"hoi..kau pandang sape tuh?"Tanya raihan yang berada di sebelah abg kembarnya itu..
"kau kan..tolong lah..aku tengah x dak mood nih.."ujar khai
"haish..apa ke nasib dpt abg kembaq dingin mcm nih.."ujar raihan lalu menjeling ke arah khai
"ahhh..kau sibuk je nk berlumba dengan aku msuk dalam perut ibu.."ujar khai..
"excuse me..bukan kau je tau..beribu tau yang berebut nak masuk kat dlm tuh..dah rezeki aku..nak buat mcm mana kan.."ujar raihan..
"sudah lah..gaduh dengan hang nih sampai bila x habis."ujar khai..
"mm..ye lah..tuh aku ada masak maggi..gi lah makan"ujar raihan..khai hanya mengangguk...
Azan telah berkumandang..dilaungkan oleh amirul..semua peserta sudah berada di atas astaka untuk sembahyang berjemaah yang akan di imamkan oleh paan..setelah selesai solat maghrib,kini bermula slot pertama iaitu ceramah dari ust khairullah..
"assalamualaikum semua..apa khabar?"sapa ust khai terlebih dahulu..
"waalaikumsalam ust..sihat.."jawab mereka serentak..
"bagus..esok ada aktiviti menarik..nanti ketua program akan bagitahu kamu..jadi malam nih..ust ambik slot kamu sekejap je..ust nk bgi ceramah santai2 je..x yah stress2 ok..jadi malam nih..ust akan cerita pada kamu semua tentang orang yang lebih teruk dari iblis dan kaum firaun.."ujar khai
"uish..ada lagi teruk ke?"Tanya salah seorang peserta yang bernama haikal
"ye..pada satu malam,Iblis pergi ke istana Firaun ketika sahabatnya itu hendak tidur..tiba sahaja di bilik firaun,Iblis berkata..'Keluarlah sekarang kerana aku ingain mahu berbincang dengan engkau'Firaun terus membuka pintu..kelihatan Iblis sedang tercegat sambil bercekak pinggang di hadapannya... "Engkau memang makhluk tidak berguna. Dengan makhluk lain, bahkan Nabi Adam, engkau bersikap biadab. Dengan aku pun engkau mahu tunjuk keras kepala?," sergah Firaun.Iblis senyum. "Anggapan engkau salah. Sebenarnya engkau lebih teruk daripada aku," jelas Iblis yang tidak terkesan pun dengan kemarahan Firaun."Kenapa engkau kata begitu?," tanya Firaun, api kemarahannya semakin membara."Cuba engkau fikir. Aku lebih tua, lebih cerdas dan lebih kuat daripada engkau. Tapi aku tidak seberani engkau. Aku hanya tidak mahu tunduk pada Nabi Adam apabila diperintah ALLAH kerana aku lebih hebat."Aku dijadikan daripada api, sedangkan Adam (manusia) dijadikan daripada tanah. Mana boleh aku tunduk padanya! Bagaimanapun, aku tidak pernah tolak keesaan ALLAH."Tetapi engkau; walaupun hanya manusia biasa, tiada kelebihan apa pun, namun engkau berani mengaku kononnya engkau tuhan," kata Iblis."Benar apa yang kamu katakan. Kalau begitu aku mahu bertaubatlah," kata Firaun kepada Iblis.Iblis, yang sentiasa penuh dengan tipu-helah itu menjawab: "Jangan. Penduduk Mesir sudah menerima engkau sebagai tuhan. Bila kamu cabut taraf ketuhanan daripada dirimu itu, mereka akan berpaling daripadamu, akan memusuhimu dan memporak-perandakan kekuasaanmu. Akhirnya kamu akan menjadi orang yang hina-dina.""Benar juga kata-kata engkau. Tetapi, aku mahu tahu adakah di dunia ini ada makhluk lain yang jahat selain aku?," tanya Firaun."Ada," kata Iblis. "Orang yang tidak sudi menerima permohonan maaf," kata Iblis, sebelum beredar. ALLAH yang Maha Berkuasa pun sentiasa mengalu-alukan hambaNya memohon ampun daripadaNya dan ALLAH bersedia mengampunkan hambaNya walaupun dosa mereka banyak.Rasulullah SAW mengajarkannya kepada isteri Baginda, Aisyah, ketika Aisyah bertanya kepada Baginda: "Wahai Rasulullah, andainya aku berjumpa lailatul qadar, apa yang perlu aku katakan?."Baginda bersabda: "Katakanlah: Ya ALLAH, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan Engkau cintakan kemaafan, maka maafkanlah kami."ALLAH berfirman (Sohih Muslim) yang maksud: Sesiapa yang mendekatiKu sejengkal Aku akan mendekatinya sehasta. Sesiapa yang menghampiriKu sehasta aku akan menghampirinya sepemeluk dan sesiapa yang datang kepadaKu dalam keadaan berjalan Aku akan pergi kepada dalam keadaan bersegera."ujar khai panjang lebar..sedikit sebanyak mungkin telah memberi kesan di hati para peserta..
"jadinya ust..kalau org yang dtg minta maaf pada kita tpi kita x maafkan tuh maknanya kita golongan lagi teruk dari firaun dan iblis lah kan.."ujar amir yang inginkan kepastian..
"ya..tepat sekali amir..jadi..kita sebagai hamba perlulah saling maaf-memaafi..bukan di hari raya sahaja..malah setiap kali kita sedar kesilapan kita pada orang itu..paham x semua?"ujar khai..dan semua mengangguk..
"ok lah..sampai sini sahaja kita punya slot..korang semua ada supper malam..lepas tuh kumpul dekat astaka balik.."ujar khai lalu semua peserta bangun untuk mengambil makanan..
"farah..aku minta maaf ye sebab aku tuduh hang melulu tadi.."ujar atul..
"x pa lah atul..kita bukannya sempurna..kita hanya manusia biasa yang x lari dari membuat kesalahan..dah..aku maafkan.."ujar farah lalu tersenyum..
"tiha..sini kejap.."panggil farhan
"ye..knapa?"Tanya fatihah kepada farhan..
"nih.abg nk pesan..kalau boleh jangan bagi semua pelajar melepasi pokok tuh boleh?"ujar farhan kepada fatihah lalu menunjuk kearah sebuah pokok..
"ha..ok..baik.."ujar fatihah..dia paham apa yang dimaksudkan oleh farhan sebentar tadi..
"ketua program mana??pukul brapa dah nih?"ujar khai bernada tegas lalu memandang kearah farhan dan fatihah..
"teha..pukul brapa dah nih!!"jerit najib
"ha..ya..datang nih.."sahut fatihah lalu naik ke atas astaka..
Setelah 15 minit taklimat esok diberikan oleh fatihah,semua peserta dibenarkan pulang ke khemah masing2 untuk lakukan aktiviti peribadi..begitu juga dengan fasilitator..
"teha..aku gi sana tau.."ujar farah dengan nada slow..
"ye..sini lah cepat..nanti ust Nampak payah.."ujar fatihah..kelihatan farah terbongkok-bongkok berjalan sambil membawa bantal doraemonnya itu menuju ke khemah fatihah..apakan daya..malang tidak berbau apabila farah tersepak batu dan jatuh..
"ADUHHHH"rengek farah tapi jelas kedengaran..
"kenapa tuh?"jerit en nazran..
"kak farah jatuh encik.."jerit alia
"ha..bawak dia naik astaka.."ujar en hairi pula..kelihatan alia memapah farah dibantu oleh fatihah sekali...
"haish..hang nih farah..kelang kabut sangat..kan dah jatuh.."ujar fatihah yang mula membebel..
~~~~~BERSAMBUNG~~~~~
YOU ARE READING
DIA TERISTIMEWA
RomanceMuhammad kashaf raihan merupakan seorang ustaz di sebuah universiti di perak..dia mempunyai kembar tidak seiras yang bernama rezza khairullah yang juga merupakan ustaz di universiti itu.. Nur Farah Aleesya merupakan seorang pelajar semester 2 yang m...