Bye bye Peddo

209 1 0
                                    

Jag sätter mig med en duns i min bänk och låter min väska glida till golvet. Min andning är häftig efter att ha sprungit upp för trapporna. Turligt nog är våran lärare inte här än. Konstigt, eftersom han alltid är på skolan en timma innan den börjar.

Alla andra i klassen är redan på plats och det är kaos i rummet eftersom alla försöker överrösta varandra.

"Emmy." Jag vänder på huvudet och ser Linnea, min bästa vän sedan trean i grundskolan. Hon ställer sig och kommer fram till min bänk.

"Godmorgon." Gäspar jag och Linnea skrattar.

"Försov du dig?" Frågar hon och jag nickar. "Tur för dig att inte Magnus är här än."

Magnus är våran lärare i två ämnen. SO och Engelska. Det är lite konstigt eftersom han suger på Engelska. Han är också våran mentor. Han suger på det också.

Plötsligt hörs ljudet av en stol som åket i golvet och alla vänder sina huvuden. Rasmus, klassens clown, har ställt sig så snabbt så stolen ramlat.

"Den ökände Magnus K är inte här idag. Han måste vara sjuk och då får vi en vikarie. Som är sen. En nervös en." Förklarar han högtidligt. "Vem är med på att skoja lite med hen?"

Dom flesta killarna i klassen jublar. Vissa tjejer skrattar, Linnea och jag också. Men Rasmus och dom hans 'medhjälpare' har knappt hunnit fram till katedern när dörren öppnas. Det blir knäpptyst.

I dörren står vår rektor, Pernilla. Rasmus skyndar sig tillbaka till sin plats och alla andra killar följer efter.

Pernilla kommer in och sätter sig på katedern. Hon kollar tyst ut över oss elever. Mina axlar känns spända.

"Godmorgon." Säger hon och ler. Vi ekar tillbaka hälsningen. Hon ställer sig. "Nu kanske ni undrar varför Magnus inte är här, och jag kommer komma till det, men först så vill jag ge er lite nyheter."

Det är helt tyst i klassrummet. Inte bara för att det är rektorn, det är också för att nyheter från rektorn bara kan vara stort. Jag kollar på Linnea som fortfarande är vid min bänk. Hon verkar spänd men hon ler ändå.

"Nästa vecka kommer det komma några nya elever, från södra Sverige."

Det är ett jubel. Nya elever är alltid kul. Linnea lutar sig närmare mig och viskar,

"Hoppas det kommer någon snygg kille."

Jag skrattar till. Självklart är det det första hon tänker på.

"Nu," säger Pernilla och vi blir tysta igen. "Ni kommer inte längre ha Magnus i något ämne, för han... ja vi har behövt säga adjö till honom."

Rasmus flämtar till.

"Har han dött?" Frågar han med fejkad oro och alla skrattar. Pernilla suckar och skakar på huvudet.

"Nej, han är inte död. Men han jobbar inte längre på den här skolan." Säger hon. "Och eftersom ni har Engelska dom första lektion så får ni göra vad ni vill på den tiden."

Den här gången ställer alla sig och skriker av lycka. Då var det ju onödigt att jag skyndade mig. Damn it.

"Ni kommer ha Irma som mentor och vikarier hela veckan tills vi kan hitta någon permanent. Det var allt." Avslutar Pernilla och lämnar klassrummet. Vi rusar ut till frihet. Jag och Linnea skyndar oss mot trapporna. När vi kommer till dom så rusar Alma Ryd förbi oss och jag hör vad hon säger.

"Jag hörde att han har varit ihop med en elev i nästan ett halvår!" Väser hon till Molly Krogstad.

Jag vänder mig till Linnea som är lite blek.

"Hörde du det?" Frågar jag. Hon nickar tyst. Usch.

Det är inte många som ska till skåpen. De flesta har redan lämnat sina saker. Jag och Linnea slänger in våra väskor i dom. Jag smäller igen mitt skåp och låser det.

"Vill du gå till Viktoria?" Frågar jag när Linnea har stängt och låst sitt skåp.

"Okej."

Vi börjar gå mot utgången. Viktoria är min mammas kusin men hon är bara några år äldre än mig och vi är jättenära varandra. Hon bor bara några kvarter bort i en jättemysig lägenhet.

Det tar bara tio minuter att komma dit om man går, vilket vi gör.

"Vilket äckel han är." Säger Linnea och rynkar på näsan. Jag nickar instämmande.

"Ja, tänk att vi har haft honom i två ämnen." Jag ryser till. "Men tänk att ingen märkte att han var en pedofil."

"Undra vem han var tillsammans med." Säger Linnea lite tystare. Det har jag inte tänkt på. Ärligt talat tror jag inte att det är någon i min klass men man vet ju aldrig. Det kan ju vara vem som helst.

"Jag skulle tippa på Klara som går Barn och Fritid." Säger Linnea plötsligt och bryter mina tankar. "Hon verkade alltid så- ugh."

"Bara för att hon är snäll hela tiden?" Skrattar jag och Linnea himlar med ögonen.

"Kom igen, ingen är så snäll hela tiden! Hon måste gömma någonting. Om det inte är grejen med Magnus så är det något annat." Utbrister hon och korsar armarna över magen. Jag nickar långsamt.

"Kanske det." Säger jag fundersamt.

Vi är tysta resten av vägen. Snart är vi framme vid Viktorias lägenhetsbyggnad. Vi går in och skyndar upp för alla trappor.

När vi är uppe på tredje våningen är vi båda rejält andfådda och behöver luta oss mot väggen. Damn jag måste börja träna på riktigt. Kanske köper ett gymkort när jag har pengar.

Äsch, vem försöker jag lura, jag kommer aldrig att köpa ett gymkort om jag har pengar. Kanske kan jag börja försova mig varje dag så att jag får springa.

Värt att RiskeraWhere stories live. Discover now