BAB 17

128 9 0
                                    

Keadaan di johor sungguh lain dengan suasana kampung..jam menunjukkan pukul 7.00 pagi..fatihah terus sahaja menuju ke dapur untuk membuat sarapan pagi untuk dirinya dan juga abangnya yang turun berada di situ..

"amboii..sedapnya bau nasi goreng.."ujar fakhrul yang menuju ke meja makan..

"tengok tangan lah..tangan sapa,,"ujar fatihah lalu menghidangkan nasi goreng di atas meja..

"boleh abang Tanya sesuatu x?"Tanya fakhrul yang sedang menyeduk nasi di atas pinggan

"Tanya lah apa dia.."jawab fatihah..

"kenapa adik tiba2 nak balik sini?"Tanya fakhrul

"adik nk tenangkan fikiran je lah abg..serabut.."ujar fatihah dengan lembut

"iye ke serabut..ke adik frust nih.."teka fakhrul membuat fatihah tersedak..dengan pantas dia mengambil air yang diberi oleh fakhrul..

"frust?dah kenapa nk frust.."ujar fatihah selambur..

"adik x yah tipu abg lah..abg kenal abg dari kecik tau.."ujar fakhrul..

"entah lah abg..adik x tahu nk ckp mcm mna..hati adik rasa sakit kenapa entah bila dia mcm x lyn adik je.."ujar fatihah dengan sayu

"ouh..adik rasa jauh hati erk..hahhaha.."ujar fakhrul..

"entah lah abg..tuh yang adik dtg johor nih.."ujar fatihah

"lepas mkn nih kita keluar..gi jalan2.."ujar fakhrul..

"baik abg.."ujar fatihah lalu menuju ke dapur..

Fakhrul membawa fatihah ke sebuah pantai untuk dia tenangkan fikiran..dia tahu adiknya berada dalam kesusahan dengan hati yang berbelah bahagi..

"kenapa hati aq nih..rindu dekat dia ke..tapi kalau aku rindu sekalipon dia bukan layan aku dah pon..dia kata aku nak kawin..otak dia lah..kawin apanya..jodoh pon x dak.."rungut fatihah..lalu membaling batu kearah laut..

Farah pula di U selalu diperli oleh ust raihan..dia tidak sedar apa kesalahan dia samapi dia diperli sebegitu di dalam kelas walaupun dia tahu itu salah satu subjek modulnya..

"fatihah bila nak balik KK?"Tanya fakhrul

"entah lah abg..x tahu lagi..kenapa?"Tanya fatihah kembali..

"x dak lah..hujung minggu nih kan kenduri paan..x kan fatihah x balik lagi..x gi bermalam rumah farah ke?"Tanya fakhrul membuatkan fatihah terkejut..

"ha'ah kan..ya allah mcm mana boleh lupa...esok jumaat kan abg..fatihah balik esok lah..boleh menginap terus rumah farah.."ujar fatihah sambil tersengih

"ha..ok2..nanti fatihah bagitahu sendiri dekat farah na..senang.."ujar fakhrul lalu keluar menuju ke masjid

***UNIVERSITI***

Keadaan di u lain pula..semua org tahu farah diperli kaw2 oleh raihan..ramai yang sudah tahu yang farah keluar dengan seorang lelaki setiap petang..

"wei..wana..jom ikut aku pergi jumpa ust raihan..aku nk slow talk dengan dia.."ujar farah kelihatan mukanya agak tegang..

"ish..x payah lah farah..nanti jadi lebih teruk.."ujar wana lalu memegang bahu farah

"tapi wana..sampai bila dia nak peril aku..segan lah aku..aku x kira..aku nk pergi slow talk juga dengan dia.."ujar farah lalu bgun menuju ke bilik dimana ust raihan berada..

TOK!!!TOK!!TOK!!farah mengetuk pintu bilik ust raihan..

"masuk.."ust bersuara dari dalam..

"biar aku sorang je masuk..hang tunggu kt luaq na.."ujar farah kepada wana lalu dia memasuki bilik itu..

"assalamualaikum ust..maaf mengganggu.."ujar farah yang memasuki bilik itu..ust raihan hanya memandang dia sahaja

"waalaikumsalam..ada apa kamu jumpa saya?"Tanya raihan..

"saya nk Tanya sikit dekat ust..mungkin kita ada salah paham kut.."ujar farah dengan lembut walaupun hatinya dia rasa ingin teriak kerana melihat raihan layan sebegitu..

"selisih faham?"maksud kamu?"ujar raihan..

"mcm nih ust..ust kenal abg saya kan paan.."ujar farah kembali..raihan hanya mengangguk sahaja..

"kalau ust nak tahu,abg saya tuh nk kawin sabtu nih..yang ust nmpk saya keluar dengan lelaki tuh,tuh firdaus ust..abg kembaq fatihah,,saya dengan dia dah lama kenal..saya anggap dia mcm abg saya dah..lagipon saya tahu batas pergaulan dia dengan saya mcm mana..saya tahu..ust nmpk saya pergi cari brg wedding dengan dia..sebab tuh ust selalu ckp pasal batas pergaulan dalam kelas..saya x tahu salah saya tang mana..jadi saya datang nih nk betulkan perselisih pahaman antara kita.."ujar farah panjang lebar..membuatkan raihan terdiam lalu memandang kearah farah..

"kalau kamu bagi tahu hal nih lebih awal pada saya..saya mungkin x kan perli kamu bagai dalam kelas.."ujar raihan kembali..

"kenapa saya kena bagitahu ust..sedangkan tuh hal peribadi saya.."jawab farah

"nanti bila tiba masanya kamu akan tahu farah.."ujar raihan..

"'gila kea pa..aku nk ckp yg aku suka dia..terlalu awal sangat lah..sabar raihan...plan betul2"desis hati raihan dan raihan tersenyum tanpa sedar..

"erkk..ust kenapa senyum nih?"Tanya farah pelik

"ha??eh..mana ada lah.."ujar raihan malu

"ok lah ust..saya nk gi jumpa ust khai..nak sampaikan kad kawin abg saya..ust jgn lupa dtg pulak.."ujar farah lalu bgun..

"assalamualaikum.."sapa farah lalu keluar dari bilik itu...


~~~~~~BERSAMBUNG~~~~~~

DIA TERISTIMEWAWhere stories live. Discover now