Jag önskar att veckan hade gått snabbare än den gjort. Men det gjorde den ju förstås inte. Nu är det äntligen fredag iallafall och jag sitter på matten.
Mamma blev helt galen när jag berättade om Magnus och hotade med att stämma skolan, men jag lyckades lugna henne lite.
Jag kollar bak på Linnea som sitter några rader bakom mig. Vi ska få tillbaka proven och spänningen är nästan olidligt.
"Det högsta betyget var ett B." Säger vår mattelärare och börjar dela ut papperen. När han kommer förbi min bänk så lägger han papperet uppochner. "Du måste pluggat hårt," viskar han medan jag vänder på det. "Bra gjort Emmy."
Jag kan inte tro det. På dom flesta proven får jag E eller D. Aldrig i mitt liv har jag fått ett B på ett matteprov. Bäst i klassen till och med!
Jag kollar glatt bak på Linnea. Hon får sitt papper och kollar på det.
"Vad fick du?" Mimar jag och pekar på henne för att det ska vara lättare att förstå.
Hon vänder på sitt papper så att jag kan se hennes stora C-. Hon ler brett och mimar tillbaka; "Du då?"
Jag visar henne mitt B och hon applåderar. Rasmus, som sitter bakom mig, ser mitt papper och snor åt sig det.
"Wow! Emmy bäst i klassen." Utropar han så att alla kan höra. Jag blir lite röd i ansiktet och rycket häftigt tillbaka provet.
"Ge dig." Väser jag åt honom och vänder mig mot tavlan igen.
"Okej!" Utropar våran mattelärare över allt prat. "Det står vad ni behöver jobba på på era prov. Jag vill att ni gör det nu under resten av lektionen och sedan får ni gå hem!"
Hela klassen jublar. Jag kollar ner på mitt papper men hittar inget skrivet så jag räcker upp handen.
"Ja, Emmy?"
"Det står inget på mitt." Säger jag och tar ner handen. Han kommer upp bakom mig.
"Jag vet." Säger han med ett leende. "Det enda du måste jobba på är att skriva ut det du tänker och det kan du ju inte riktigt göra, så du får gå hem direkt!"
Är det så här det är att vara en lärarfavorit så ska jag få bättre betyg! Gå hem tidigt? En Win till mig. Jag skrattar när jag tänker på hur lite jag pluggade också.
Jag går bak till Linnea
"Du, jag får gå hem nu," säger jag och kollar ner på hennes prov. "Så jag gör det men vi ses på UG imorgon?"
Linnea är redan fokuserad på sitt arbete men nickar.
"Vi ses." Säger jag och går ut ur klassrummet. Precis innan jag stänger dörren hör jag Rasmus stöna; "Varför får hon gå?"
Han är ett riktigt Asshole egentligen. Men ibland är han ganska cool att vara med.
Jag lämnar mina böcker i skåpet och låser det. Bakom hörnet hör jag hur någon kommer men jag ser inte vem.
_____
Ingen är hemma när jag kommer in genom dörren. Inte ens min lillasyster Maja som slutar en timma tidigare än mig.
Jag går in i köket och gör en macka med ett ägg från imorse och kaviar; jag vet att alla inte gillar det men jag gör det.
Medan jag äter kommer jag att tänka på dom nya eleverna. Jag öppnar min skoldator för att se om jag kan hitta någon information om dom.
På skolans hemsida står det ingenting och jag suckar dramatiskt. Varför kunde det inte bara vara lätt. Jag stänger datorn och tar en stor tugga av min macka.
Det blir jävligt tyst ett tag. Det enda jag hör är mig själv äta min macka.
Just eftersom att det var tyst så hoppar jag till när mobilen plingar. Jag tar den sista tuggan av min macka och tar upp mobilen. Jag har ett nytt meddelande från Linnea som jag öppnar.
'Nå? Är du taggad på nästa måndag?' Står det. Vad menar hon?
'Vadå då?' Svarar jag och klickar på skicka.
'Nya elever, duh.' Skriver hon snabbt tillbaka och jag ler.
'Haha.' Skriver jag tillbaka. 'Tänkte just på det.' När jag inte får ett svar direkt så fortsätter jag. 'Hoppas det kommer snygga killar.'
Det kommer inga fler meddelanden. Istället bryts tystnaden av det höga ringsignalen dom jag har för Linnea. Jag svarar snabbt och lägger luren mot mitt öra.
"Tjo." Svarar jag med och hon fnittrar i andra änden av luren.
"Tjo på dig själv." Säger hon. "Men du," säger hon sedan, lite mer seriöst. "Vill du verkligen att det ska komma snygga killar?"
Men va? Det klart jag vill. Varför skulle jag inte- oh. Jaha. Alex.
"Linnea om du inte slutar försöka få ur mig att jag gillar Alex så kommer jag gå upp till Christer och säga att du gillar honom." Hotar jag lite sådär lekfullt. Linnea flämtar till.
"Du skulle inte våga." Viskar hon. "Jag gör samma sak med Alex." Hotar hon tomt tillbaka.
"Jag bryr mig inte för jag gillar inte honom på det sättet." Säger jag flinande. Just då hör jag hur ytterdörren öppnas. "Vänta lite."
"Maja?" Ropar jag ut i hallen. Maja går i sjuan på en skola i närheten.
"Ja?" Svarar hon och kommer in i köket där jag fortfarande sitter.
"Skulle bara kolla att det var du." Förklarar jag och kommer tillbaka till telefonsamtalet. "Okej jag är tillbaka."
"Aa, men sorry jag måste sticka nu så vi ses imorgon." Säger Linnea lite trött.
"Mm okej." Svarar jag och lägger på.
YOU ARE READING
Värt att Riskera
Teen FictionEmmy Dahlström; en normal tonårstjej på sexton vintrar och går första året på gymnasiet i Umeå. Inget konstigt med henne. Hon håller sitt huvud högt och hjärtat skyddat, för ett krossat hjärta vill ingen ha.