الفصل الرابع عشر

18.4K 483 2
                                    

والفصل ال14 وصل وصل وصل حبايبي وحشتوني جدا ووحشني تشجيعكم الجميل اعذروني ان كنت بتأخر بس بييجي عليا وقت ببقي مكسلة أكتب بس هفضيلكوا نفسي بقا معلش تلفصل قصير بس فرح مروان وأسيف جاي اهو وهشبرقكوا💃💃😂
انا وشمس كتبنا الفصل دا قرائة ممتعة...
ظلت واقفة قليلا لتتأكد من انها لا تتوهم..
نعم انه ذاك الصوت الذى اشتاق قلبها لسماعه اصابت قشعريرة جسدها ،،نعم انه هو حبيب قلبها مروان...
مروان بوهن:"آسيف"
آسيف بلهفه :"ايوا يا حبيبي انا هنا جمبك"
مروان:"متسيبينش"
آسيف:"متقلقش انا مش هسيبك"
مروان:"فين الباقى عاوز اشوفهم"
آسيف:"ثوانى هندهلهم"
مروان:"لا خليكي انتى جنبي والممرضه تندهلهم"
آسيف بفرحه :"حااضر"
طلبت من الممرضه دخولهم دخلوا جميعا والفرحه على وجوههم
*** انا هكتب احداث الجزء دا بسرعه علشان ندخل على الفرح على طول 😉***
بدا مروان ف استعادة صحته كما تعافى آسر وريان سريعا و خرجوا من المشفى
مراد:" لو سمحت يا دكتور هو مروان هيتكتبله خروج امته"
الطبيب:" والله هو المفروض يقعد كام يوم بس هو مُصر يخرج انا هكتبله على خروج بكرا ان شاء الله بس لازمه راحه تامه ف البيت وممنوع من الحركه ويفضل يبقى معاه ممرضه ف البيت للاطمئنان عليه اكتر"
مراد:"ماشي تمام مش مشكله"
عاد مراد الى غرفة اخية ثم قام بطرق الباب ودخل
مراد بابتسامه :"الدكتور هيكتبلك ع الخروج بكرا ان شاء الله بس لازم راحه وكمان هيبقى فيه ممرضه خاصه ف البيت علشان تساعدك"
امتعض وجه آسيف فور سماعها بخبر الممرضه وأيضا لا داعي لوجودها فهي بالفعل طبيبة....
لاحظ مروان امتعاض آسيف لكنه ابتسم فى نفسه
مروان بخبث:" ماشى وماله الممرضه دا حتى اسمها ملاك الرحمه"
آسيف:"والله طب بس يا مروان بدل ما اخليك تدعيلها بالرحمه الوقتى"
مروان:"ههه ليه بس يا سيفو دول بيبقوا لذاذ"
آسيف بدراما:"طلقنى يا مروان وخلى ملايكة الرحمه دى تنفعك وبعدين يا حبيبي شكلك نسيت اني دكتورة ومحتاج اني أفكرك"
مروان:"لا ازاى يا سيفو انا اقدر بردو دا انتى اللى ف الحته
الشمال"
آسيف بضحك:"حتى تعبيرك بيئه يا حبيبي بس يلا اى حاجه منك حلوة"
مراد:"احم احم ...هو انا شفاف ولا انتم اللى مش شايفني لانى سفيف يعنى😂"
مروان:"ماشاء الله كل دا وسفيف دا انتم اسمكم حوائط بشريه وتقولى سفيف ...برا يا مراد بدل ما اقوملك"
مراد:"من بعض ما عندك يا مارو مانت ماشاء الله كتلة عضلات متحركه "
آسيف بضحك:"بس يا مراد لو سمحت ملكش دعوة بعضلات جوزى وكل واجد يخليه ف عضلاته"
مراد:"هههه ماشي...
بقولك يا مروان انت عملت ايه ف موضوع جورى هنتقدملها امته"
تحول وجه مروان اللى الجديه:"مراد اقفل الموضوع دا وانساه خالص"
مراد بصدمه:"نعم...يعنى ايه اقفله انت عارف انى بحبها "
مروان:"والحب دا تنساه لانى مستحيل اوافق عليها"
مراد:"وانا مش هعمل كدا غير لما تقولى ليه"
مروان ب بصراخ:"وانا قولت لا علشان مش هسمحلك تتجوز واحدة عمها هو اللى قتل ابوك"
ثم بدا مروان بالسعال نتيجة صراخه
و..صدمة،،صدمة عنيفة حلت بالمكان اتسعت أعين مراد مما سمعه واخذت عيناه تزرف الدموع أنهارا
فقالت أسيف محاولة تهدئة الوضع بينهما
آسيف:"اهدى يا مروان لو سمحت دا غلط عليك......وانت يا مراد لو سمحت اقفل الموضوع دا الوقتى"
أفاق مراد من صدمته قائلا:"تمام ...انا خارج اشم شوية هوا"
ثم خرج متجها الى مكان يستريح فيه كثيرا نعم انه النيل ذاك المكان الهادئ الذي يجعلك تشعر براحه نفسيه عند النظر له نتركه مع نفسه قليلا(يمكن عايز يقولها كلمة سر 😂😂)  ثم نعود الى مروان...
آسيف:"مروان انا لسه معرفش ايه موضوع قتل باباك دا بس متاخدش حد بذنب التانى البنت ملهاش ذنب ولو متاكد انها كويسه متفرقش بينهم يا مروان"
مروان بتفكير :"ربنا يسهل"
★★★★★★★★★★★★★★
اتم مراد شفائه علي خير وخرج من المشفي وكانت أسيف تعتني به قليلا .....وقبل الزفاف بيوم
كانت أسيف واقفة في منتصف المنزل ومن حولها صديقاتها يصنعون حلقة ويقومون بالغناء والرقص
قالت مريم:"يابنانيت مش بابا وافق علي محمد"
أسيف:"ايه بجد!!مبروك ياقلبي ربنا يتمم عليكي بخير"
مريم:"ياااارب ياحبيبتي"
شمس:"مبروك يا مريومة وأخيرا هجوزكوا يا ولاد"
أسيف: "عقبال مانجوزك ونرتاح منك"
شمس:"لا يا حياتي قاعدة علي قلبك"
أسيف: "ومين عالم يمكن تغيري جملتك دي بعد 48 ساعة مثلا"
وكانت علي حق.....
★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفة مروان يجلس هو وآسر وريَّان في الفيلا
آسر:"انا عاملك مفاجأة ياض بمناسبة فرحك "
مروان:"خير يااارب"
آسر:"شوية بس"
وبالفعل ماهي الا دقائق حتي رن جرس الباب فتحت الخادمة ودلف شخص ما الي حجرة المعيشة
التفت اليه آسر قائلا:"اهي المفاجأة وصلت"
نظر مروان لما ينظر اليه آسر ثم انتفض واقفا قائلا بصراخ وهو يحتضنه:"كريييييييييم واحشني اووووي وصلت امتي حمد الله عالسلامة...تعال تعال"
كريم:"الله يسلمك ياحبيبي مبروووك يا معلم"
مروان:"الله يبارك فيك اومال فين بنوتك ومراتك"
كريم:"داليا ومايا في البيت وصلنا امبارح وانا مقدرتش صحيت وجيتلك علي طول"
مروان:"أحلي مفاجأة والله يا آسر تسلملي"
آسر:"اي خدمة يا حبيبي"
ثم ظلوا يمرحون قليلا بما انها....حفلة توديع العزوبية
★★★★★★★★★★★★★★★★
في صباح اليوم التالي استيقظت أسيف باكرا وهي تشعر بنشاط وحيوية خرجت من غرفتها وجدت صديقاتها وجميع أقاربها يملئون المنزل ولما لا واليوم زفافها وجدت والدتها تتقدم منها وتطلق زغرودة مصرية أصيلة قائلة:"يلا ياحبيبتي يلا اجهزي عشان تروحي للكوافير الساعه داخلة علي 10 يلا يا عمري"
أسيف: "ماشي يا ماما مروان هيفوت عليا أصلا"
أخذت أسيف تتلقي التهنئات والمباركات والدعوات بالاتمام علي خير والرزق بالذرية الصالحة وما الي ذلك
دلفت الي غرفتها تجهزت وأخبرت أسيل وسلمي فهم من سيذهبون معها،،اتي مروان وسلمت أسيف علي والدتها ثم نزلت وخلفها أسيل وسلمي.......

حينما تُعشقحيث تعيش القصص. اكتشف الآن