Chapter 1

5.8K 214 15
                                    

Sophie Yana

Lonceng pintu rumah berbunyi. Sy tengok screen tv kecil dekat tepi pintu rumah sy. Walaupun rumah sy papan saja dan kecil tapi abang sy tidak pernah abaikan ciri-ciri keselamatan di rumah. Ada pasang fire alarm dan CCTV lagi k. Baru setahun lepas abang sy installed semua system keselamatan ne. Alasan konon sy meningkat dewasa dan abang sy pula kadang2 ke luar kota untuk urusan penghantaran sayur. Pelik tapi benar. Itu lah gaya abang sy, Benjamin Dexter merupakan satu-satunya ahli keluarga yang sy ada. Seorang penyayang dan protective lagi tapi supporting. Hehe..

Kami cuma 2 orang adik beradik. Abang sudah umur 26 tahun dan sy baru 16 tahun. Sedang belajar di sekolah menengah. Abang jaga sy dari umur 7 tahun selepas parents kami meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya. Menurut cerita abang, parent kami naik motor terus ada kereta hilang kawalan dan langgar motor yang parent kami tunggang. Pemamdu kereta tu pun meninggal masa tu juga.

Abang yang kerja keras untuk kac makan dan kumpul duit untuk perbelanjaan harian serta sekolah sy. Abang cuma belajar sampai SPM. Lepas itu sambung usahakan kebun sayur parents kami.

Kami tiada kereta tapi ada motor saja. Setiap kali abang hantar dan ambil sy di sekolah, mesti kawan2 sy minta tolong kirim salam sama abang sy, ada juga budak perempuan dari kelas lain atau senior datang jumpa sy supaya bagi surat ataupun coklat sama abang sy. 😅 Famous kan abang sy. Dia hensom ba sama tagap badan tapi kulit gelap sedikit. Mungkin sebab kerja di kebun kan. Tapi sayang sudah berpunya. Hahaha.. Tidak pernah sy bagitahu peminat abang sy yang abang sy tu ada girlfriend sudah. Nanti sy tidak dapat makan coklat mahal2. Biasa abang suruh sy makan jak kalau ada yang bagi dan tu surat2 pula dia suruh buang. Jangan sampai bawa pergi rumah. Takut konon girlfriend dia jelos. 😅

Sy pula mesti lah cantik kalau abang sy hensom kan. 😜 Pandai lagi di sekolah sama aktif sukan. Boyfriend tidak ada buat masa ne. Banyak juga yang merisik even dari sekolah lain pun ada yang sanggup datang sekolah sy semata-mata mahu jumpa sy ajak dating. 😅 Jawapan sy selalunya adalah sy sudah ada bf walaupun hakikatnya tiada.

Kak Tania pula adalah girlfriend abang sy. Kak Tania sudah couple dengan abang sy selama 3 tahun. Masa first time abang bawa datang rumah dan kac kenal sy, sy terus kak Tania. Dia tidak sombong dan bagus orangnya. Selalu tolong sy juga di rumah kalau Kak Tania stay. Kak Tania ne anak orang kaya sebenarnya. Maksud sy betul2 kaya. Anak Datuk dan banyak business daddy Kak Tania. 

Abang pula baru tahu tu Kak Tania orang kaya selapas dorang couple 2 tahun. Sampai pernah abang minta putus ba tapi Kak Tania dapat pujuk abang. Daddy Kak Tania ne orangnya kira agak jahat juga la. Bila dia dapat tahu hubungan anak dia dengan abang sy, dia ugut abang sy supaya kasih tinggal Kak Tania. Siap dia offer duit yang banyak lagi sama abang sy. Nasib juga abang tidak terima. Kali betul2 dia sayang dengan Kak Tania. Kesian juga kadang2 sy sama abang ba.

Entah berapa kali sudah tu orang daddy kak Tania datang di rumah kami. Mungkin salah satu sebab abang pasang tu CCTV juga bab takut kalau orang2 daddy Kak Tania buat jahat masa abang sy berada di luar. Syukur la sampai setakat ne tidak pernah dorang over2. Cuma selalu jak datang hantar surat ugutan dan pernah juga abang sy dipukul. Cuma 1kali jak. Lepas tu tidak pernah sudah. Mungkin ada lah tu Kak Tania bagitahu daddynya. 

Kalau weekday Kak Tania study so tidak dapat datang.  Setiap Sabtu dan Ahad pasti Kak Tania akan datang dan kadang-kadang akan stay over night. Macam husband wife ba dorang ne. Geli sy kadang2 tidak pandai cover2 ba. Tu kalau Kak Tania over night, dengar lah bunyi2 pelik kalau limpas jam 2.00 pagi. Dorang ingat sy tidur sudah kali tu. Biasanya memang tidur sudah tapi terbangun sebab dengar bunyi "Arghhh.. Lagii.. Kuat lagi..."

Sudah lah rumah papan ditambah lagi bilik sy bersebelahan dengan bilik abang sy off coz jelas kedengaran kan tapi sy diam jak buat2 tidak dengar apa2. Asal dorang bahagia, sy tumpang gembira. .

Hardest Time.. Completed.. 😊Where stories live. Discover now