ENCIK Adnan mencengkam rambut lebat anak daranya, ditarik lalu ditonyoh kepala Ainnura ke atas tilam. Beberapa kali dia buat perkara yang sama. Ainnura tidak punya tenaga untuk melawan. Mustahil bagi Ainnura dapat mengatasi kekuatan tenaga jantan ayahnya yang tengah dikuasai oleh emosi amarah. Untuk mengucapkan kata 'cukuplah ayah' sekali pun dia tak mampu.
"Berani hang pi kahwin noh?! Siapa yang walikan hang? Tok wan hang? Sanggup hang ketepikan kami emak ayah hang demi jantan tu noh?! Apa kami ni tak cukup bagi hang makan pakai, pelajaran ka sampai hang pi terhegeh-hegeh kat anak orang tu? Mana maruah hang? Pasai apa buat kami macam ni?"
Sambil tangan berjalan mengerjakan tubuh Ainnura, mulut Encik Adnan juga tak henti-henti membebel-bebel marah. Puan Ilah yag berdiri di situ, cuba untuk menyabarkan suaminya. Sungguhpun dia juga tersangat marah dan geram dengan perbuatan Ainnura, tapi tak tergamak pula untuk melihat anaknya dibunuh di hadapan mata sendiri. Puan Ilah menarik tangan suaminya, tetapi ditepis dengan kasar.
"Hang jangan masuk campoq, Ilah. Biar aku kerjakan budak ni puas-puas!"
"Saya pun rasa nak bunuh dia bang, tapi saya tak mau la kita ni masuk lokap sebab bunuh anak sendiri!" balas Puan Ilah.
Encik Adnan merengus kasar. Dia tarik lagi rambut Ainnura dan menolak kuat kepala anaknya.
"Hambik hang! Gatai! Belum apa-apa dah cari jantan! Kalau yang bagoih tak apa, ini yang aku benci yang dia pi menikah! Apa tak ada jantan lain ka dalam dunia ni? Anak lanun tu juga yang hang dok kejaq? Entah-entah saja depa nak permain hang, hang tak sedaq! Bodoh punya anak!"
Encik Adnan terus melampiaskan kemarahannya. Namun tarikan dan tonyohan kepala Ainnura sudah dihentikan. Ainnura masih teresak-esak, dengan muka terlungkup di atas tilam.
"Betui ka hang dah kahwin dengan anak depa?" tanya Puan Ilah.
Sebenarnya Puan Ilah masih tak percaya, walaupun sudah banyak bukti dia nampak. Sepai yang suami dia upah pun dah banyak kirim gambar skandal Ainnura dengan budak lelaki, anak si lanun sebelah. Tu di leher Ainnura, penuh dengan tanda-tanda merah. Isy... Orang yang dah kahwin aje boleh buat yang tu. Takkan murah benar anak dia sampai sanggup buat macam tu?
Lama baru Ainnura mengangguk. Tapi ke arah tilam. Membelakangkan emak dan ayahnya. Tak berani dia untuk menentang kebengisan kedua-dua orang tuanya.
"Awat... Dia ada buat tak senonoh kat hang ka, sampai sanggup pi menikah dengan dia?"
Ainnura geleng-geleng. "Tak... Tak... Dia baik."
"Baik kepala hotak hang! Kalau dah keturunan lanun, baik kat mananya?!" jerkah Encik Adnan. Kepala Ainnura disembam ke tilam semula.
"Ain sayang dia, ayah..." Ainnura cuba membela diri sendiri dengan menyatakan perasaannya.
"Eee... Kurang asam punya anak!"
Sekali lagi tempeleng hendak didaratkan ke kepala Ainnura, tetapi suara salam di ruang tamu menghentikan tindakan Encik Adnan. Dia kemudiannya berpandangan dengan Puan Ilah.
"Assalamualaikum..."
Dengar saja suara tersebut sekali lagi, Ainnura terus bangun dan meluru ke ruang tamu. Kenal sangat dengan suara tu. Di satu sudut ruang tamu, tercegat tubuh Faith, suaminya. Ainnura terus memeluk Faith sambil menangis. Faith datang tepat pada waktunya. Ainnura dah hilang semangat dan daya untuk pertahankan diri sendiri. Rasa nyawa dah nak melayang di tangan ayah sendiri. Dia takut sangat.
Nampak saja kelibat Faith dia rasa sangat selamat, walaupun Encik Adnan boleh buat macam-macam terhadap Faith. Kalau di luar rumah Encik Adnan boleh acu muncung senapang, inikan pula di dalam rumah! Tapi Ainnura tetap mengatakan yang Faith itu hero penyelamatnya. Faith yang selalu ada untuk dia.
YOU ARE READING
RINDU YANG TERLARANG
General FictionTajuk: Rindu Yang Terlarang Penulis: Umie Nadzimah Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-082-3 Muka Surat : 576 Harga: RM25.00 (Semenanjung) // RM28.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Jun 2018