Bab 8 : Sakit Aku

7.5K 96 22
                                    

Raykal's POV

"Awak duduk tunggu kat sini sekejap, saya nak ambilkan fail-fail laporan perubatan awak ya," doktor separuh abad, masih dengan kot putih, stetoskop kat leher, rambut hampir putih semuanya, berkaca mata segi empat, Dr. Kevin Nuer, doktor asal Sabah, doktor peribadi keluarga aku.

Aku nervous dengan sikap doktor tu. Macam ada yang tak ngam.

Aku jalani beberapa sesi ujian kat sini hari tu lepas pengsan tiba-tiba masa tengah melintas jalan. Kau bayangkan bila kau lintas jalan, tiba-tiba kau blackout. Selamat ada sorang pakcik ni baik hati hantar aku kat sini. Selamat jugak jalan tu lengang, tak ada yang bawak myvi lumba-lumba kat situ.

Dr. Kevin datang balik dengan fail-fail dalam tangan dia. Dia duduk balik kat tempat dia, berhadapan dengan aku kat meja dalam pejabat dia ni.

***** ***** *****

Azfar's POV

"Raykal, bangun weh dah sampai rumah ni," aku kejutkan mamat yang dah lena lama kat bahu aku ni. Kalau dibiarkan mau mengalir air liur basi. Kuat tidur betul.

Dengan mamai dia bangun and keluar dari dalam kereta, masuk rumah, terus melepek kat atas sofa. Kesian aku tengok dia ni. Layu ja. Kalau boleh aku nak ambik separuh seksa dia tu bagi kat aku. Tak ada la terseksa sangat aku tengok. Mungkin macam ni la yang orang kata kalau dah sayang kan.

Nothing much pun yang jadi hari tu. Aku hantar Ray balik rumah dia lepastu dia paksa aku balik. But biasa lah aku kan degil. So aku end up tidur situ jaga dia. Sarizuan balik rumah dia. Penat katanya. Padahal nak main game je.

Si Raykal ni aku tuam dahi dia, lap badan dia. Jaga orang sakit kan. Tapi dia ni waktu tidur meracau. Entah apa yang dia merapu pun aku tak faham. Yang aku boleh buat cuma genggam tangan dia, baru dia settle down sikit. Dah macam sakit teruk sangat. Sungguh aku kata aku kesian tengok dia macam ni.

Malam tu aku tidur kat tepi katil dia, jaga dia. Jenuh weh jaga orang sakit ni. Macam ni la ibu punya penat nak jaga aku kalau aku sakit. Thanks mom 💕

*******

Esoknya, aku terjaga pukul 6 pagi. Dah terbiasa kan. Tapi Raykal tak ada kat tilam. Aku dah seriau. Mana pulak budak ni pergi. Mengigau ke malam tadi sambil berjalan(?) Panik jugak la kejap. Aku terus keluar bilik tu lepas pasti dia memang tak ada. Lepas tu aku dengar bunyi piring ting tang ting tang kat bawah. Dia la kot.

Aku turun bawah, terus pergi dapur. Kat sini rupanya budak sorang ni. Aku dah gelabah dia takda. Dok buat apa tah pagi-pagi masuk dapur.

"Hui, kau ni kalau dah bangun pagi tu kejut la aku. Terkejut aku tau tak kau tak ada tadi atas tilam," aku sergah dia yang tengah cuci piring tu. Terkejut.

"Bongok. Bagi salam bodoh. Kot aku ada sakit jantung tadi tak ke gugur jantung aku sini?" Dia bengang kejap. Aku sengih ja tengok dia. Raykal kan orangnya, mana suka pakai baju. Dia cuma pakai apron dengan underwear je.

"Assalamualaikum, awak. Awak buat apa kat dapur pagi-pagi macam ni?" Aku cuba sakat dia sambil jalan pergi kat dia.

"Oh waalaikumussalam awak. Saya tengah nak bina rumah ni. Rumah tangga kita berdua," cia.. Dia cuba buat pickup line. Okay la aku gelak sikit. Hahaha

"Ney aku buat milo untuk kau. Kau kan pagi-pagi minum milo. Aku tengok kau tengah tidur lagi tadi malas aku nak kejut," sambil dia tuangkan secawan milo panas pekat untuk aku, aku sentuh sikit dahi dia. Dah kebah sikit. Alhamdulillah.

Sangkut (COMPLETED)Where stories live. Discover now