Bab 5 : Keliru

7.2K 126 15
                                    

Sampai je dekat rumah, aku terus masuk bilik, tanggalkan baju, capai phone, terus chat Raykal.

Aq : Thanks tho ajak aq lepak umh kau td. N thanks for the food jugak. Sedap. Nnt nk rasa masakan kau pulak.

Raykal online 2 minit lepas tu. Dia baca mesej aku then reply.

Ray : Aite aite.. Samaa.. T bebila kau lepak la lg sini.. Ajak Sarizuan sekali. Nanti kalau kau dtg weekends, boleh aku msk apape.. Tgk lh nnt cmna. Thanks jugak sbb teman aq td. Lama dh xde kwn tmn aq kt umh cmtu...

Aq : Okkkkk. Nanti kita deal lg bila nak lepak. Aku ajak Sari nnt.. Kalau dia nk ikut la. Kk nk mndi, makan, bt hw sat.. Jumpa esok kt sklh.. Assalamualaikum..

Ray : Orait cun.. Kk sama lah.. Waalaikumussalam.

Aku letak phone aku kat atas tilam, Ammar pun dah siap mandi, aku tanggalkan semua pakaian aku, terus masuk bilik mandi. Otak aku blank, confused, aku tak pasti aku fikir apa, tapi aku termenung.

Dinner macam biasa pukul 6:30. Sempat aku siapkan homework aku. Aku tak banyak bercakap malam tu.

Aku tidur lewat sebab terfikirkan apa yang aku rasa sekarang ni. Aku betul-betul keliru dengan perasaan aku. Serious la. Ni bukan macam feeling aku masa mula-mula kenal Sarizuan.. Ni dah macam feeling aku masa kenal Balqees dah. Pelik.

Aku terlelap lepas otak aku penat berfikir. Lantak dia lah, nanti lama-lama ok lah tu. Aku decide untuk abaikan semua tu. Aku nak tidur.

The next morning, aku bangun lewat sikit. Dikejutkan dengan suara sumbang si Ammar dalam bilik air tengah nyanyi lagu Goblok Happy dia~

"Woi sumbang.. Hujan nanti kang!" Aku jerit kat Ammar yang tengah tak ingat dunia tu.

"Biarlah hujan. Kan rahmat.. Nanti takde perhimpunan pagi kalau hujan," dia balas dengan aku pasti muka annoying dia kat dalam tu.

"Banyak la kau punya takde assembly. Japgi kena buat dalam dewan.. Padan muka," aku balas lagi.

"Ok ah tu.. At least sejuk, tak kena jemur tengah panas," melawan budak ni.

Ah lantak kau ler Mar. Aku mamai lagi ni.

Macam mana la aku boleh terlajak tidur ni. Penat sangat la kot. Alarm berbunyi pun aku tak sedar.

Aku terus siap-siap nak ke sekolah.

Kat sekolah, macam biasa la, jumpa budak tiga orang yang penting dalam hidup aku ni. Sarizuan, Balqees, and now the latest, Raykal.

"Uih, pagi-pagi buta menung macam orang hilang bini. Asal kau ni?" Sarizuan tegur aku kat kantin masa tengah teman dia breakfast.

"Takde pape ah gemok," aku cuba lari daripada nak kena explain apa yang aku tengah fikir ni.

"Membongak.. Bukan aku tak kenal kau. Kalau takde pape, takdenye kau nak menung camni. Cakap cepat. Aku sumbat mee ni kang," Sari ugut aku.

Aku tau aku memang tak boleh lari daripada dia ni. Dah lama kitorang kenal.. Mungkin dia boleh tolong kot.

"Janji dengan aku kalau aku bagitau kau, kau tak bagitau sesiapa pun.. SESIAPA PUN. Boleh?" aku beranikan diri buka mulut pasal ni kat dia.

"Janji. Apa dia yang kau runsingkan sangat tu?" Sarizuan.. Kawan baik aku daripada kecik. Aku percayakan dia.

"Macam ni sebenarnya. Aku..."

"Woi buat apa tu?!" belum sempat aku habiskan ayat aku, Raykal dah terjah kat kitorang yang tengah serius ni dari belakang Sarizuan.

Sangkut (COMPLETED)Where stories live. Discover now