أنا آسفة عالتأخير بس للأسف مكنش معايا نت امبارح الفصل ال11 نزل اهووو... هو الفصل قصير شوية بس هو اتكتب عشان بجهز للمفاجأة....وعلي فكرة انا هتضرب الفصل اللي الجاي😂😂 انتظروااااا المفاجأة🎉
بقلم/ShamsNourElden
في مكان بعيد عن أبطالنا بكيلو مترات بالمقطم في إحدي الشقق الفاخرة تجلس فتاة تتحدث في الهاتف قائلة:"أيوة يا مصطفي باشا كل اورق اللي طلبته آسر بيه هيسلمهولي بكرة وهبعتهولك......لا ماتقلقش محدش هيشك ف حاجة....بس قبل ماتستلمه مني يكون المبلغ اللي اتفقنا عليه متحول لحسابي في البنك....هههههه لا كله أمان يابيبي...يلا يا روحي سلام"
كانت تجلس تلك السكرتيرة تخطط ولكنها لا تعلم من يكون مروان الصياد ولا يجوز ان تلعب معه مثل تلك الألاعيب فهو كالنار ومن أراد اللعب بالنار لابد أن تحرقه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح اليوم التالي في فيلا مروان الصياد كان مروان نائما ولكن أيقظه صوت الباب المزعج تلاه دخول مرام ومراد فقال بنعاس:"نعم"
مرام:"نعم ايه انت لسه نايم قوم يا عريس"
ثم أكملو الغناء بصوت مزعج
مروان:"بس بقا بطلوا صدعتوني ويلا اتكلوا علي الله وسيبوني أتنيل أنام"
مراد:"لا يا حبيبي كلنا هنتنيل سوا"
وقفزوا فوق مروان ع الفراش
مروان:"اااااه يخربيتكم ضهري اتكسر انتم ايه مابتشوفوش"
مرام:"لا ياخويا بنشوف"
مروان:"يلا ماهو وااضح دا انتم شليتوني ربنا يستر وافضل سليم ليوم الفرح وبعد كدا ابقوا اعملوا اللي انتم عايزينه"
مراد:"لا ماحنا هنعمل اللي احنا عايزينه قبل الفرح وبعده احنا فاضيين..ولا ايه يا مراام"
مرام:"طبعا يا عيون مرام هو انا ورايا ايه من امتي انا مشغوله يعني"
مروان:"اااااااه دا انتم متفقين عليا بقا"
مرام:"لالالا يا مارو ماتقولش كدا دا احنا بنفرفشك بس"
مروان:"لا ياختي متشكرين بقا عندي اللي فرفشني خلاص خدوا بعض انتو بقا واتكلوا علي الله"
مراد:"من دلوقتي وبعتنا آه قلبي الصغير لا يتحمل"
مروان:"قلبي الصغير!!!!هي البت مرام عديتك ولا ايه"
مراد ضاحكا:"هههههههههههههه ايوة من عاشر القوم بقا"
مرام:"جرا ايه يا سي مراد أنا بقول نلم لسانا أحسن"
مراد:"من عونيا عااضر"
مروان:"خلاص ياخويا انت وهي مش فرفشتم خلاص برا بقا"
مراد:"ماشي يا عمنا خارجين يلا يابت يا مرام شكله عايز يكلم المزة ولا حاجة "
مروان:"مزة في عينك يا قليل الأدب...فين الأبجورة اللي كانت هنا اما افتحله دماغه"
مراد ضاحكا:"خلاص يابابا خلاص ياحبيبي"
مروان:"امشوا بقا قبل ما الوباء بتاعكوا يصيبني"ثم قال بصراخ:"يلا برااااااااااااااا"
مرام:"ماشي ياخويا تقولش بيطردنا من الجنة"
مروان:"بعد تقولش دي مش عايز اشوف وشك في الفيلا كلها"
ثم ضحكوا ثلاثتهم علي حديثهم المرح فهم هكذا دائما مثل القط والفأر لا يستطيعون الافتراق أبداااا فلديهم علاقة يحسدون عليها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
خرجوا من الغرفة ثم قام مروان بتبديل ملابسه وتأدية فرضه ثم نزل الدرج مسرعا وهو يتصل بآسر:"أيوة يا آسر انت فين....طيب ماشي تعالالي عالفيلا...أيوة عايزك ضروري..ماشي تمام هستناك..يلا سلام"
وأثناء حديث مروان سمعتهم مرام فأنصتت السمع حتي علمت مجئ آسر الي الفيلا
مرام:"مروان...هو آسر جاي هنا"
مروان:"أيوة....ليييه"
مرام:"يااااالهوي 😱😱 مش تقولي عشان أجهز...مش هلحق ألبس دلوقتي"
ثم همت بالركض فأمسكها مروان من ملابسها (اللي هو قفاها يعني)
مروان:"خدي يابت راحة فين اتنيلي كدا اطلعي فوق ومش عايز اشوف وشك هنا الا لما يمشي سامعه"
مرام:"حرام عليك ياخي انت معندكش عيال"
مروان:"لا ياختي معنديش اتنيلي يابت علي اوضتك"
مرام:"عشان خاطري يامارو طب هقف بعيد والله"
مروان:"لا والنبي ليه شايفاني سوسن...مراااااام هي كلمة واحدة فوووق "
ضربت الأرض بقدميها كالأطفال
مرام:"ماشي يا مروان بكرة هطلعه عليك ربنا عالظالم والمفتري"
مروان: "ياارب ياختي يلا يابت انجررري علي فوق"
مرام:"حااضر"
ثم صعدت الي غرفتها وبعد قليل حضر آسر أخبرت الخادمة مروان وطلب منها أن تتدخله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
جلسا سويا يتحدثون عن العمل حتي يستطيع مروان أخذ أجازة من عمله ليتفرغ لحفل زفافه...مسكين مروان لا يدري ماذا يخبئ له القدر.......
تحدثوا عن العمل حتي قال مروان:"طب خلينا بقي في موضوع السكرتيرة داا عملت اللي اتفقنا عليه"
آسر:"ايوة ماتقلقش كله تمام..أنا زورت الورق زي ماتفقنا واديتهولها قبل ما اجيلك ولما خرجت سمعتها بتتكلم في التليفون وبتبلغهم معاد الصفقات"
مروان:"ههههه أغبية اوي بس يلا هما معذورين أصلهم لسه مايعرفونيش كويس مايعرفوش ان الصياد لما بييجي يصطاد فريسته بيخطط كويس اوي الاول"
آسر:"هههههه عاش يا وحش"
ثم ظل آسر يجوب بعينيه في أرجاء الڤيلا بحثا عن صغيرته لاحظه مروان لذلك قال:"آسر ياحبيبي خلي بالك علي رقبتك لاحسن تتلوح"
آسر:"هاا لا ماتقلقش عليا انا بدور علي مراد انا ماشفتوش من زمان اوي"
مروان:"آه بتدور علي مراد برضه...عموما مراد لسه مطرود علي اوضته وقولتله ماينزلش منها"
آسر:"طوول عمرك ظالم ومفتري بس يلا نردهالك في الأفراح"
مروان:"ماتتلم ياااض دا انت حتي قاعد في بيتي"
آسر:"والله انت اللي طلبتني عموما انا سيبهالك وقايم عشان الشغل"
مروان:"طيب تمام ماتنساش بقا موضوع البدل"
آسر:"لا تمام مش ناسي ولا حاجة هجيلك بكرة كداا وكمان معايا ابن عمي عايزك تتعرف عليه"
مروان:"ماشي تمام هستناكوا"
آسر:"سلام"
مروان:"سلام"
ثم خرج من الڤيلا ذاهبا الي حبيبته فقد عزمته علي الغداء وهو قبل العزيمة....
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
داخل احدي النوادي الشهيرة بباريس..تجلس تلك المدعوة نادين تتحدث في الهاتف:"أهم حاجة مروان مايتأذاش تمام يا مصطفي"
مصطفي: "تمام بس كله بحسابه يا قطة"
نادين:"حساب ايه انت كدا كدا بتنتقم منه بس انا بساعدك عشان اظهرله في الصورة"
مصطفي:"لا ياحلوة الكلام دا كان من زماان انا ممكن وبكل سهولة اقتل سي مروان بتاعك داا...بس انتي عاوزاه يعيش ودا محتاج تخطيط و..وفلوس"
نادين:"اووووف....ماشي مروان يبقس ليا وبعد كدا تاخد اللي انت عاوزه"
مروان:"كدا تمام اوي سلام ياقطة"
نادين بقرف:"سلام"
أنت تقرأ
حينما تُعشق
Romanceالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته الرواية دي أول تجربة ليا..رواية رومانسية مفيهاش حاجة خيالية..كله من واقع حياتنا...كتبتها بمساعدة صاحبتي شمس....الرواية لسه قيد الكتابة... عايزاكوا تشجعوني وتدعموني..وشكراً