"Mama.. Kenapa papa da lama tak balik rumah?"
"Papa kerja, sayang.."
Hada berdalih sambil mengusap kepala Nabil. Baginya, Nabil masih kecil untuk memahami apa yang dirasai. Nabil bertanya lagi.
"Semalam kenapa papa tak ikut kita jalan-jalan?"
"Ouh.. Papa cakap dengan mama, papa ada kerja sikit kat office. So, papa kena pergi office."
Hada berdalih lagi. Tanpa disedari, air jernih dari matanya bercucuran membasahi pipi. Fikirannya menerjah ke memori dulu.
"Abang da nampak semuanya.. Abang tak sangka, ini yang sayang buat kat belakang abang."
Hada tercengang mendengar kata-kata Syazwan.
"Apa yang abang cakap ney? Hada tak paham."
"Huh! Tak paham atau buat-buat tak paham?!"
"Betul sayang tak paham apa yang abang cakap ney. Apa maksud abang?"
"Da lah tu. Tak payah nak tunjuk baik kat depan abang. Tapi, kat belakang abang, sayang bertepuk tampar dengan jantan lain, kan?! 2 minggu abang da perhatikan sayang dengan jantan tu. Abang da nampak kemesraan korang. Abang da nampak kecurangan isteri abang!"
"Abang.. Apa abang cakap ney. Mana ada sayang buat semua tu.."
"Argh! mulut cakap lain, hati kat dalam tu lain. Da lah.. Abang da tak tahan lagi. Sekarang jugak abang nak ceraikan Hada dengan talak satu!!"
Hati Hada bagai dipanah petir tatkala mendengar perkataan yang sememangnya tidak pernah diingini oleh mana-mana isteri. Air mata Hada mengalir di pipi.
"Abang! Selama ney abang mesra-mesra berdua-duaan dengan Nadia, sayang tak pernah marah. Sayang pendam je dalam hati. Sayang tak nak rumahtangga kita terjejas.. Tapi, ini balasan abang? Sayang keluar dengan lelaki lain pown pasal kerja, bang.. Tak lebih dari tu.."
Hada tertunduk menjelaskan perkara sebenarnya. Namun, keegoan Syazwan tak luntur dek air mata Hada.
"Argh! Alasan!!"
Syazwan terus beredar dari bilik lantas menghempas pintu menunjukkan perasaan marahnya.
"Eh, mama! kenapa mama menangis?"
Suara manja Nabil menghentikan lamunan Hada.
"Takde apa-apa, sayang.. aaa... Mata mama masuk habuk ney. Sayang tiupkan mata mama."
Hada menarik tubir matanya. Nabil hanya mengikut arahan mamanya itu.
"Mata mama da ok?"
"Ok! Ok da.. Terima kasih, Nabil. Sayang anak mama sorang ney."
Hada berkata kemudian memeluk Nabil.
YOU ARE READING
Tiga Kisah, Tiga Cinta
RomanceHi guyss, Tiga Kisah, Tiga Cinta. Ada tiga cerita cinta yang berbeza latar belakang dalam satu cerita ni. So harap korang baca tu nanti, takde la konpius ye. Hoho..