014

1K 217 22
                                    

aku sentuh jari dia yang berbalut dengan kapas. nak buka balutan ni tadi tapi Lucas tepis tangan aku.

" ni masuk kali ke tiga dah sunbae tanya, jari ni kenapa? "

macam tadi, dia tak jawab soalan aku. pandang aku pun tidak.

" Lucas... " aku mula mengeluh dan lirik jam sekali lagi. ada lagi 6 minit je lagi sebelum kelas start.

" erkk, semalam.. "

" semalam? "

" tik..masa...hmm "

" tik? tik apa? taik? "

" ti...tikus! haa tikus gigit " Lucas senyum sambil angguk kepala berulang kali.

nak cakap pun bukan main gelabah. sengih pun macam kena paksa. ingat aku percaya ke tikus gigit?

" ye ke tikus gigit? " aku kecilkan mata. cuba untuk cari kebenaran dalam mata Lucas tapi dia alihkan pandangan.

" sakit? "

dia geleng.

" menipu je tahu " aku jeling malas tapi kedua mata tak lepas pandang jari dia.

nak je aku tarik lagi jari dia then usya keadaan luka tu. tapi takkan aku nak buat macam tu, sedangkan tadi pun dia dah tepis aku.

" alah sunbae ni, Lucas kan kua- "

" stop cakap kau kuat atau aku tampar laju-laju " haa kan dah terkeluar perkataan aku.

dalam beberapa saat tengah usya jari dia tu, otak aku mula berfungsi. kata-kata Seunggwan pagi tadi mula menerjah otak.

" hahahha rancangan aku berjaya. Kimbap boo berjaya "

rancangan?

berjaya?

okayy stop!

benda ni betul-betul relate atau kebetulan?

takkan Seunggwan yang buat jari Lucas jadi macam ni?

tapi kalau nak kata Seunggwan buat pun, aku tak ada bukti.

ehh tapi takkan lah si gemuk tu sejahat ni?

" Lucas... " aku panggil Lucas dan dia angkat kepala.

" semalam ada jumpa Seunggwan tak? "

dia telan liur dan aku angkat kening tanda -kenapa?-

aku rasa kan, sumpah aku rasa ni mesti kerja gemuk tu. ingat nak buat cerita ni lain dari lain lah sebab aku plan nak balik rumah nak tanya gemuk tu. tak sempat nak melangkah, loceng sekolah bunyi.

haihh loceng ni saja lah nak bunyi time ni.


=

𝗅𝗎𝖼𝖺𝗌 + 𝗄𝖺𝖼𝗁𝗂 𝖻𝗈𝗈𝗆 [2018]Where stories live. Discover now