seperti kerang baru lepas kentut sedas.Mereka berlari masuk ke dalam rumah apabila terbaukan 'something'.Shafa' menggelengkan kepala melihatkan kerenah adiknya.Mata Shafa' kemudian beralih kpd uminya yg penat pulang dar sekolah.Sudah namanya first day sekolah,ada sahaja guru besar kat Malaysia ni mengeluarkan taring dan kuasa veto.Timbul belas kasihan dalam diri Shafa'.Shafa' menolong uminya mengangkat beg laptop."Apabenda hat wangi sgt ni?Tanam bunga dalam ghumah ka?"tegur uminya sambil membuka kasut."Hehehe adalah sikit rebus bunga rose".sengih Shafa'. "Kak Sha!!Nak makan kek!!'Erm agak dah budak2 piranha kebulur ni' gumam Shafa' perlahan.

JODOHKU JUAL MAHALWhere stories live. Discover now