Beberapa hari kemudian;
Pelayan lelaki itu meletakkan air mereka di atas meja.Afirah tersenyum memandang Zayn dan Bella.
"Sejak bila ni kau berdua rapat? Bella,kau tak bagi tahu aku pun."suara Afirah.
"Ala,kita orang kawan-kawan je."balas Bella.
"Zayn,daripada kau dengan Bella jalan sana-sini,tak elok orang pandang.Ajak kahwin je."ujar Afirah.
Zayn ketawa kecil.
"InsyaAllah."
"Ish,tak payahlah fikir pasal kami.Yang kau ajak aku keluar ni,kenapa?"soal Bella.
"Ermm,Hana tak dapat datang eh?"soal Afirah.
"Tak.Dia ada hal.Tapi,tak tahu pula hal apa."balas Bella.
"Syah tahu,yang kau keluar dengan kami?"suara Zayn.
"Syah cuma tahu aku keluar dengan Bella.Dengan kau,dia tak tahu.Kau pun datang tak diundang."balas Afirah dengan perlian.
"Tak diundang eh.."
"Tapi Zayn,aku tak nak dia tahu yang kau ikut join Bella jumpa aku."pinta Afirah.
"InsyaAllah."
"Ini,cepatlah cerita.Asal ajak kita orang keluar?"soal Bella.
"Aku...aku mengandung."beritahu Afirah.
"Alhamdulillah,congrats babe.Berapa bulan?"soal Bella yang menunjukkan riak teruja.
"Dah dua bulan lebih."balas Afirah.
"Ihh,mesti kau happykan?Congrats again.You gonna be a mum."ucap Bella.
"Thanks Bella.Doakan yang baik-baik untuk kami."ujar Afirah.
"Kalau dah ibunya cantik dan baik,ayahnya pula kacak,mestilah ikut mak ayah.InsyaAllah,aku selalu doakan yang terbaik untuk kawan-kawan aku."puji Bella.
"Amin.Thank you Bella."
"Sekajap,Syah tahu kau pregnant?"suara Zayn memandang Afirah.
"Apa punya soalanlah you ni,Zayn?Dah Syah and Afirah ni suami isteri,Syah ayah kepada kandungan Afirah,mestilah dia..."
Kata-kata Bella dipotong Afirah.
"Syah tak tahu."
"Seriouslah Syah tak tahu?"soal Bella terkejut.
Afirah menagguk perlahan.
"Macam mana pula kau tak bagi tahu dia?Anak yang kau kandungkan tu benih dia."ujar Bella.
"Takut Syah tak nak anak."sampuk Zayn.
"Maksud you?"soal Bella memandang Zayn.
"Syah suka kebebasan.Dia daripada dulu dah cakap awal-awal dengan kami yang dia tak nak ada anak sebelum usia dia 30 tahun."beritahu Zayn.
"Ya.Sekeras-kerasnya dia tak nak anak.Aku...aku..."
'Ya Allah,mudahnya aku menangis.'
"Shu...shu...Aku rasa kau patut bagi tahu Sya,and Syah patut tahu."suara Bella mengusap rakannya itu.
"Aku mengandung,dan Syah tak nak anak ni.Kau rasa apa patut aku buat?Dosa besar jika aku gugurkan,dan aku tak pernah terfikir pun nak gugurkan."suara Afirah.
"Aku tak faham betullah dengan Syah."
"Maaflah.Aku bukan nak menangih simpati dekat kau orang.Kau tahukan rumah tangga kami macam mana?Sekejap gaduh,lepas tu baik.Lepastu gaduh balik.Rumah tangga aku bagai pohon tua yang tunggu masa untuk rebah."
"Lambat laun,Syah akan tahu juga.Perut kau akan semakin membesar,bukan semakin mengecil.Lagi-lagi dia suami kau yang akan sentiasa ada bersama kau."suara Bella.
"Aku nak pergi sekejap."suara Afirah.
"Pergi?Pergi mana?"soal Bella.
"Satu tempat."balas Afirah tersenyum tawar.
"Kau gila?Kau nak tinggalkan suami kau?Kau tak patut buat macam tu,Afirah.Kau tak ingat impian kau,Siti Khadijah?Kau idolakan dia sebagai isteri yang setia di sisi Nabi Muhammad.Kau lupa?Sejak sekolah kau kata dekat aku macam ni?No,aku nak bagi tahu Syah."suara Bella.
"Please Bella.Aku pergi tak lama.Aku pergi sekejap untuk tenangkan hati aku yang dah banyak terluka.Please,jangan bagi tahu Syah.Hurmmm.."pujuk Afirah.
"Aku tak janjilah.Sebab Syah terlampau sayangkan kau."suara Zayn.
"Please.Anggap ini satu amanah.Selagi kau berdua boleh simpan,please tolong simpan."suara Afirah.
"Ish,kau ni.Yalah-yalah."suara Bella terpaksa.
"Terima kasih."
"Bila kau nak pergi,dan...dekat mana?"soal Zayn.
"Itu rahsia.Aku cuma berharap,aku dapat jumpa Asyraf.Asyraf dah korbankan diri dia,kerjaya dia,life dia demi rumahtangga kami,walaupun perbuatan dan cara dia salah."
"Apa pun,aku harap kau ada disisi Syah.Aku dan Asyraf berharap kau dan Syah bahagia.Kami akan mendoakan yang terbaik buat korang berdua."ujar Zayn.
Afirah hanya tersenyum.Mengharapkan semua rancangannya berjalan dengan lancar.
♡♡♡
Afirah meletakkan buku yang dibacanua di atas meja setelah melihat suaminya keluar dari bilik air.Syahadat mengambil tempat di sisi isterinya.Dia tersenyum.
"Kenapa tak tidur lagi ni?"soal Syahadat.
"Tunggu abang."
"Emm."
"Abang,macam manalah agaknya keadaan Asyraf sekarang ni?Kalau kes macam dia ni,hukuman dia macam mana ha?"soal Afirah.
"Biarlah dia."balas Syahadat
"Tak baik tau abang."ujar Afirah.
"Tak baik,apanya?Siapa suruh dia buat kerja bodoh macam tu?"suara Syahadat agak tegang.
"Dia sayangkan abang sebagai kawan.Abang tahu tak,Afirah tak pernah nampak kawan sebaik kawan-kawan abang?Yang ada dekat luar sana banyak yang kawan makan kawan.Dia buat macam ni bersebab abang.Maafkanlah dia.Jenguklah dia nanti,ya abang."pujuk Afirah.
"Abang,dalam dunia ni,semua orang buat silap.Afirah pun buat silap.Abang pun buat silap.Tapi,siapa kita nak menghukumi hamba Allah?Semua tak sempurna.Abang cuba ingat balik kenangan manis abang dengan kawan-kawan abang.Ada ketika abang senang dan susah.Afirah faham yang Asyraf tak patut buat macam tu.Cara dia salah.Tapi,Afirah dapat tengok hikmahnya disebalik apa yang berlaku.Abang pergi jenguk dia dengan Zayn ya,nanti?Sekurang-kurangnya sebelum dia dihukum atau sebagainya,hati dia lega bila nampak abang jenguk dia.Hurmm..."pujuk Afirah.
"InsyaAllah."suara Syahadat.
"Jenguk ya,abang....sebelum terlambat."suara Afirah.
Terkedu Syahadat mendengar kata-kata terakhir isterinya.Terlalu sukar untuk dia terima.Tetapi,dia tidak dapat menafikan,Asyraf adalah kawan yang setia bersamanya.
♡♡♡
Afirah meraba-raba meja tidurnya.Dicapai phonenya yang berbunyi alarm yang dikuncinya.Segera dia mematikan alarm itu dari terus berbunyi.Takut menganggu tidur suaminya.
Afirah memandang Syahadat yang masih lena.Dia tersenyum.Direnung wajah itu dalam-dalam.
'Afirah bukan nak tinggalkan abang untuk selamanya.Afirah nak pergi sekejap je.Maafkan Afirah,abang.'suaranya.
Afirah bangkit,lalu ke tandas.Ingin mengambil wudhu untuk solat sunat dan bersiap.
♡♡♡
YOU ARE READING
Bukan Lafaz Biasa [COMPLETED]
Romance"Aku minat sorang awek ni."-Farhan Syahadat- "Siapa Syah awek tu? Sampai kau boleh tinggalkan Mia,stewardess tercantik dekat airport Senai tu."-Zayn- "Awek tudung labuh yang dia marah dekat airport tempoh hari lah tu."-Asyraf- Farhan Syahadat dan ga...