Måndag Morgon

79 1 0
                                    

Larmet ringer precis bredvid mitt öra. Jag sträcker mig bort mot sängbordet och slår argt av det. Jävla måndag. Jävla skola. Fuck allt.

Jag är alltid ganska sur på morgnarna om någon undrar.

Jag vänder mig snabbt om i sängen och försöker somna om. Just som jag känner min kropp slappna av öppnas min dörr och mamma kommer in i rummet.

"Emmy, vet du vad klockan är?" Utropar hon och drar upp rullgardinen. Jag drar argt täcket över huvudet.

"Ja, jobbig." Mumlar jag tyst. Hon hör mig inte. Jag sätter mig sakta upp i sängen och gnuggar ögonen. Mamma stannar upp och stirrar på mig en stund. Jag stirrar tillbaka.

"Stick!" Ropar jag sen och hon skyndar sig ut ur rummet.

Jag vacklar trött mot garderoben och kollar igenom mitt sortiment. Efter en halv minuts tanke (mest om att jag vill tillbaka till sängen) så väljer jag en vit t-shirt och ett par slitna marinblåa jeans. Jag sätter upp håret i en lös hästsvans och går till köket.

Mamma sitter vid köksbordet med sin mobil och pappa står vid spisen. Det luktar ägg i hela rummet.

"Vill du ha?" Frågar pappa som räcker ut en tallrik med ett stekt ägg på. Jag skakar bara på huvudet och tar en banan. Efter jag ätit upp den i tystnad går jag till badrummet.

*           *           *

Jag sätter mig uppgivet ner vid min bänk. Min väska glider av min axel och landar med en duns på golvet. Att man ens får vara så här trött.

"Godmorgon," säger Irma och lägger ner sina böcker på katedern. "Vi börjar med att ta närvaro, Linnea?"

Linnea, som sitter några platser bort, svarar med ett lågt "Här" och lägger sedan ner hennes huvud på bänken.

Efter namnuppropet sätter sig Irma ner på kanten av katedern. Hon kisar på sitt papper och kollar runt i rummet.

"Ingen ny?" Frågor hon och alla skakar på huvudet. "Dom sa väl att det skulle komma nya idag."

Just som hon ställer sig upp slängs dörren upp och in kommer Tobias med hans gäng tätt efter.

"Förlåt att vi är sena," flinar Tobias kaxigt. "Vi gillar att göra en entré." Han blinkar åt en tjej på den första raden och jag himlar med ögonen. Linnea hade rätt iallafall, en player verkar han vara.

Jag kollar mot Linnea som ler mot mig, ett sådant leende som säger "vad var det jag sa" och jag suckar bara.

"Jaha, okej," säger Irma lite trött men ler ändå mot gänget. "Skulle ni vilja presentera er?"

Tobias tittar tillbaka på killarna bakom honom och nickar sakta. "Varför inte?"

Dom ställer sig framför Irma på en rad.

"Jag heter Tobias... gillar att socialisera?"

"Felix, tja, gillar mat." Klassen fnittrar till.

"Jag heter Oskar, gillar leva livet."

"Theo. Gillar fordon."

Dom sätter sig på varsin plats runt om i rummet och Irma tar ett steg fram. Jag märker hur alla tjejer, inklusive mig själv, stirrar på killarna.

Irma harklar sig.

"Okej, okej, som ni vet är det bara en vecka till höstlovet, och jag förstår, men snälla-" klockan ringer och alla ställer sig upp. "Fokusera på lektionerna!"

_____

Lektionerna går riktigt jädra snabbt. Det känns som bara tio minuter och sedan är det lunch. Linnea och jag går mot matsalen.

"Så blev du avundsjuk?" Frågar hon plötsligt. Jag kollar frågande på henne.

"Vadå, när?"

"När Tobias flörtade med alla tjejer han såg?" Jag suckar tungt.

"Jag bryr väl mig inte, jag känner ju knappt honom." Svarar jag och tar en tallrik. Linnea bara hummar och vi sätter oss vid ett av fönstren.

Linnea slevar i sig köttbullar som om det vore hennes sista måltid och jag kollar skeptiskt på henne.

"Vad?" Smaskar hon.

"Hur får du ens killar om du äter sådär?" Frågar jag och hon himlar med ögonen.

"Med min charm förstås." Ler hon med mat fulla munnen och slänger med håret. Jag skrattar högt. Ylva och Molly kommer och sätter sig vid bordet.

"Var är Peter då?" Frågar Linnea och vänder blicken mot Ylva. Hon rycker på axlarna.

"Han är sjuk." Säger hon och tar en köttbulle på gaffeln. Vi äter i tystnad en stund. Tobias och hans gäng sitter på andra sidan av matsalen. Bredvid honom sitter Kajsa Lindbom. Såklart att hon sökt sig till den snygga nya killen.

Hon är en riktig bitch.

Jag suckar djupt och Linnea kollar på mig. Sedan kollar hon mot Tobias och ler.

"Är du lite svartsjuk?" Hånar hon och jag kastar en köttbulle på henne. Hon flämtar till. Hon mumlar något jag inte hör och plötsligt får jag ett fullt glas vatten över mig.

Okej, jag kan ha förtjänat det för att fettfläckar är supersvåra att få bort.

Linnea skrattar och jag ställer mig.

"Linnea och Emmy!" Jag stannar mitt i en rörelse och kollar mot rösten. Hela matsalen blir tyst. Linnea ser panikslagen ut och jag förstår varför.

I matkön står Ulla och stirrar på oss. Shit. Vi kommer få skit för det här.

"Rektorn. Nu." Säger hon bara. Jag nickar snabbt. Vi ställer oss och går tyst ut ur matsalen. Jag kan känna allas blickar på min rygg. Jag tar en sista titt bakåt och ser Tobias ögon riktade mot mig. Han flinar och jag vänder mig snabbt om.

Bakom oss kommer Ulla och följer med till rektorns kontor. Utanför dörren stannar hon.

"Jag som trodde att ni var snälla flickor." Säger hon argt och öppnar dörren.

Vi kommer att dö.

Värt att RiskeraWhere stories live. Discover now