BAB 5

166 8 3
                                    

8.00 A.M

Hari nih fatihah bersendirian pergi ke kolej kerana farah masih berada di wad.. sedang dia berjalan,dia ditegur oleh wana..

"assalamualaikum teha.."sapa wana kepada teha

"waalaikumsalam warahmatullah.."jawab teha ringkas..

"mana farah?dia x dtg ke?"Tanya wana kembali

"ouh..farah masuk wad malam tadi..gastirx attack.."ujar teha dan mereka pon sudah sampai di bilik kuliah..

"ya allah..ye ke..nanti kirim salam dekat farah ye.."ujar wana lembut...

"ha..ok2 nanti aku kirim salam dekat dia..ha..wana..aku nak Tanya nih.."ujar teha

"ha Tanya lah.."jwb wana lalu duduk di sebelah meja teha..

"mcm nih...kem kesedaran solat untuk sesi 1/2018 telah diluluskan..jadi aku nak Tanya..hang nak x ikut aku pergi kem tuh?merangkap fasilitator lah kiranya.."ckp teha panjang lebar..

"nak!!nak!!aku nak pergi..."sahut seseorang dari belakang..

"ish..hang nih lah ain..buat terkejut aku je.."ujar fatihah

"hehe...sorry..tapi aku nak pergi tau teha.."ckp ain kembali.

"ye..ye..nanti bagi nama dengan ndp..hang wana?nak pergi x?"Tanya teha kembali..

"aku ikut je..tapi sapa lagi yang pergi?"Tanya wana

"buat setakat nih yang pergi..aku...hang..ain..farah..yang lelaki aku rasa fiq,ajib,mirul dengan paan je kut..sebab depa geng2 pusat islam.."ujar teha..

"paan dengan mirul pon pi.."ain bersuara dengan nada terkejut..

"ye..diorang pergi.."jawab teha dan seorang lecture masuk ke dalam bilik kuliah tersebut..

"assalamualaikum semua.."sapa lelaki itu..

"waalaikumsalam.."jawab semua..

"ok..nama saya ust raihan..nama penuh saya Muhammad kashaf raihan..berumur 24 tahun..berasal dari johor..saya merupakan ust yang akan mengajar kamu semua tentang agama..ada apa-apa soalan?"Tanya ust raihan kepada semua pelajar..dan kebanyakkannya menggelengkan kepala..

"ok..memandangkan hari nih saya baru masuk..jadi saya nak share satu benda dengan korang semua..boleh ke x?"ujar ust raihan lagi

"boleh ust.."jawab semua..

"ok..ust nak share dengan korang semua pasal bercinta..semua dekat sini dah ada boyfriend ke belum??haha..mana nak mengaku kan..okey untuk pengetahun semua yang berada dalam kelas nih..hukum bercinta adalah harus..tetapi ada beberapa perkara yang membuatnya menjadi haram..antaranya ialah,kita tidak tahu niat seseorang itu baik atau sebaliknya..sesuatu hubungan yang istimewa antara seorang lelaki dengan seorang perempuan itu perlulah mempunyai tujuan iaitu untuk berkahwin...oleh itu sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti itu adalah tidak harus seperti bercouple hanya untuk berhibur,bersuka-suka dan sebagainya..awak semua paham x?"Tanya ust raihan setelah panjang lebar dia bercakap..

"paham ust.."jawab semua..

"ok..tugasan korang yang pertama adalah untuk mencari perbezaan di antara cinta sebelum kawin dan cinta selepas kawin..."ujar ust raihan

"alah..ust..ingat x dak assignment.."ujar liyana

"kenapa x dak pula.."Tanya ust raihan kembali

"sebab ustkan baru masuk.."jawab ika pula..

"assignment dia senang je kan..pakcik google kana da.."jawab ust raihan dengan selambur..

"ust..individual ke partner?"Tanya jiha

"korang nak mcm mana?"Tanya ust raihan kembali..

"partner lah ust.."jawab satu kelas itu..

"ha..kalau macam tuh..satu group 4 orang ikut jantina ye semua....hantar minggu depan.."ujar ust raihan

"okey ust.."jawab separuh pelajar dari kelas itu..

"dah..awak semua duduk dalam kumpulan masing-masing.."ujar ust raihan dan mula memantau semua anak muridnya yang berada di dalam kelas itu..

"kenapa group kamu tiga orang je fatihah?"Tanya ust raihan yang tiba di kumpulan fatihah..

"ouh..farah x dak ust..dia masuk wad.."ujar wana

"aik..baru semalam jumpa dah masuk wad..kenapa pula dia msuk wad?"Tanya ust raihan..

"gastrix attack ust.."jawab fatihah..

"ouh..iye ke..inalillah...dia dekat hospital mana?"Tanya ust raihan kembali dengan wajah kerisauan..

"hospital kuala kangsar.."jawab fatihah..

"ha..nanti tolong kirim salam saya pada dia ye.."jawab ust raihan lalu pergi ke meja gurunya dan mengambil iphone 6 miliknya..dan membuka aplikasi ws

Khai..nanti petang teman aku boleh – Raihan

Teman pergi mana kau nih??- khai

Teman aku pergi hospital lah.. – raihan

Kenapa pulak? – khai

Aku nk melawat anak murid aku lah.. – raihan

Hurm..yelah..aku teman..kau ada mana? – khai

Aku ada dekat kelas 3b.. – raihan

Ouh..kelas fatihah..suruh fatihah jumpa aku sekarang..dekat bilik aku.. – khai

Ha...ok... - raihan

Raihan menyimpan kembali telephone iphonenya kedalam poket lalu memanggil fatihah..

"fatihah..ust khai nak jumpa awak dekat bilik dia.."ujar raihan membuatkan satu kelas terdiam dan memandang tepat ke arah fatihah

"bila??sekarang ke??"Tanya teha kembali dan disahut anggukkan dari raihan..fatihah terus bangun bersama wana dan berlalu pergi menuju ke tempat di mana beradanya ust khai..

~~~~BERSAMBUNG~~~~~~

DIA TERISTIMEWAWhere stories live. Discover now