15

295 18 0
                                    

Masuk saja dalam rumah, Aku terus masuk ke dalam bilik air dan mandi.Usai saja mandi dan memakai baju, aku turun ke bawah lalu terus menapak ke dapur.Salah satu cara yang boleh meredakan amarahku adalah memasak.

Tidak lama kemudian, Taehyung dan Euna masuk ke dalam penthouse itu dan aku hanya membuat kehadiran Taehyung tidak wujud di situ.Aku hanya melayan Euna dan menyuruhnya mandi.Budak kecil itu hanya menurut dan masuk ke biliknya.Aku mula sambung memasak kembali.

"Hae in.."Panggil Taehyung dan aku buat tak dengar.Malas nak cakap dengan dia.Panas hatiku masih bersisa.

Masakan yang sudah selesai dimasak, aku letakkan dalam bekas dan aku hidangkan atas meja.Dah cukup kot.Kalau tak cukup nanti Jin boleh tambah.

Aku membuka tali apron itu dan aku gantung apron itu di tempat sangkutnya.Aku meninggalkan Taehyung termangu di dapur itu dan aku masuk ke dalam bilik Euna.

Aku buka bilik airnya dan aku tersenyum melihat dia yang sedang mandi dalam bathub sambil bermain dengan permainan yang terapung di atas air itu.

"Omma!"Panggilnya dan aku menghampirinya.

"Ye sayang?"Senyumku.

"Macam mana Omma buat buih? Euna tak pandai."Katanya.

"Euna tak letak sabun ke?"Soalku dan merasa air bathub yang tak berapa nak melekit tu.

"Dah.Tapi tak tebal macam Omma buat."

"Euna letak sikit je kan?"

Dia mengangguk.

"Letak lah banyak.Baru banyak buih."

"Taknak.Membazir."Katanya dan menggeleng.Tahu juga anak aku ni erti jimat ye.Bagus bagus.

"Pakai jelah banyak.Kalau habis boleh minta appa beli.Appa Euna kan kaya.Banyak duit."Kataku sambil rolling eyes.Tak tahu kenapa hatiku masih panas.

"Tak baik membazir duit."Eh anak aku pula yang nasihat aku.Kenapa terbalik?

"Hmm yelah..Dah, cepat mandi.Tak lapar ke?"Aku membantu untuk memandikan Euna.Dia pula kesukaan bila aku memandikannya macam pagi tadi.Aku hanya mampu menggeleng dan mandikan dia.

Usai mandi, aku membawa Euna turun ke dapur.Kawan lelaki Taehyung semua sudah balik dan sedang makan.Aku tersenyum.

"Hye."Aku menyapa mereka, mesra.Euna aku letakkan di atas kerusi berbelahan dengan Taehyung.

"Hye, Hae in."Balas mereka.

"Awak ke yang masak?"Soal Jin dengan mulut yang penuh.Aku hanya mengangguk dan tersenyum melihat betapa gelojoh dia makan.

"Sedap!"Kata Hoseok dan yang lain mengiyakan.Aku hanya mengangguk.

Aku mengautkan makanan untuk Euna dan memberi dia makan.

"Awak tak makan, Hae in?"Soal Jungkook.Aku hanya menggeleng.Aku suapkan Euna.Aku perasan yang Taehyung sedang memandang aku tapi aku buat tak tahu.

"Kenapa tak makan?"Soal Jimin pula.

"Tak ada selera."Balasku dan mengesat kesan comot di tubir bibir Euna.

"Omma.."Panggil Euna.

"Hmm?"

"Euna bosan."Katanya dengan mulut yang terjuih.

"Bosan kenapa?"Soalku, hairan.Tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba cakap bosan kenapa? Aku mencapai gelas Euna dan aku minum.

"Yelah, Euna sorang-sorang.Tak ada kawan.Euna nak adik."

Aku tersedak.Aku meletakkan gelas di atas meja dengan kasar.Aku batuk dengan kuat dan dadaku aku pegang.Tekakku pula terasa perit.

A-aku tak salah dengarkan? Adik? Euna nak adik? Dari aku dan Taehyung? Biar betul?!

Separuh dari meraka ada yang risau dan ada yang tergelak.Lucu la tu dengan reaksi aku.

"Hey, okay tak?"Soal Taehyung dan mengusap belakangku lembut.Aku hanya mengangguk.

"Appa pergi lah buat anak dengan omma.Euna nak adik."Jin berkata sambil meniru suara budak.Sengaja lah tu mengusik.Dia dan juga yang lain ketawa terbahak-bahak kecuali Euna yang tak faham apa-apa.

Pipiku memerah.Sumpah malu!

Aku segera turun dari kerusi dan melarikan diri ke atas.Aku tak nak tengok muka diorang.Aku nak berkurung selamanya kat sini.

Aku merebahkan badan di atas katil dan mukaku aku tutup dengan bantal.Mukaku berbahang panas menahan malu yang teramat.

"Sayang.."Suara Taehyung mengejutkan aku.Aku juga malu dengan dia.Tapi bila teringatkan aku yang masih marah dengannya, aku buang rasa malu tu jauh-jauh.Aku hanya kaku dengan posisi sekarang yang meletakkan bantal di atas muka.Tak nak pandang muka dia!

Dapat aku rasakan dia duduk Di sebelahku. "Get up.Drink this."

Aku menggeleng.Dia mengeluh dan menarik lenganku supaya duduk.Aku hanya menurut dan tidak membantah.Dia letakkan gelas di tanganku.

"Minum air suam tu.Legakan sikit tekak awak tu."Aku hanya menurut dan minum air suam itu.Dapat aku rasakan pedih di tekakku mula berkurangan.

"Thanks."Ucapku, pendek.Dia ambil gelas yang dah kosong dari tangan aku tu dan letak kat meja kecil tepi katil.

"Sayang, masih marah ke?"Soalnya.

"Malas nak cakap pasal tu.Saya nak tidur."Baru aku nak baring, dia tarik tanganku.Melarangku dari baring.
"Wae?!"

"I'm sorry.I know it is my fault.I should ask for your opinion first before making any decision for Euna.But sayang, you know Euna's life is in danger right? So do you.Saya perlu buat macam ni untuk keselamatan awak dan Euna."

"Saya tak kisah kalau awak kurung saya.Tapi Euna.Bagi lah dia pergi sekolah, ada kawan.Kesian dia sorang-sorang kat rumah."

"Saya tak nak ambil risiko hantar anak kita pergi sekolah.Sekolah tu bukan selamat sangat untuk Euna."

"Tapi Taehyung.."

Dia memegang wajahku dan kami bertentang mata. "Just for this few years.Nanti dia darjah, saya hantar lah dia pergi sekolah."

"Betul ni?"Soalku.

"Yes.I promise."Janjinya.Aku tersenyum dan mengangguk. "So, tak marah dah?"

Aku menggeleng.Dia menarikku ke dalam pelukannya dan aku membalas dan merehatkan kepalaku pada dadanya.

"Tapi for this few years.Kita kena usaha sikit la nak bagi Euna kawan."Kata Taehyung sambil mengusap rambutku.

"Usaha kenapa?"Soalku, hairan.

"Yelah..Bukan senang nak bagi Euna adik."Jelasnya dan aku baru faham maksudnya.Aku meleraikan pelukan dan memukul bahunya.

"Byuntae!"Jeritku dengan pipi yang sudah memerah semula.Dia pula hanya gelak.

Criminal [COMPLETED]Where stories live. Discover now