Sekarang ni hati dengan otak aku dah tak sehaluan. Hati kata iya, otak kata bukan. Uyo ada rima pulak.
Tapi itu lah hakikatnya yang aku nak cakap. Hati aku kata 'GO FOR IT BOYY!', tapi otak aku pulak kata 'kau ni fikir la balik, apa yang kau buat ni betul ke salah' camtu.
Aku buntu dengan semua ni. Tapi yang pastinya sekarang ni, aku tengah ikut kata hati.
Macam kalau tengok cartoon kan bila ada mini me keluar. Seorang ada halo atas kepala dengan kepak putih bersih. Seorang lagi bertanduk panjang with pointy tail sambil pegang pitchfork.
Dua-dua tengah bisikkan kata dalam otak aku. Seorang suntik nafsu. Seorang bisikkan kata-kata nasihat.
Akal dan fikiran aku yang selama ni aku fikir seratus peratus waras, tak pasti lah sekarang tinggal berapa peratus. Tak pernah muncul walaupun sesaat dalam benak fikiran ni nak bersama dengan seorang LELAKI.
Lagi satu, sepanjang aku kenal Raykal ni, aku banyak belajar apa itu erti kematangan.
All these while I thought I was matured enough. Until I met him. Ye lah, kau bayangkan la, dia tinggal sorang diri, jaga diri sendiri apa semua. Aku ni pulak bangun Subuh pun kadang-kadang ibu jugak yang gerak. Makan pun kadang-kadang tunggu orang suruh.
Itu satu hal lah. Lagi satu Raykal pernah cakap kat aku;
"Bila dah besar nanti kau faham lah macam mana nak control perasaan kau. Macam mana kau nak abaikan perkara-perkara tak penting untuk kau uruskan hidup sendiri," lepas dia cakap tu, aku gelakkan dia. Aku kata;
"Amboii kau ni sembang macam dah besar sangat je. Sedar sikit kita ni sebaya," tanpa aku sedar yang apa yang dia sebut tu sebenarnya memang betul pun.
Tapi aku tak nampak tu. Aku masih tak matang lagi. Dan Raykal pulak tak. Dia lebih matang daripada budak-budak seumur dia sekarang. Dia nampak apa yang orang lain tak nampak. Kadang-kadang apa yang orang dewasa pun tak nampak.
Aku tak tau apa kisah dia. Dan dia pun belum nak bercerita lagi pasal tu. Yang aku tau, Raykal ni seorang yang dah cukup matang bagi aku. Kalau jadi bapak orang ni pun dah memang layak dah kot.
Dia pandai kawal perasaan dia. Dia pandai kawal diri dia. Tak semua budak umur 16 tahun boleh buat macam tu weh. Well, despite the fact pasal semua scene pelik-pelik aku dengan dia tu la. Yang tu lain cerita. Boleh kan?
But aku terfikir jugak.
Kenapa aku?
Kenapa aku yang dia pilih untuk semua ni? Kenapa bukan Sarizuan atau Adam atau Teo atau MANA-MANA satu mamat lain dalam sekolah ni? Ada lebih 600 orang student lelaki daripada form 1 sampai form 5. Why me?
Kadang-kadang aku fikir pasal semua ni sampai air mata aku mengalir kat pipi. Aku tak faham. Aku tak boleh telan semua apa yang tengah jadi sekarang. But Raykal selalu ada untuk aku.
Selain daripada keluarga aku, Ray dengan Sari yang selalu support aku dari belakang. Well, kitorang pun support satu sama lain kan.
Bila aku down, bila aku sedih, bila aku murung. Orang pertama terlintas dalam fikiran aku untuk mengadu pasal tu ialah Raykal. Dan dia pun setia dengar semua luahan hati aku.
Betul macam seorang abang yang aku tak pernah ada. Ammar kecik lagi. Mana dia nak faham semua ni pun kalau aku sembang dengan dia. Kena gelak lagi ada la. Tak pun nanti dia report kat ibu ayah.
Sari pulak okay je. Cuma aku tak sampai hati nak bebankan dia dengan fikiran aku yang berat. Apa yang ada atas bahu dia pun dah cukup berat. Orang lain tak nampak tu. Kami yang dekat dengan dia je boleh nampak bila waktu dia sedih atau menangis.
YOU ARE READING
Sangkut (COMPLETED)
RomanceKisah ni bukan macam cerita yang ada watak utama yang kaya raya, ada segalanya. Cukup dengan rupa yang tak seberapa, kehidupan sederhana. Kita twist sikit. "Azfar," Dia sambut tangan aku and senyum balik. "Raykal," Azfar melepaskan kekasihnya untuk...