Mai 1471
Jasper Tudor încă se află în Țara Galilor și ridică trupe lancastriene pentru o cauză pierdută. Socotește că Edward mai poate fi încă învins? Cum poate el judeca să lupte împotriva unui rege uns de două ori? Cine mai îndrăznește să se răzvrătească împotriva unui bărbat care a zdrobit spița rivală dintr-un singur marș forțat și două bătălii? Cine ar fi crezut că se va ajunge la una ca asta? Eu sigur nu. Și cu toate că Tudor nu are nici o șansă de câștig și nu găsește curajul să vină la Londra, Casa de Lancaster a fost îngropată și pedepsită de însuși Dumnezeu. Lăudarea regelui răsună în toate colțurile Angliei, și totuși, în loc ca orașul să fie cuprins în continuare într-o frenezie uriașă cu ocazia strălucitei victorii a lui Edward, capitala se transformă dintr-o dată într-un oraș ursuz și îndoliat, unde clopotele bat de dimineața până seara și care aduc numai gânduri negre: regele Henric a murit. Spița Lancaster s-a stins într-o fracțiune de secundă, într-un singur moment de slăbiciune. Toate partidele lancastriene s-au dizolvat fără vreo speranță de refacere. Poate că închisoarea și înfrângerea i-au făcut inima să se zguduie și să se sfărâme de durere și tristețe. Cu siguranță știa tot ce s-a înfăptuit, cum fiul i-a fost ucis cu brutalitate pe câmpul de luptă și cum soția lui trăiește în sărăcie și captivitate și s-a lăsat în mâinile Domnului – pentru totdeauna.
Pentru mama mea, care l-a servit cu multă loialitate este o lovitură urâtă iar pentru noi este un șoc, însă pentru soția lui, iubita lui soție Margareta d'Anjou, care acum trăiește într-o celulă mică și răcoroasă și care este supravegheată să nu se sinucidă, este încă un detaliu adăugat în lista pierderilor suferite. Roata Norocului i-a oferit o viață plină de calomnii. A căzut pentru a se putea ridica iar acum a căzut iarăși și nu cred că există o forță de pe acest pământ care să o ridice iarăși. Regina a căzut iar roza albă a înlocuit roza roșie – definitiv.
Edward poruncește ca răposatul monarh să fie îngropat în mănăstirea Chertsey. El pare mai mult decât bucuros să își arate bunăvoința și să îi organizeze o înmormântare cuvenită unui cap încoronat, ținând trei zile de doliu. Corpul lui este acoperit cu mătase și condus la mănăstirea Black Friars cu barja. Aceasta a fost dotată cu lămpi și plimbat pe Tamisa, unde toată lumea poate urmări procesiunea.
După înmormântare, rămân cu fratele meu, Anthony lângă foc. Îmi vorbește despre bătălia de la Tewkesbury și despre spaima pe care au îndurat-o în exil. Îmi explică în detaliu întreaga bătălie și cum soțul meu a ales să încalce sanctuarul mănăstirii, un loc sfânt, Casa Domnului, cum a făgăduit starețului că va oferi iertare vrăjmașilor și cum și-a rupt cuvântul două zile mai târziu. Treptele mănăstirii au fost pătate cu sângele inamicilor care strigau și plângeau, implorând să fie lăsați să scape cu viață. Întreaga țară este înspăimântată de acest gest necugetat al regelui. Eu și copiii mei am supraviețuit pentru că sanctuarul a fost respectat, Edward nu avea voie în ruptul capului să îl încalce.
— Iar apoi i-a executat. Toți s-au agățat de marele altar și au implorat pentru viața lor. L-au acceptat pe rege și au implorat cruțare dar asta nu l-a îmbunat câtuși de puțin. Ducele de Gloucester a pregătit totul și toți au fost scoși din abație ca niște oi la tăiere.
— Nu îmi vine să cred că a făcut asta, spun enervată. Nu îmi pot crede urechilor. Soțul meu să fie atât de nesăbuit?! Și sanctuarul?
Anthony a ridicat spre mine o privire caldă. Mi-a zâmbit cu puțina bunătate pe care o mai avea, dorind să mă scutească de unele detalii mult prea brutale.
— Cred ca nimeni nu îi putea liniștii furia, soră. Ochii lui au fost atât de mâhniți iar glasul i-a fost atât de grav atunci când sir Hastings i-a atras atenția despre respectarea sanctuarului, încât, pentru o clipă, am crezut că îl va arunca la câini. El și fratele său, ducele de Gloucester au căzut de acord că ușa abației va trebui dărâmată, însă nimeni nu a îndrăznit să o facă.
CITEȘTI
Elizabeth
Historical FictionTată, odată m-ai întrebat care sunt meritele pentru care m-am îndrăgostit de Edward, pentru care îl iubesc cu atâta pasiune și ferocitate, încât mă doare; care sunt motivele pentru care îl preamăresc, pe iubitul meu, scumpul meu Edward. Răspunsul es...