Det tar ungefär två minuter att köra moppe till UG i stan.
Linnea sitter bak på moppen och håller fast vid mig för blotta livet. Hon har fått låna mammas hjälm eftersom hon cyklade till mig.
"Emmy sakta ner för i helvete!" Väser Linnea när jag gasar på lite.
"Jag kör inom hastighetsbegränsningen." Skrattar jag men saktar ändå ner för att vi är nästan framme. Jag stannar helt på parkeringen och Linnea hoppar av. Jag stänger av motorn och drar ut nyckeln. Sedan går vi in i lokalen.
Det är inte mycket folk här än. I soffan sitter Peter och Ylva och hånglar men dom är dom enda förutom vi går i ettan. Sedan är Helena och Isac här också. Dom hånglar inte men dom sitter och pratar. Vi går in och sätter oss i varsin fåtölj.
"Så har du varit nåt mer med Alex eller?" Frågar Linnea och flinar.
"Äsch," fnyser jag. "För det första vet du att jag inte har det, och för det andra så gillar jag inte honom på det sättet." Linnea skrattar men argumenterar inte.
Just då får Helena syn på mig. Hon lyser upp och vinkar dit mig. Jag ställer mig och går bort mot dom med Linnea tätt efter mig.
"Hej Emmy!" Ler Helena och flyttar på sig så att jag och Linnea kan sätta oss. "Jag och Isac hade tänkt spela Sanning eller Konka, är ni med?"
Jag vänder mig mot Linnea med en undrande blick. Hon nickar svagt och kollar mot Helena.
"Ja självklart," säger hon och räcker artigt ut sin hand, som man gör när det kommer till treor. "Linnea."
"Helena," svarar Helena och tar Linneas hand. "Det här är Isac."
"Vi skulle behöva fler personer." Säger Isac och kollar runt i rummet. "Känner ni någon?" Han vänder sig mot mig. Jag kollar runt och min blick stannar på Ylva och Peter.
"Ja, vänta lite." Säger jag och går över till soffan där Peter och Ylva sitter. Jag harklar mig högt och Ylva hoppar till lite.
"Hej." Säger hon lite stelt och flyttar ifrån Peter.
"Vill ni vara med i Sanning eller Konka med mig, Linnea och några treor?" Frågar jag kort och pekar bort mot där dom satt.
Peter kollar på Ylva, sedan vänder han sig mot mig.
"Ja, okej." Svarar han tyst och följer efter mig tillbaka till gruppen.
Helena och Isac hälsar på Peter och Ylva och vi alla sätter oss i en cirkel. Helena lutar sig mot mig.
"BTW, Alex, Lasse och en kille som du kanske inte känner, Christer? kommer komma lite senare så vi får fler personer." Säger hon och jag nickar förstående. Linnea, som tjuvlyssnade, flinar mot mig och jag himlar med ögonen.
Vi börjar leka leken och i början är det ganska basic stuff. Har du hånglat någon gång (Ylva sa självklart ja), halsa ett glas läsk och sådant skit. Alex, Lasse och Christer kom efter en halvtimma och Linneas ansiktsuttryck när hon såg Christer var prislöst.
Nu har det börja bli lite mer 'dirty' frågor. Just som jag blev frågad om vem av alla där jag helst vill gift mig med så öppnas dörren. Vi alla vänder våra huvuden åt det hållet och ser hur fem killar kommer in.
Han som kommer först är helt klart snyggast.
Han är lång. Härifrån ser han ut som en och åttio, men jag kan alltid ha fel. Hans hud är solbrynt, och han har rufsigt mörkbrunt hår. En riktig 'Badboy' look också, med mörka solglasögon och mörka kläder.
Hans gäng kommer upp bakom honom så att dom formar en pyramid och dom kollar runt i rummet. Hans blick stannar på mig och han lyfter dramatiskt upp solglasögonen på huvudet. Sedan gör han ett litet tecken med handen och börjar gå mot vår lilla grupp.
"Går ni på Draggen?" Frågar han med sin mörka röst och jag måste spänna mig för att inte rysa.
"Ja det gör vi, vem är du?" Frågar Ylva och tittar vaksamt på killarna bakom honom. Han drar fram en stol och sätter sig. Dom andra bakom gjorde samma sak i varje mellanrum mellan fåtöljerna.
"Jag heter Tobias." Säger han och nickar mot en aningen kortare kille med mössa och blont hår. "Det där är Felix," Felix vinkar lite. "Bredvid honom sitter Oskar."
Oskar är nästan lika mörkhyad som Isac men inte riktigt, och var riktigt lång och stor. Han har också svart hår.
"Han där är Theo." Säger Tobias till slut. Hans ögon vandrar över oss andra. Jag inbillar mig nog men det känns som han tittar lite längre på mig. Vi säger alla våra namn.
Jag vänder min mot Linnea. Hon ler.
"Ni är dom som börjar på måndag!" Utbrister hon hoppfullt. "Gänget från... Vart är ni från?"
Tobias ler. "Från Karlstad."
"Just det!"
"Är ni med i Sanning eller Konka?" Frågar Helena utan att fråga om det går bra, inte för att det inte gör det men. Gänget nickar.
"Okej, vem var sist?" Frågar Isac. Jag säger att det var jag. "Fråga någon då."
Jag kollar runt i cirkeln. Mina ögon fastnar på Felix.
"Felix," säger jag och han höjer lite på sitt ögonbryn. "Sanning eller konka?"
"Konka." Säger han efter en stund.
"Sätt dig i Theos knä." Skrattar jag. Felix himlar med ögonen men gör som jag sa.
Vi körde länge. Jag lärde mig mycket om Tobias och hans gäng, till exempel hur många gånger i veckan Theo runkar (alla skrattade åt frågan) och när och hur Oskar tappade oskulden.
Det börjar bli sent. Vid den här tiden är det bäcksvart ute, en stor kontrast till sommarens 24 timmars sol. Jag kollar på klockan och ser att den är halv tolv, men ingen av oss är trött än. Det är Linneas tur att fråga och hon vänder sig direkt mot Tobias.
Under kvällen har jag lärt mig att han inte alls beter sig som han klär sig. Sure, han är ju aningen bossig och han är otrolig självsäker, men han är också snäll och rolig.
"Tobi-" börjar Linnea men blir avbruten.
"Ni kan kalla mig Tobbe." Säger han och kollar runt på oss alla.
"Okej," fortsätter hon. "Tobbe, sanning eller konsekvens." Oh nej. Hon kommer göra någonting. Hon kollar på mig och hånflinar. Gud jag kommer dö.
YOU ARE READING
Värt att Riskera
Teen FictionEmmy Dahlström; en normal tonårstjej på sexton vintrar och går första året på gymnasiet i Umeå. Inget konstigt med henne. Hon håller sitt huvud högt och hjärtat skyddat, för ett krossat hjärta vill ingen ha.