Jungkook. 15%

2.5K 362 13
                                    

"Ish! Yah terbuka lah siput! Aku tendang lelaju kau kang berkecai nanti! Aish!"

Aku menendang pintu ini berkali kali dah tetapi masih tetap sama! Tak terbuka langsung. Ada juga aku pakai kapak nanti pecah kan aih.

Sabar Jungkook,sabar. Mesti ada jalan penyelesaian yang lain.

Mata diliarkan ke sekeliling. Erm...agak lama juga aku tak pijak kan kaki di bahagian bumbung rumah ini.

Sebuah bilik misteri yang pintunya terkunci kemas berada betul betul di tengah tengah bumbung rumah ini. Firasat aku kuat mengatakan bilik itu ada banyak terkandung seribu satu rahsia.

Tapi....macam mana aku nak buka weh? Nak pecahkan je pintu? Woah~ tak boleh. Kos beli pintu baru mahal duh zaman sekarang. Tak baik membazir.

"...Kunci nya ada di dalam rumah awak juga. Tapi...untuk mencarinya memerlukan 'ingatan kukuh"

"Ingatan yang kukuh."

Kata kata Ji Hyo mula bermain difikiran. Ingatan yang kukuh,huh?

Apa yang perlu aku ingatkan dan apa yang perlu aku kukuh kan erm...?

"Mesti kunci pintu bilik durhaka ni ada dalam rumah ni dan ada di tempat yang langsung aku tak terfikir nak cari disitu."

Kaki mula melangkah ke arah ruang tamu. Semua sudut yahg wujud disini,aku selongkar.

Bawah sofa. Tiada.
Bawah tv. Tiada.
Bawah rak. Tiada.
Bawah meja. Tiada.
Tempat letak kunci. Tiada.
Dalam stokin. Tiada.
Dalam laci meja. Tiada.

Aku mula beralih ke dapur pula. Semua rak rak dan laci dibuka satu persatu.

Tetapi hampeh,keputusannya sama juga dengan yang tadi. Langsung tiada tanda tanda aku akan jumpa kunci bilik tersebut.

Kenapa susah sangat nak jumpa ni?

Aku berlari naik ke bilik lalu menyelongkar segenap ruang bilik tidurku.

Atas almari. Tiada.
Bawah/atas meja kerja. Tiada.
Dalam laci. Tiada.
Dalam toilet. Tiada.
Dalam mangkuk jamban. Tiada.

Okey,hampir kesemua tempat aku cari,tiada.

Pintu tu memang tak nak bagi aku masuk bilik tu langsung ke apa? Ada juga aku tendang nanti kang.

Aku mengeluh berat lalu duduk di birai katil. Fikir Jungkook,fikir. Tempat mana lagi yang kau tak cari?

Tangan dihayunkan ke bawah lalu bermain main dengan cadar katil. Ouh baru teringat,Dah lama juga aku tak tukar cadar katil ni.

Aish. Tak pelah,nanti aku tu—Eh?

Kotak apa tu?

Tiba tiba mata aku tertangkap akan sebuah kotak sederhana besar terletak elok di bawah katil dan lokasinya pula di penjuru katil.

Tanpa berfikir panjang,aku terus mengambil kotak tersebut. Habuk di permukaan kotak ini disapu perlahan

Kotak apa erk? Bila masa aku ada simpan kotak macam ni dan sejak bila aku simpan barang bawah katil ni?

Berwarna coklat kehitaman. Nampak sungguh antik. Seperti kotak ini sudah lama dibiarkan tidak terusik.

Eh,memang lama tak terusik pun. Aku langsung tak perasan akan kotak ni selama ni kan?

Nak buka ke tak?

Kalau aku buka ada biawak keluar,memang aku felip laju2 kotak ni.

Perlahan lahan tangan aku membuka penutup nya. Jantung mula berdegup laju . Jangan lah ada perkara buruk yang boleh menukarkan aku kepada sisi pondan di sini.

"Aku harap benda ni tak kengecewakan."

Usai berkata terus aku membuka penutupnya dengan laju lalu letakkan nya di sisi.

"...buku?"

Aik? Kotak punyalah lawa lagikan antik tapi isinya hanya sebuah buku dan sebatang pen? The hek?

Ingatkan ada emas ke,berlian ke,permata ke apa tapi...buku dan pen je?

Aih,heshtag gua redha.

Diambil buku tersebut lalu dibelek dengan teliti. Kenapa buku ni macam pernah aku nampak....?

Tali yang mengikatki buku ini ,aku buka. Perlahan lahan aku buka isi kandungannya.

"...Huh? Ke—kenapa ada nama aku dan....Cheong Seong Im dalam buku ni?"



+++++++++++++++

🌸

Thanks.

[C] Little Star Where stories live. Discover now