MUKA SURAT 25

245 9 0
                                    

Zira mendaki tangga perpustakaan universiti. Dia melihat jam tangannya, 5.16 petang. Semestinya Niezam sudah sampai di tempat yang dijanjikan. Di dalam hatinya, dia masih tertanya, 'Macam mana aku nak luahkan kat Shah? Apa reaksi Shah nanti? Iejam, siapa Iejam ney? Kenapa dia nak tolong aku sangat?' Dan macam-macam lagi yang difikirkan. Zira sudah sampai di tingkat 3 perpustakaan. Dia terus berjalan mengambil tempat di sudut perpustakaan. 5 minit kemudian, satu mesej masuk.

"Hai.. Da sampai?"

"Yah ! U kat mana?"

"U kat mana? I tak nampak awak pown."

"I kat tepi rak language department."

Tidak lama kemudian, satu panggilan masuk, Niezam memanggil. Zira menekan butang "Answer".

"Hello, Iejam?"

"Hey. okey . Sekarang U jalan pergi rak buku English Poem."

Zira menuruti. Dia berjalan menuju ke situ sambil memandang sekitar untuk mencari Niezam. Namun, dia tidak nampak kelibat seseorang yang memegang telefon.

"Iejam.. I da kat English Poem. U kat mana ney? I tak nampak U pown."

Tiba-tiba talian diputuskan oleh Niezam. Zira pelik.

"Hello? Iejam?! Iejam?!"

Zira berkerut dahi, tidak memahami keadaan sebenar. Tiba-tiba, ada satu suara memanggilnya dari rak sebelah.

"Zira.."

"Iejam?"

"Hm.."

Zira mengangkat kaki mahu ke rak sebelah memandangkan dia tidak dapat melihat wajah Iejam kerana buku-buku di rak tersebut menghalang pandangannya. Tapi suara Iejam terlebih dahulu memberi arahan.

"Jangan! Jangan datang kat I."

Langkah Zira terhenti. Suara tadi terus berkata lagi.

"Can you see me? No? Turn around..... Can you see me now? No? Turn again......... Can you see me now? I can see you, because you have a special place in my heart!"

"Iejam? Apa ney? Kenapa saya tak boleh pergi kat awak, jumpa awak?"

"Go out at night and count the stars. That’s how many years I’ll wait for you."

Zira tersentak. seperti ada sesuatu yang baru dia perasan. suara tadi. suara seperti seseorang yang dia kenal sangat dan ayat yang dikatakan seperti pernah didengarnya sebelum ini. suara itu berkata lagi.

"Love is missing someone whenever you're apart, but somehow feeling warm inside because you're close in heart. "

"Shah?!"

"hm.. ingat lagi ayat ney.. Aku pernah bagitaw kat kau, kan?"

"Shah?! Itu...."

"Sometimes words are hard to find, to form that perfect line to let you know you're always on my mind!"

"Shah.. Iejam.."

"Aku sanggup buat apa yang orang lain tak buat untuk katakan yang aku cinta kau dan untuk mengetahui kau juga rasa benda yang sama. In my heart, I can clearly detect these feelings to cherish and protect a woman whom I can connect. And who has given me more than I expect. I’m certainly beginning to suspect that as a lover you are simply perfect, making me love you in every respect. Can’t help but smile whenever I stop to reflect."

"Shah... Apa kau buat ney? Iejam tu.."

"Haha.. Mesti kau konfius, kan?"

Tiba-tiba Shah muncul dari belakang Zira. Zira terkejut. Dia memandang tepat ke arah Shah. Shah hanya tersenyum.

"Okey, Aku nak buat pengakuan, aku orang yang bagi surat kat kau. Aku lah orang yang kau kenal as Iejam. Dan aku lah Iejam yang melayan mesej kau. Dan sebab tu lah, Shah macam da tade masa layan kau kerana Iejam selalu ade dengan kau."

Muka Zira mula kemerahan. hatinya berkata,'Kalau Iejam tu Shah, maknanya dia tau semuanya." Shah berkata lagi.

"Hm.. Aku harap kau tak marah. Erm. Aku tau apa yang kau nak kata."

"Kenapa lah kau buat semua ney, Shah?"

"Kenapa? Sebab aku betul-betul sayang kau."

"Kau ney, gila lah."

Zira tersenyum. Shah mendekatkan dirinya kepada Zira.

"The first time I saw you, I knew you were the one. There was no question in my mind, after having that much fun. There's just something about you, that I've never found before. And now that we're good friends, I find myself wanting more."

Shah berjalan melepasi Zira sambil berkata lagi.

"I never thought it possible, to care for one so much. But everyday that passes, I long to feel your touch. Everything I'd wished for, every dream I'd hope come true, I never thought would happen, until the day that I met you."

Shah berjalan semula ke arah Zira.  Dari belakang, dia membisik ke telinga Zira.

"I know that your not ready, for the kind of commitment that I am, but for you I'd wait forever, there's nothing I can't stand."

Zira berpaling ke Shah.

"Shah.. Sejak bila kau pandai berpuitis jiwang sangat-sangat ney?"

"Erm.. Sejak aku kenal kau.."

"Erm.. Shah.. Shah..."

"Haha.. So?"

"So? What?"

"Kau tade apa nak cakap kat aku?"

"Erm.. Aku? Aku tak pandai lah nak bermadah-madah macam kau tu. So, let make it short and simple..  Shah, I love you.."

Dengan lancar kata-kata itu keluar dari mulut Zira. Shah tersenyum. 

"Tak sia-sia apa yang aku buat selama ney. I love you, forever."

Zira tersenyum memandang Shah yang juga tersenyum. Tiba-tiba Shah membuka mulut, menyanyi dengan nada yang perlahan.

"Do you hear me, I’m talking to you. Across the water across the deep blue ocean under the open sky, oh my, baby I’m trying."

Zira tersenyum dan menyambung.

"Boy I hear you in my dreams.. I feel your whisper across the sea.. I keep you with me in my heart. You make it easier when life gets hard.."

Mereka berdua tersenyum. Akhirnya, sebuah persahabatan bertukar menjadi sebuah percintaan.

~TAMAT~

Tiga Kisah, Tiga CintaWhere stories live. Discover now